MF-sticker verwijderen (uitzending Weg(mis)gebruikers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ed2 TS
Infopolitie Gast

MF-sticker verwijderen (uitzending Weg(mis)gebruikers

Ongelezen bericht door Ed2 »

De vraag over de MF-sticker is al eerder gesteld, maar .... dit weekend eens gekeken naar ons aller Koos Spee en zijn kamera-ploeg.

Twee motorrijders (rijgedrag kon inderdaad niet !) werden gesommeerd door de verbalisant om de MF-sticker ter plaatse te verwijderen van hun kentekenplaat.

Is het nu wel of niet toegestaan om deze (ik heb er ook een op mijn plaat zitten) sticker te voeren ?

Groeten,

Ed
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Ed2, zoals je misschien weet heb ik mij door, een wellicht ook aan jou bekende, politieagent twee jaar geleden laten bekeuren voor deze MF-sticker om duidelijkheid te verkrijgen. Na drie verdaagde (bijzonder gezellige) zittingen bij het kantongerecht, heeft de OvJ - ook een motorrijder - uiteindelijk besloten de zaak te seponeren en heeft de zaak niet doorgezet.

Ik zal in (het kort) de redenen aangeven.

1. Als al een beschikking wordt uitgeschreven dan gebeurt dat op basis van art. 5 van het kenteken reglement, lid 1 van dat artikel luidt aldus: Het kenteken wordt aangebracht op een plaat die behoort tot een door de Dienst Wegverkeer goedgekeurde soort.

De beschikking K405 is onterecht want de kentekenplaat behoort wel tot de goedgekeurde soort, het is immers een GAIK plaat. Hiermee wordt volgens de toelichting bedoeld b.v. een oude plaat, een Belgische of Engelse plaat. Art. 5 KR wordt dus niet overtreden.

2. Art. 40, lid 1 van de Wegenverkeerswet bepaalt: Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn.

Het kenteken blijft behoorlijk zichtbaar dus ook dit artikel wordt niet overtreden.

3. Artikel 5.4.1 Voertuigreglement:
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd.
e. het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd.

De leesbaarheid van het kenteken komt niet in het geding, noch wordt het kenteken afgedekt, want de sticker wordt in de rechterbovenhoek geplaatst. Derhalve is er ook geen overtreding van dit artikel.

4. Regeling kentekens en kentekenplaten
Artikel 6 lid 2: Op de donkerblauwe, groene of gele achtergrond van een kentekenplaat volgens de modellen 11.1 tot en met 18.2C van de bijlage mag niets anders voorkomen dan het kenteken, het keurmerk van de erkende of gemachtigde kentekenplaatfabrikant en de waarmerken van de erkende of gemachtigde foliefabrikant en lamineerder.

Dit artikel richt zich tot de fabrikant en de lamineerder van de kentekenplaat. Het moet voorkomen dat b.v. een bedrijfslogo in de plaat wordt geslagen. De regeling heeft betrekking op permanent aangebrachte tekens en merken op de kentekenplaat, niet over daarop geplakte zaken. Bovendien kent deze regeling geen strafbepaling behalve het intrekken van de vergunning voor de fabrikant en de maker.

Dus ook voor overtreding van dit artikel kan niet geschreven worden.

5. Tot slot artikel 41 lid 1 WVW
Het is verboden:
a. op een motorrijtuig of een aanhangwagen enig teken of middel aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken te bemoeilijken;
c. op een motorrijtuig of een aanhangwagen een teken, niet zijnde een ingevolge artikel 36 aan de eigenaar of houder voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen opgegeven kenteken, aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk dat teken te doen doorgaan voor een zodanig kenteken;

Door het aanbrengen van de sticker wordt de herkenning van het kenteken op geen enkele manier bemoeilijkt. Als voor dit artikel eerste lid wordt geschreven is dat ook niet terecht.

Het derde lid zou van toepassing zijn als de MF-sticker over het NL kenmerk wordt aangebracht, zoals de Friezen willen. Daarmee wijzigt de kentekenplaat. Dat is niet toegestaan. Terecht zegt de RDW op haar website dat het aanbrengen van zo'n sticker over het NL kenmerk niet is toegestaan.

De MF-sticker wordt echter aangebracht in de rechterbovenhoek van de kentekenplaat, dat is niet hetzelfde. Het is geen teken dat moet doorgaan voor het NL kenmerk van de plaat. Dus ook de verbodsbepaling van het derde lid is niet van toepassing.

Er is geen wettelijke regel die het plaatsen van de sticker op de kentekenplaat verbiedt, mits wordt voldaan aan de hierbovengenoemde wetsvoorschriften. Dus niet over het NL kenmerk, of over de cijfers of de letters.

Alarm stickers worden op eenzelfde manier op de kentekenplaat aan de rechterkant aangebracht. Nu is het niet de bdedoeling dat je je kentekenplaat volplakt met allerlei stickers, want dan komt de leesbaarheid/herkenbaarheid weer in het geding.

Voor het plakken van de MF-sticker in de rechterbovenhoek van de kentekenplaat geldt geen wettelijke verbodsbepaling.

Ik heb de uitzending ook gezien en ik vond het een staaltje van ongerechtvaardigd en ongebreideld machtsvertoon, niet gestoeld op of ondersteund door enige wettelijke (verbods)bepaling. Het is jammer dat gebrek aan (wets)kennis van opsporingsambtenaren op die manier aan het Nederlandse publiek wordt getoond.

p.s. Dat laatste valt mij helaas wel vaker op. b.v. de opmerking dat de minimumprofieldiepte voor de banden van een motorfiets 1,6mm moet bedragen. Het zou goed zijn voor de uitzending van het programma dit eens door een verkeersdeskundige te laten beoordelen. Maar dan zonder al die reclameblokken. :) Maar ja, anderzijds, wat verwacht je van een sensatie soap.

Het programma van Leo de Haas spreekt mij ook veel meer aan omdat daarin echte verkeersproblematiek aan de orde komt.
Ed2 TS
Infopolitie Gast

MF-sticker

Ongelezen bericht door Ed2 »

Bedankt voor het antwoord, ik zal proberen dit door te sturen aan ons aller Koos.

gr.,

Ed
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Wat is een MF-sticker?
Wie rent, bekent!
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

motor forum ....kan ook mo....... f........ zijn maar dat is het niet :lol: :lol: :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:

Ongelezen bericht door Maaike »

Ziet de MF sticker er zo uit Donmarcello :wink:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

geen idee wist toevallig dat het motorforum was maar mofcap zal het wel bevestigen :wink:
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Oh in dat geval is de boete terecht.
Wie rent, bekent!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

The Scorpion schreef:Oh in dat geval is de boete terecht.
:lol: :lol: :lol: :joker:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

no
Mofkap TS
Infopolitie Gast

yes
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

van de site van de RDW:
Het plakken van stickers op Nederlandse kentekenplaten is volgens de Wegenverkeerswet 1994 verboden. Er mag geen sticker over de letters NL op de kentekenplaat worden geplakt, omdat er volgens de regelgeving geen wijzigingen mogen worden aangebracht aan of op de kentekenplaat. De politie kan hiervoor minimaal een bekeuring van 65 euro uitschrijven.

Door een sticker op de kentekenplaat aan te brengen komt de kentekenplaat niet meer overeen met het wettelijk vereiste model. Hierdoor moet de auto worden afgekeurd bij de Algemene Periodieke Keuring (APK). Daarnaast lopen bestuurders een risico op een boete in het buitenland, omdat niet zichtbaar is uit welk land het voertuig afkomstig is.

De RDW adviseert voertuigbezitters daarom geen stickers op de kentekenplaat te plakken. De RDW wijst hierop naar aanleiding van berichten in de media over het beplakken van kentekenplaten.
Ze praten hier echter over het beplakken van de NL-code, dus weet ik het nog niet.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

het gaat hier dus niet over de sticker zelf, maar over de plek waar dat ding geplakt wordt. was in het begin even verwarrend.
Wie rent, bekent!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

The Scorpion schreef:het gaat hier dus niet over de sticker zelf, maar over de plek waar dat ding geplakt wordt. was in het begin even verwarrend.
Daar komt het wel op neer. Die malle Friezen willen hun sticker over het NL kenmerk van de kentekenplaat plakken en dat mag natuurlijk niet.

De MF-sticker komt in de rechterbovenhoek van de kentekenplaat op het gele gedeelte.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

en ik weet niet of dat nou ook goedgekeurd gaat worden.....ik denk het niet.
Wie rent, bekent!
Gesloten