Legitimatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
UniQ TS
Infopolitie Gast

Legitimatie

Ongelezen bericht door UniQ »

Hallo,

Ik ben pas geleden in mijn woonplaats aangehouden waarschijnlijk voor legitimatie controle. De politie agente kwam met de vraag "heb jij je legitimatie bewijs bij, die wil ik zien".Daarop kwam ik met het antwoord dat ze deze mocht zien op voorwaarde dat ik die van haar ook mocht zien!Daarop werd ik hard handig tegen de muur aangezet en er werd mij verteld dat ik "mijn grote bek moest houden".Uit eindelijk werd ik toch los gelaten en werd mij verteld dat de politie nooit hun legitimatie hoeft te laten zien omdat een uniform op dat moment voldoende is. Hierop antwoordde ik dat ik dit vreemd vond omdat ik reeds in het programma opgelicht op SBS6 mooi kon zien dat iedereen een politie uniform kan kopen. Toen werd er gezegd dat ik heel snel weg moest gaan en anders zouden ze mij weleens "in het politie busje trappen en mij in een cel trappen om af te koelen"

Ik vind dit zo'n raar verhaal, daarom is mijn vraag moet de politie zich legitimeren als iemand daarom vraagt?

MVG Uniq
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Een agent in burger dient zich altijd te legitimeren. Een agent in uniform dient zich desgevraagd te legitimeren, indien de mogelijkheid aanwezig is. Anders bij eerste gelegenheid.

Voorbeeld: Stel even dat je hardhandig tegen de muur werd gekwakt omdat even verderop 2 mensen met een wapen liepen te schieten en jij niet op eerste verzoek opzij bent gedoken, dan heeft de verbalisant even wat anders te doen dan zijn/haar legitimatiebewijs te zoeken. Later, als daar de mogelijkheid toe bestaat dan is het geen enkel probleem om even je legitimatie te laten zien.

De gedachte die ik echter lees is: Gelijk oversteken....en zo werkt het nu net even niet. De agent vraagt om je legitimatie, die heb je vervolgens netjes te tonen. Als je daarna, als de agent klaar is dus, netjes vraagt of je zijn/haar legitimatie mag zien, dan lijkt me dat geen enkel probleem.

Voor de rest van het verhaal, sorry, daar ga ik niet op in. Ik geloof namelijk best dat je het zo hebt beleefd, maar ik heb nog nooit en te never een gewone simpele situatie meegemaakt waarbij iemand om een legitimatie werd gevraagd en die vervolgens zo afliep. Ik ben er ook niet bij geweest, dus die moet je echt ten goede houden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Wazig verhaal!

Maar het goede antwoord is gegeven.

mashi
Uniq TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Uniq »

mashi schreef:Wazig verhaal!

Maar het goede antwoord is gegeven.

mashi
ik vond dit ook een vreemde situatie, en jah misschien heb ik me wel een beetje kinderachtig gedragen door op zo'n manier te vragen om haar legitimatie.Maar om iemand dan op zo'n hardhandige manier tegen de muur te zetten.Ik was gewoon op weg van het station naar mijn huis, ik kwam van m'n werk...dus ik had echt geen zin in gezeik...
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Als dit een losstaande actie was, lijkt het mij erg vreemd gedrag. Maar zoals Frans al zegt, je weet niet wat er allemaal speelde op die dag.

Misschien leek je dus wel op iemand die gezocht werd of dreigde er direct gevaar in de omgeving van iemand.

De tijd is er dan niet om een hele discussie te gaan voeren over de legitimatieplicht en dan kan het soms dus een beetje lomp overkomen.
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Het is een beetje modeverschijnsel aan het worden, aangewakkerd door diverse fora etc, om een agent direct om zijn legitimatiebewijs te vragen als hij/zij dat bij jou doet.
Verschil (in de praktijk) is alleen dat de agent niet "zomaar" om je legitimatiebewijs vraagt, maar de aangesproken persoon in kwestie wel dus..raar => zelfs ik moet daar een reden voor hebben.
Als iemand zo op mij reageert, duidelijk met de intentie mij uit de tent te lokken, ben ik zeer bereid daar aan mee te werken, maar gooi daarna ook direct alle coullance overboord.
Beter te zorgen dat je alles voor elkaar hebt dan :wink:
Uniq schreef: ...dus ik had echt geen zin in gezeik...
En toch vind je het nodig om "spelletjes" te gaan spelen.
Had je enige reden om te twijfelen aan de agente in kwestie??
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

UniQ schreef: De politie agente kwam met de vraag "heb jij je legitimatie bewijs bij, die wil ik zien".Daarop kwam ik met het antwoord dat ze deze mocht zien op voorwaarde dat ik die van haar ook mocht zien!

MVG Uniq
En een agent vraagt om een identificatiebewijs, om vast te stellen wie je bent. Je vraagt een agent om zich te legitimeren als je twijfel hebt of het wel "een echte" is, maar dat kan nooit een voorwaarde zijn om jouw identificatiebewijs te tonen. Waarom je aangepakt bent? Ga eens langs het betreffende bureau en stel op een normale manier daar een vraag over. Ik ben er van overtuigd dat je antwoord krijgt...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Uniq TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Uniq »

Uniq schreef: ...dus ik had echt geen zin in gezeik...
En toch vind je het nodig om "spelletjes" te gaan spelen.
Had je enige reden om te twijfelen aan de agente in kwestie??
Er was geen enkele reden om mij om m'n legitimatie te vragen...ik ben neit eens in overtreding of wat dan ook... daarom vondt/vind ik het gewoon bij de hand om iemand z'n legitimatie te vragen...en jah dan kan je een bij de hand antwoord terug verwachten...en als je dan de vraag stelt waarom ze mij legitimatie vragen ...dan krijg een antwoord zoals "ik bepaal hier wel wat ik vraag" of "het is verplicht je legitimatie bij je te hebben.Ik ben zeker een voorstander van legitimatieplicht MITS er een rede is om iemand om zijn legitimatie te vragen...Maar ik heb weleens het gevoel dat er een soort van "misbruik" gemaakt wordt van deze legitimatie plicht, zoals dit keer in mijn geval. Het feit dat ik zo hard handig aan de kant wordt gezet omdat ik een vraag stel zegt mij al genoeg.

Maargoed ik wil er een einde aan breien...ik heb antwoord op mijn vraag, bedankt hiervoor!!!

MVG UniQ
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Waarmee het tijd is geworden voor een slotje. Vraag is beantwoord, naar tevredenheid.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten