mijn vriendin is een jaar voor wij een relatie kregen verkracht..... echter daar zij niet gelijk aangifte durfde te doen is er verder niks gebeurd.. wij hebben inmiddels een kind.Nu blijkt deze persoon ineens ergens bij ons in de buurt te wonen en valt hij haar telkens als hij haar tegen komt en ik er niet bij ben lastig en beweert dat t kind van hem is.. ons kind is nu bijna 2 en geboren toen wij anderhalfjaar samen waren dus is dit onmogelijk echter zijn gedrag duidt er op dat hij dit niet wil accepteren.
Wat kunnen we doen en welke mogelijkheden zijn er. ik ben bang dat hij ons kind probeerd mee te nemen of wat dan ook en ook dat hij mijn vriendin misschien iets aan doet of zich weer vergrijpt aan haar.
alvast bedankt voor de hulp.
Probleem (stalking)
Moderator: Moderatorteam
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Beste gizsmo
Ik onderscheid 2 dingen in jouw verhaal:
1. Je vriendin is verkracht
2. Zij wordt nog steeds lastig gevallen
De verjaringstermijn om aangifte te kunnen doen van verkrachting is 15 jaar. Bij aanranding is die verjaringstermijn 12 jaar. Aangifte doen is dus nog zeker mogelijk, ervan uitgaande dat de verjaringstermijn nog niet voorbij is.
Als jullie besluiten dit niet te doen is het uiteraard ook mogelijk om de situatie eens aan te kaarten bij de plaatselijke politie zonder daarbij aangifte te doen. Zij zijn dan toch op de hoogte van de situatie en kunnen zonodig sneller ingrijpen.
De keuze om wel of geen aangifte te doen is en blijft een persoonlijke keuze, maar als je het recht wil laten spreken dan zul je toch eerst aangifte moeten doen. Sowieso raad ik je vriendin aan om eens een gesprek aan te gaan met een zedenrechercheur, er hoeft dan niet direct aangifte gedaan te worden maar je vriendin en de rechercheur kunnen dan wel de mogelijkheden in kaart brengen, met daarbij de eventuele gevolgen.
Ik onderscheid 2 dingen in jouw verhaal:
1. Je vriendin is verkracht
2. Zij wordt nog steeds lastig gevallen
De verjaringstermijn om aangifte te kunnen doen van verkrachting is 15 jaar. Bij aanranding is die verjaringstermijn 12 jaar. Aangifte doen is dus nog zeker mogelijk, ervan uitgaande dat de verjaringstermijn nog niet voorbij is.
Als jullie besluiten dit niet te doen is het uiteraard ook mogelijk om de situatie eens aan te kaarten bij de plaatselijke politie zonder daarbij aangifte te doen. Zij zijn dan toch op de hoogte van de situatie en kunnen zonodig sneller ingrijpen.
De keuze om wel of geen aangifte te doen is en blijft een persoonlijke keuze, maar als je het recht wil laten spreken dan zul je toch eerst aangifte moeten doen. Sowieso raad ik je vriendin aan om eens een gesprek aan te gaan met een zedenrechercheur, er hoeft dan niet direct aangifte gedaan te worden maar je vriendin en de rechercheur kunnen dan wel de mogelijkheden in kaart brengen, met daarbij de eventuele gevolgen.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Naast verkrachting zit hier mogelijk ook nog een ander strafbaar feit in, waarvan ook aangifte gedaan kan worden. Het betreft belaging oftewel stalking. Er moet dan wel sprake zijn van stelselmatig lastigvallen.
Als jouw vriendin over het gebeurde wil en kan praten, zou ik zeker een afspraak maken met een zedenrechercheur. Zo'n gesprek hoeft niet direct te leiden tot een aangifte, (dat bepaalt jouw vriendin nl. zelf) maar in zo'n gesprek zal de rechercheur zeker aangeven welke mogelijkheden je hebt.
Sterkte,
Als jouw vriendin over het gebeurde wil en kan praten, zou ik zeker een afspraak maken met een zedenrechercheur. Zo'n gesprek hoeft niet direct te leiden tot een aangifte, (dat bepaalt jouw vriendin nl. zelf) maar in zo'n gesprek zal de rechercheur zeker aangeven welke mogelijkheden je hebt.
Sterkte,
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Hier vind je nog wat info over belaging/stalking
http://www.infopolitie.nl/crimi/stalking/stadia.php