Ik zat even te kijken naar de voorbeelden, en ik zou menen dat bij voorbeeld 4 een BE-rijbewijs nodig zou zijn:
===
Voorbeeld 4
Ledige massa trekkend voertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg.
Vereist: Rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.
===
De toegestane maximum massa van de totale combinatie is in dit geval toch meer dan 3500 kg. ? (2800 + 740 = 3540 kg. om precies te zijn..)
Of zie ik iets over het hoofd?
Uw aanhangwagen en uw rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
ReneK TS
- Infopolitie Gast
Uw aanhangwagen en uw rijbewijs
Als de toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg. mag je deze altijd trekken met een B-rijbewijs.
Pas als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg (en lichter dan het trekkende voertuig) dan komt ook de 3500 kg. in beeld.
groetjes,
Rene
Pas als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg (en lichter dan het trekkende voertuig) dan komt ook de 3500 kg. in beeld.
groetjes,
Rene
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Uw aanhangwagen en uw rijbewijs
Klopt helemaal Rene. Deze materie is geregeld in artikel 15 van het reglement rijbewijzen. Volgens dit artikel is een B-rijbewijs nodig voorReneK schreef:Als de toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg. mag je deze altijd trekken met een B-rijbewijs.
groetjes,
Rene
* motorrijtuigen op drie wielen niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen
* motorrijtuigen op vier wielen, waarvan de Toegestane Maximum Massa (TMM) niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen.
* Met een rijbewijs B mag ook een aanhangwagen worden gebruikt, mits:
-----> de TMM niet meer bedraagt dan 750 kg
-----> dan wel meer bedraagt dan 750 kg mits:
de TMM van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, EN
de TMM van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.
de laatste bepaling (3500 kg) geldt dus alleen i.g.v. aanhangwagens die zwaarder zijn dan 750 kg.
Het voorbeeld wat TS aanhaalt, is dus correct
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Leo, je gaf het al aan in je stroomschema'tje, hij heeft gelijk, er staat in de tekst: niet meer dan 3500 kg en niet meer dan 750 kg, maar het is net als thuis, als ik ga vallen over een kilo'tje meer of minder, krijg ik ruzie met m'n vriendinnetje, dus dat ga ik niet doen.thijeleo schreef:Omdat er volgens mij TOT 3500 staat en dan is in mijn ogen 3499 het max.
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast