Minimale eis voor Politiekundig Bachelor
Moderator: Moderatorteam
-
D-J TS
- Infopolitie Gast
Minimale eis voor Politiekundig Bachelor
Ik was eerst overtuigt dat ik na de havo een jaar kon gaan werken of mijn properdeuse gaan halen (omdat ik nog net 17 ben als ik van de havo kom) en dan zou kunnen soliciteren voor Politiekundig Bachelor.
Maar na wat op internet gekeken te hebben en informatie bij de studiebeurs gevraagd te hebben dacht ik aan de havo genoeg te heben (dat kreeg ik ook te horen bij de studie beurs). Maar nu kijk ik bij de vacature site van de politie en zie ik dat je eigenlijk of een vwo diploma nodig moet hebben en voor mijn regio zelfs een afgeronde hbo opleiding.
Nu vroeg ik me af of ik met mijn havo diploma beter gewoon voor een Allround politiemedewerker kan soliciteren of dat ik een hbo opleiding ga doen. En heeft het bij het selectie dan ook nog invloed welke hbo opleiding gedaan heb of kan ik beter een speciale opleiding gaan doen.
MvG
Jelle
Maar na wat op internet gekeken te hebben en informatie bij de studiebeurs gevraagd te hebben dacht ik aan de havo genoeg te heben (dat kreeg ik ook te horen bij de studie beurs). Maar nu kijk ik bij de vacature site van de politie en zie ik dat je eigenlijk of een vwo diploma nodig moet hebben en voor mijn regio zelfs een afgeronde hbo opleiding.
Nu vroeg ik me af of ik met mijn havo diploma beter gewoon voor een Allround politiemedewerker kan soliciteren of dat ik een hbo opleiding ga doen. En heeft het bij het selectie dan ook nog invloed welke hbo opleiding gedaan heb of kan ik beter een speciale opleiding gaan doen.
MvG
Jelle
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Hoi Jelle,
Een en ander is afhankelijk van welk doel je voor ogen hebt bij de poltie. Wil je vooral op straat werken in de basispolitiezorg bijvoorbeeld, of wil je liever een beleidsfunctie waarbij je meer op het bureau bezig bent.
In het eerste geval kun je beter kiezen voor niv. 4 in het tweede geval dus beter voor niv. 5.
De keuring is ook anders voor de niveau's 2,3 en 4 en voor de niveau's 5 en 6.
De concrete vraag is dus: wat verwacht je bij de politie te gaan doen?
gr, Thijs
Een en ander is afhankelijk van welk doel je voor ogen hebt bij de poltie. Wil je vooral op straat werken in de basispolitiezorg bijvoorbeeld, of wil je liever een beleidsfunctie waarbij je meer op het bureau bezig bent.
In het eerste geval kun je beter kiezen voor niv. 4 in het tweede geval dus beter voor niv. 5.
De keuring is ook anders voor de niveau's 2,3 en 4 en voor de niveau's 5 en 6.
De concrete vraag is dus: wat verwacht je bij de politie te gaan doen?
gr, Thijs
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Minimale eis voor Politiekundig Bachelor
Heb je al een kijkje genomen op de wervingssite van de politie? Daar vind je allerlei informatie over functies, instroomniveau's, opleidingen e.d. http://www.politie-werving.nlD-J schreef:Ik was eerst overtuigt dat ik na de havo een jaar kon gaan werken of mijn properdeuse gaan halen (omdat ik nog net 17 ben als ik van de havo kom) en dan zou kunnen soliciteren voor Politiekundig Bachelor.
MvG
Jelle
-
Behonest TS
- Infopolitie Gast
De officiele eis voor de niveau 5 opleiding is idd een HAVO diploma, veel korpsen eisen tegenwoordig echter meer.
Mocht je een HBO opleiding gaan volgen met het idee dat je daarna alsnog naar de politie wilt, kan je het beste een studie kiezen als integrale veiligheidskunde. Als je deze studie af hebt gerond kan je namelijk de verkorte opleiding volgen.
Mocht je een HBO opleiding gaan volgen met het idee dat je daarna alsnog naar de politie wilt, kan je het beste een studie kiezen als integrale veiligheidskunde. Als je deze studie af hebt gerond kan je namelijk de verkorte opleiding volgen.
-
D-J TS
- Infopolitie Gast
Als ik eerlijk ben twijfel ik daar nog tussen. Ik ben nu eigenlijk pas twee weken heel serieus bezig met het denken om bij de politie te werken. De reden dat ik twijfel is omdat eigenlijk eerst een manager functie wou gaan doen in de "economische wereld" en waarbij ik projecten zou werken. Dat is wat me bij het bachelor gedeelte ook zo aanspreekt dat je in projecten werkt (als ik het goed het begrepenThijs schreef:Hoi Jelle,
Maar ik denk zelf dat het misschien beter is dat als je bij de politie gaat werken dat je zeg maar begint bij de basis en ook die dingen meemaakt gewoon op de straat. Met bijvoorbeeld ongelukken en ruzie's omdat je dan beter later omdat je het dan zelf ook heb mee gemaakt.
Op wat voor manier is de keuring manier is de keuring anders dan? Want daar heb ik niets over kunnen vinden op het internet.Thijs schreef:De keuring is ook anders voor de niveau's 2,3 en 4 en voor de niveau's 5 en 6.
Laatste vraag is dat als ik nou eigenlijk meer een economische opleiding ga doen en er uiteindelijk achter kom dat ik wel bij de politie wil maak ik dan nog steeds net zo veel kans of geld deze hbo opleiding dan niet echt voor de politie
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.
MvG Jelle
(sorry dat ik zo lang van stof ben maar dat heb ik snel als ik ergens enthousiast over ben
Jelle, als je jezelf even registreert dan gaat er een wereld voor je open w.b het politiewerk en de sollicitatie procedure!!
Das niet erg, is alleen maar positief, dat je je erin wilt gaan verdiepen...Jelle schreef:(sorry dat ik zo lang van stof ben maar dat heb ik snel als ik ergens enthousiast over ben)
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Havo is bij de meeste korpsen een eis die hangt aan niveau 4. Op de ploeg waar ik op werk, hebben de meeste collega's HAVO en een aantal hebben ook nog eens een HBO opleiding gedaan. Met andere woorden, Havo stelt niet veel meer voor.
Mocht je gaan voor niveau 5 of 6 dan raad ik je aan om eerste eens een goed gesprek aan te gaan mbt de invulling van de functies en de taken die je zou gaan vervullen in de toekomst want dit is niet helemaal in overeenstemming met hetgeen jij voor ogen hebt.
Mocht je gaan voor niveau 5 of 6 dan raad ik je aan om eerste eens een goed gesprek aan te gaan mbt de invulling van de functies en de taken die je zou gaan vervullen in de toekomst want dit is niet helemaal in overeenstemming met hetgeen jij voor ogen hebt.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Jelle,D-J schreef:Als ik eerlijk ben twijfel ik daar nog tussen. Ik ben nu eigenlijk pas twee weken heel serieus bezig met het denken om bij de politie te werken. De reden dat ik twijfel is omdat eigenlijk eerst een manager functie wou gaan doen in de "economische wereld" en waarbij ik projecten zou werken. Dat is wat me bij het bachelor gedeelte ook zo aanspreekt dat je in projecten werkt (als ik het goed het begrepenThijs schreef:Hoi Jelle,
Een en ander is afhankelijk van welk doel je voor ogen hebt bij de poltie. Wil je vooral op straat werken in de basispolitiezorg bijvoorbeeld, of wil je liever een beleidsfunctie waarbij je meer op het bureau bezig bent.). Je analiseert het, bedenkt een plan en je ziet de uitwerking er van.
Maar ik denk zelf dat het misschien beter is dat als je bij de politie gaat werken dat je zeg maar begint bij de basis en ook die dingen meemaakt gewoon op de straat. Met bijvoorbeeld ongelukken en ruzie's omdat je dan beter later omdat je het dan zelf ook heb mee gemaakt.
Op wat voor manier is de keuring manier is de keuring anders dan? Want daar heb ik niets over kunnen vinden op het internet.Thijs schreef:De keuring is ook anders voor de niveau's 2,3 en 4 en voor de niveau's 5 en 6.
Laatste vraag is dat als ik nou eigenlijk meer een economische opleiding ga doen en er uiteindelijk achter kom dat ik wel bij de politie wil maak ik dan nog steeds net zo veel kans of geld deze hbo opleiding dan niet echt voor de politie
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.
MvG Jelle
(sorry dat ik zo lang van stof ben maar dat heb ik snel als ik ergens enthousiast over ben)
Ik zou je zeker registreren, er is op het gedeelte voor leden namelijk heel veel interessante info over het werk en de sollicitatie procedure's.
Het werken in groepen of projecten komt in het politie onderwijs zeker terug, op alle niveau's eigenlijk.
De keuring verschilt in ieder geval in de taaltest, volgens mij ook het rollenspel. Wat precies de verschillen zijn weet ik niet, ik heb namelijk alleen de keuring gedaan voor niveau 2,3 en 4.
Wellicht vind je veel nuttige informatie op dit forum en als je er niet uitkomt kun je ook altijd met de telefoonlijn politiefuncties van de politie bellen, zij kunnen je ook informatie geven.
Succes,
Thijs
-
Behonest TS
- Infopolitie Gast
De testen van niv 2,3 en 4 en niv 5 en 6 verschillen in die zin, dat de IQ test anders is en op niv 5 en 6 wordt geen taaltest afgenomen. Daarnaast krijg je een rollenspel, maar die krijgen niv 2,3 en 4 ook. Sporttest is uiteraard gelijk.
Daarnaast denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van de niv 5 en 6 opleiding, omdat je zegt dat je ook straatervaring wilt opdoen. De opbouw van de opleiding is hetzelfde als niv 3 en 4. Gewoon drie maanden op de academie en 3 maanden in de praktijk. Uiteraard zijn de kernopgaves anders, op niv 5 en 6 heb je bv kernopgaves als "participeren in kwaliteitsprojecten", welke je volgens mij in de niv 2,3 of 4 opleiding niet hebt.
Daarna is het afhankelijk van de regio welke rang je krijgt. Bij ons is dat in eerste instantie brigadier, maar er zijn ook korpsen waar je eerst hoofdagent wordt of meteen inspecteur. Als brigadier en hoofdagent kan je de eerste jaren dus gewoon de straat op om ervaring op te doen, wellicht met enkele beleidsmatige taken erbij.
Daarnaast denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van de niv 5 en 6 opleiding, omdat je zegt dat je ook straatervaring wilt opdoen. De opbouw van de opleiding is hetzelfde als niv 3 en 4. Gewoon drie maanden op de academie en 3 maanden in de praktijk. Uiteraard zijn de kernopgaves anders, op niv 5 en 6 heb je bv kernopgaves als "participeren in kwaliteitsprojecten", welke je volgens mij in de niv 2,3 of 4 opleiding niet hebt.
Daarna is het afhankelijk van de regio welke rang je krijgt. Bij ons is dat in eerste instantie brigadier, maar er zijn ook korpsen waar je eerst hoofdagent wordt of meteen inspecteur. Als brigadier en hoofdagent kan je de eerste jaren dus gewoon de straat op om ervaring op te doen, wellicht met enkele beleidsmatige taken erbij.
-
D-J TS
- Infopolitie Gast
Ik kan met jullie antwoorden zeker weer verder 
Op dit moment denk ik zelf dat ik waarschijnlijk toch liever meteen naar Politiekundig Bachelor wil en nog verder zal informeren hoe ik dat het beste kan doen na me havo.
Ik kan me op het moment helaas niet aanmelden op de site omdat ik alleen een gmail account gebruik en van me vaste account geen gebruik maak
Op dit moment denk ik zelf dat ik waarschijnlijk toch liever meteen naar Politiekundig Bachelor wil en nog verder zal informeren hoe ik dat het beste kan doen na me havo.
Ik kan me op het moment helaas niet aanmelden op de site omdat ik alleen een gmail account gebruik en van me vaste account geen gebruik maak
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Je moet er rekening mee houden dat er slechts een beperkt aantal opleidingsplaatsen zijn voor de niveaus 5 en 6.
Met een HBO opleiding zal de kans wat groter worden.
Onderschat de selectieprocedure verder niet teveel. Van alle sollicitanten komt er nog geen 5% door de selectie heen en van het percentage dat door de selectie komt, valt er ook nog eens een redelijk percentage af.
Kies dus voor een goede opleiding waar je ook buiten de politie wat aan hebt want het is niet vanzelfsprekend dat iemand wordt aangenomen.
Met een HBO opleiding zal de kans wat groter worden.
Onderschat de selectieprocedure verder niet teveel. Van alle sollicitanten komt er nog geen 5% door de selectie heen en van het percentage dat door de selectie komt, valt er ook nog eens een redelijk percentage af.
Kies dus voor een goede opleiding waar je ook buiten de politie wat aan hebt want het is niet vanzelfsprekend dat iemand wordt aangenomen.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
D-J TS
- Infopolitie Gast