dagrijverlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Botje schreef:Ik vraag me af wat het nut is van die dagrijlichten. Op de eerste plaats is je normale verlichting een stuk goedkoper. Op de tweede plaats loop je volgens mij een reeel risico dat je geregeld aan de kant van de weg zult komen te staan omdat de politie wil controleren of het geen mistverlichting (of andere niet toegestane verlichting) is.
EN als het donker wordt hoef je nooit meer te twijfelen wanneer je je dimlichten aanzet, die staan dan al aan.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Thijs schreef:
Botje schreef:Ik vraag me af wat het nut is van die dagrijlichten. Op de eerste plaats is je normale verlichting een stuk goedkoper. Op de tweede plaats loop je volgens mij een reeel risico dat je geregeld aan de kant van de weg zult komen te staan omdat de politie wil controleren of het geen mistverlichting (of andere niet toegestane verlichting) is.
EN als het donker wordt hoef je nooit meer te twijfelen wanneer je je dimlichten aanzet, die staan dan al aan.
Lees even wat ik schrijf (en niet alleen ik) de dagrijlichten moet uitschakelen bij inschakeling van het dimlicht of andere lichten.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Mofkap schreef:
Thijs schreef:
Lees even wat ik schrijf (en niet alleen ik) de dagrijlichten moet uitschakelen bij inschakeling van het dimlicht of andere lichten.
Lees even wat hij schrijft. Hij zegt juist dat je beter gewoon je dimlichten kunt gebruiken in plaats van dagrijlichten.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

gvdbor schreef:
Mofkap schreef:
Thijs schreef:
Lees even wat hij schrijft. Hij zegt juist dat je beter gewoon je dimlichten kunt gebruiken in plaats van dagrijlichten.
Ik geniet! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Tot 23 juni 2004 gold er een verplichting dat deze lichten aan een EEG-richtlijn moesten voldoen, maar deze eis is vervallen. De dagrijlichten mogen dus (overdag en bij goed zicht) gewoon tegelijk met dimlichten branden.

Als je slim bent, monteer je dagrijlichten zonder dat er zich een codering in het glas bevindt...Dat mag namelijk ook nog steeds en dan zijn ze wat breder inzetbaar, zeg maar... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Tot 23 juni 2004 gold er een verplichting dat deze lichten aan een EEG-richtlijn moesten voldoen, maar deze eis is vervallen. De dagrijlichten mogen dus (overdag en bij goed zicht) gewoon tegelijk met dimlichten branden.
De verwijzing in onderdeel m van artikel 5.2.57, eerste lid, naar richtlijn 76/756/EEG is geschrapt, omdat het voor de verschillende handhavinginstanties nauwelijks mogelijk is de naleving van het voorschrift dat een personenauto slechts mag zijn voorzien van een dagrijlicht dat aan richtlijn 76/756/EEG voldoet, te controleren..

Voor nieuwe toelating blijft die eis wel gelden:
Artikel 3.2.46
1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
h. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG.
Dus zitten die lichten er origineel op dan moeten ze voldoen aan de EG richtlijn, o.a. m.b.t. de schakeling, plaatsing, geometrische zichtbaarheid, sterkte van het licht, enz.

Bij nabouw geldt alleen de eis dat ze wit licht moeten uitstralen.
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Mofkap schreef: Side lights op Amerikaanse auto's zijn de oranje lampjes van de richtingaanwijzer die continue branden, dat is in Nederland verboden.
Euh, ik zie regelmatig Volvo's rijden met oranje lampjes rondom de auto heen. Of begrijp ik jou opmerking nu verkeerd?
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Bouwe schreef:
Mofkap schreef: Side lights op Amerikaanse auto's zijn de oranje lampjes van de richtingaanwijzer die continue branden, dat is in Nederland verboden.
Euh, ik zie regelmatig Volvo's rijden met oranje lampjes rondom de auto heen. Of begrijp ik jou opmerking nu verkeerd?
Dat heten weer zijmarkeringslichten, die mogen weer wel. Logica zie ik er ook niet in hoor. :)
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Mofkap schreef:
Bouwe schreef:
Dat heten weer zijmarkeringslichten, die mogen weer wel. Logica zie ik er ook niet in hoor. :)
Dus side light is geen zijmarkeringslicht, jaja :lol: Is wel weer erg onduidelijk voor de autobezitter.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Het verschil zit 'm daar weer in, dat in de europese auto's dit aparte lichtunits zijn en bij de amerikaanse zijn ze ingebouwd bij de knipperlichten en dat mag hier, normaal gesproken, weer niet...

In de (verre) toekomst wordt het vast nog weleensl gelijkgetrokken...don't worry. 8)

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Resume.....

Het Voertuigreglement geeft aan hoe de dagrijlichten gemonteerd en geschakeld dienen te zijn (volgens EG-richtlijn)

Het RVV 1990 geeft aan wanneer je ze mag gebruiken.
Artikel 41 RVV 1990
Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
- Dus alleen overdag (want bij donker heb je al dimlichten aan)
- Niet in combinatie met dimlicht of mistlicht (je mag alleen
bovengenoemde lichten in combinatie met dim- mistlicht voeren)

Dus haal de eisen van het VR en het RVV niet door elkaar.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

PL2800 schreef:
Het RVV 1990 geeft aan wanneer je ze mag gebruiken.
Heel sterk, compliment.
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Tja, en dat terwijl verkeer m'n sterkste kant niet is.......
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Teveel tussen de... nouja... :wink:

Het PIVM heeft er ooit een heel artikel over gepubliceerd:
---'Sommigen zullen misschien van mening zijn dat het gebruik ervan niet is toegestaan omdat ze ontbreken in het rijtje 'geoorloofde verlichting'in art 41 RVV. 'Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslicht voeren.'

Als de politie al op zou willen treden tegen het overdag rijden met dagrijlichten, ontbreekt hiervoor echter de feitcode. Dit houdt in dat een gewoon pv moet worden opgemaakt met een gerede kans dat de zaak daarna wordt geseponeerd. Onze nationale verkeersregelgeving is op dit punt namelijk achtergebleven bij de Europese werkelijkheid: dagrijlichten bestaan al vele jaren. De ontbrekende feitcode is trouwen héél bewust achterwege gelaten. Dit omdat justitie (Commissie feiten en tarieven OM) het rijden met dit type lampen overdag en bij goed weer absoluut niet als een probleem ziet.'---
het RVV loopt gewoon hopeloos achter met z'n wetgeving omtrent dagrijlichten en het wordt hoog tijd dat men dit verouderde stukje wetgeving aanpast aan de moderne tijd...

Het Om heeft art 41 derhalve als volgt strafbaar gesteld (in het feitenboekje opgenomen):
XV. Bijzondere lichten
als bestuurder van een motorvoertuig aan de voorzijde naast het dimlicht of het mistlicht andere verlichting voeren dan bermlicht, richtlicht of markeringslichten

m R 456 a – bij nacht
m R 456 b – bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd.

Men wil dus voorkomen dat er 'zomaar' voor het voeren van dagrijlichten (icm dimlicht) wordt bekeurd. :wink:

Gesloten