2 vragen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Rien TS
Infopolitie Gast

2 vragen

Ongelezen bericht door Rien »

Hallo ik zit met twee vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben,

1 - wanneer mag een politie agent om een paspoort/indentiteitskaart vragen als er niets aan de hand is.

2 - in onze plaats is er ook last van hang jongeren ( waar niet zou ik zeggen ) maar er is dus een plaats die dat ook was en die plaats is overdekt , nu wil het dat het op een avond heeeel hard regent en mijn zoon komt met 2 jongens en 2 meisjes langs die plek en gaan schuilen ( ze waren er dus net en zeker niet om iets uit te spoken ) maargoed er komen dus 2 agenten in burger langs die direct stoppen en eentje stapt uit en zegt , jongens ik weet dat het regent maar moet jullie op de bon slingeren zonder verder ook maar iets te vragen , mag dit .

Rien
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

waarvoor zijn ze precies op de bon geslingerd? Stond op het gele briefje die ze (hopelijk) hebben gehad.

En id kaart vragen zonder dat er iets aan de hand is.....ja dat is altijd moeilijk. Voor veel mensen lijkt het misschien alsof er niks aan de hand is, vanuit ons oogpunt is dat vaak anders. Ook omdat wij met dingen zien waarvan de buitenwereld niets weet. Als er helemaal maar dan ook helemaal niks aan de hand is (beetje vaag verhaal zonder verdere info maar ok) heeft de politie niet zo snel een reden om een id-kaart te vragen. Maar 'rondhangen' kan al genoeg zijn.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Bedankt voor je snelle reactie , ik bedoel met die controlle , als je gewoon op straat loopt mag een agent je dan staande houden en om je paspoort vragen.

En ik kan je niet vertellen wat er op dat gele papiertje staat want dat hebben ze niet gehad ze hebben totaal niets gekregen , de agent heeft alleen naam en adres gevraagt en verteld dat dit 50 € gaat kosten per persoon.
Gast TS
Infopolitie Gast

Dit was ik nog vergeten , maar ze waren gewoon aan het schuilen voor de regen , ze waren op weg naar huis toen ze werden verrast door de regen , en ze vertellen allen ( apart gevraagt ) precies hetzelfde en ook zeggen ze allen datgene de agent zei toen die uitstapte.

Rien
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

ben toch wakker :wink:

Tja misschien speelde er in de omgeving wel iets waardoor het nodig was om het te checken. misschien was er helemaal niks en 'mocht' het vragen theoretisch gezien niet.

zonder geeltje en dus geen feit kan ik er ook weinig van zeggen. wachten op de acceptgiro wat het wordt.
Wie rent, bekent!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Het antwoord op vraag 1 is te vinden in de Wet op de Identificatie plicht en wel in artikel 2.

Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Artikel 8a van de politiewet bepaalt:

Artikel 8a
1.
Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Er hoeft dus nog niet concreet "iets" aan de hand te zijn om naar een ID bewijs te vragen. Het mag natuurlijk niet "zomaar".

Vraag 2
Veel plaatselijk verordeningen kennen een verbod om "zonder redelijk doel op bepaalde plaatsen zich op te houden". Vaak worden dan genoemd portieken, garage's, poorten etc.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Dus als ik het goed lees had die zich door en door nat moeten laten regenen met misschien het gevolg op een longonsteking en natuurlijk daardoor achterstand op school en niet onder de luifel gaan schuilen ( want het schijnt dat daar zo'n verordening is, wat zei dus echt niet wisten en ik ook niet ).

En als een agent die dag dus wat min bonnen heeft geschreven mag die me aanhouden en om het paspoort vragen ( want hij kan zich van alles bedenken waarom hij me staande houdt ) en indien ik het niet bij me heb flink bekeuren.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Toch denk ik dat u het zo niet moet zien. Zoals u zelf al aangeeft is er bij u last van zg. hangjongeren. U vindt het ook plezierig als daartegen iets wordt gedaan. Wellicht dat er daarom een samenscholingsverbod in de APV staat, dat kunt u zelf nakijken.
Als de politie dan gaat controleren dan heeft zij daar wel reden voor. Van te voren is niet te zien of te bepalen wie of welke personen zich in een portiek ophouden en om welke reden. Dan is het vragen om een ID bewijs gerechtvaardigd.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

een verordening is er voor elke gemeente.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Mofkap schreef:Toch denk ik dat u het zo niet moet zien. Zoals u zelf al aangeeft is er bij u last van zg. hangjongeren. U vindt het ook plezierig als daartegen iets wordt gedaan. Wellicht dat er daarom een samenscholingsverbod in de APV staat, dat kunt u zelf nakijken.
Als de politie dan gaat controleren dan heeft zij daar wel reden voor. Van te voren is niet te zien of te bepalen wie of welke personen zich in een portiek ophouden en om welke reden. Dan is het vragen om een ID bewijs gerechtvaardigd.

Toen ze onder de luifel stonden werden ze ook gevraagt om hun indentiteiskaart ( vindt ik ook terecht ) maar de agent geeft zelf al aan dat het regent , en toch schrijft die direct een bon , dat kan toch ook anders vindt ik.

Maar ik vindt het niet terecht als ik over straat loop en iedere willekeurige agent kan mij staande houden en vragen om mijn paspoort , alleen om z'n bon gemiddelde omhoog te halen.

Rien
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

niet een samenscholingsverbod, dat is altijd 4 personen of meer.

denk eerder aan "zich zonder enig doel ophouden"
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Guido schreef:niet een samenscholingsverbod, dat is altijd 4 personen of meer.

denk eerder aan "zich zonder enig doel ophouden"
Kan ook, maar het waren er vijf. :D
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Anonymous schreef:
Maar ik vind het niet terecht als ik over straat loop en iedere willekeurige agent kan mij staande houden en vragen om mijn paspoort , alleen om z'n bon gemiddelde omhoog te halen.
ik ook niet, laat dat duidelijk zijn :thumright:

En luifel....regen.....tja de scheiding is altijd erg moeilijk aan te brengen. zonder redelijk doel blabla, overlast bij gebouwen - het kan allemaal mits het goed omschreven wordt.
Er is altijd wel een reden om onder die luifel te staan. Dat ze anders een longpleurisje krijgen is natuurlijk larie, dan is het heel wat anders grondig mis.
Mensen moeten hetzelfde behandeld worden, wel zo eerlijk. Iedereen die er zonder goede reden hangt (zoals in dit geval) krijgt een bon.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Stel wij ( alle ouders van de jongeren ) gaan hier tegen in beroep , maakt het kans of is zoiets hopeloos.

Rien
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

hebben wij niet genoeg info voor. dus: doen, niet geschoten.....
Wie rent, bekent!
Gesloten