drank op en nu rechtszaak wie kan helpen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

smile TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door smile »

hallo allemaal, misschien kunnen jullie mij helpen. Mijn man is september gepakt met een zeer hoog ugl 1250 ong,omgerekend 2,8 promillage.

Weten jullie wat hij kan verwachten in de rechtszaal? We weten al dat die een keuring moet krijgen van het cbr. We willen gewoon weten waar we aan toe zijn zeg maar. Hij weet dat die fout is geweest dus aub geen oordeel daarover.

Dus wat kan hij verwachten aan straf, boete, rijontzegging enz.
en het hoeft niet precies te zijn maar ongeveer is al prettig om te weten. Ik heb ergens hier gelezen dat er met een puntensysteem word gewerkt. Oja het is zijn eerste keer dat die moet blazen en dat het ook te hoog was.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Op de site van het Openbaar Ministerie staan de richtlijnen voor het rijden onder invloed.

Op deze pagina staat, dat bij een gehalte van 1250 Ug/l 48 punten worden berekend. Het basistarief voor rijden onder invloed is 10 punten. Bij elkaar is 1250 ug/l dus 58 punten.

Ieder punt is goed voor een boetebedrag van 22 euro. Daarmee zou je dus uitkomen op 58 * € 22,- = 1276 euro.

Maar voor rijden onder invloed bestaat ook een bijzondere regeling.

Daar staat dat bij 58 punten (schaal XIII) de Officier de volgende eis voor de rechter kan leggen:

42 uur taakstraf cq 21 dagen gevangenisstraf + 18 mnd ontzegging van de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk.

Welke van de twee mogelijkheden de Officier van Justitie zal gebruiken weet ik niet, ik ben immers geen officier.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Daarnaast zul je er rekening mee moeten houden dat het CBR tot de conclusie kan komen dat er sprake is van afhankelijkheid van alcohol (gezien de uitslag), en dat op grond daarvan het rijbewijs ongeldig verklaard wordt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
smile TS
Infopolitie Gast

hij heeft inderdaad een alcoholprobleem en is nu onder behandeling.kan dit helpen als je dit verteld op de rechtszaak of bij onderzoek van cbr
smile TS
Infopolitie Gast

oh als ik zie wat die allemaal kan krijgen dan ben ik nu al bang.ongelooflijk hoge boete zou ik niet erg vinden in verhouding met de gevangenisstraf of lange rijontzegging.want die heeft die nodig voor zijn werk, vrachtwagenchauffeur.en ik weet had die maar eerder moeten beseffen voordat die achter het stuur kroop maar ja wij als gezin zijn er ook de dupe van als ik dat mag zeggen.
zolang het bij een hoge boete blijft en een paar maanden rijontzegging zijn wij heel erg blij want dat kan zijn baas nog wel aan maar rijbewijs kwijt is baan kwijt is een hele hoge schuld
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Kruipt u aub niet in de rol van een slachtoffer, dat doen de mensen van de jaarlijkse dodelijke aanrijdingen wel !!

Met alle respect maar gezien de hoeveelheid alcohol en dan toch gaan rijden??? Rijbewijs voorgoed kwijt, dat is m.i. de enige oplossing!

U heeft een gedegen antwoord op uw vraag gehad, laten we het daarbij laten!

mashi
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Zonder een waardeoordeel te geven (daar komt u tenslotte niet voor) zal het justitie geen bal meer uitmaken wat de gevolgen zijn van het opleggen van een rijontzegging of zelfs het ongeldig verklaren van een rijbewijs. Als uw man, en u dus, daarmee in de problemen zou komen is de mening van justitie altijd dat hij dat enkel en alleen aan zichzelf te danken heeft. Vroeger werd er wel rekening gehouden met het feit dat mensen voor hun werk hun rijbewijs nodig hebben (en kreeg men zelfs wel eens een ontzegging voor enkel de weekenden) maar hedentendage is dat niet meer aan de orde, hoe vervelend dus de gevolgen ook zijn.....

Al met al (en voor de duidelijkheid, ik ben ook geen voorstander van drank achter het stuur) wens ik u welgemeend heel erg veel succes met de afloop.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

1250 UG/L is een (extreem) hoge uitslag.

Waarschijnlijk gaat het cbr een bloed- en psychisch onderzoek verrichten en daarbij zal de 'alcoholafhankelijkheid' worden aangetoond.

Ik vrees dat u er ernstig rekening mee moet houden dat het rijbewijs 'definitief' ongeldig wordt verklaard. Wel wordt na 3 jaar dan weer de mogelijkheid geboden om aan te tonen dat men z'n leven heeft gebeterd...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Re: drank op en nu rechtszaak wie kan helpen?

smile schreef:oh als ik zie wat die allemaal kan krijgen dan ben ik nu al bang.ongelooflijk hoge boete zou ik niet erg vinden in verhouding met de gevangenisstraf of lange rijontzegging.want die heeft die nodig voor zijn werk, vrachtwagenchauffeur.en ik weet had die maar eerder moeten beseffen voordat die achter het stuur kroop maar ja wij als gezin zijn er ook de dupe van als ik dat mag zeggen.
zolang het bij een hoge boete blijft en een paar maanden rijontzegging zijn wij heel erg blij want dat kan zijn baas nog wel aan maar rijbewijs kwijt is baan kwijt is een hele hoge schuld
Dat ben ik met je eens, maar formeel gezien is een ongeldigverklaring van het rijbewijs geen straf. (alhoewel dat zeker zo aan zal voelen). Je moet voor bij het CBR aan kunnen tonen dat je beschikt over de lichamelijke en geestelijke geschiktheid om een rijbewijs te krijgen / houden. Als je niet beschikt over de noodzakelijke geestelijke of lichamelijke geschiktheid, is er sprake van een ernstig risico jezelf en voor overige weggebruikers als je een rijbewijs mag houden en dus mag blijven rijden.

De schuld zou echter vele malen groter zijn als het een keer echt fout gaat terwijl iemand met al gauw 30 ton op de weg zit. De problemen zijn dan helemaal niet meer te overzien, financieel en/of emotioneel gezien.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Van mij krijgt u wel een waardeoordeel. Een dergelijke hoeveelheid alcohol is extreem en het is absoluut onverantwoord om dan als bestuurder aan het verkeer deel te nemen. Het verbaast mij dat uw echtgenoot de deur open heeft kunnen maken en het sleuteltje in het contactslot heeft kunnen krijgen.

Juist als beroepschauffeur moet hij bekend zijn met de gevaren en risico's van alcoholgebruik in het verkeer. Ik kan en zal niet op de plaats van de rechter gaan zitten, maar dat aspect zal hem zwaar worden aangerekend.

Een alcoholprobleem is weliswaar heel vervelend, maar het komt niet ineens. Het feit dat hij nu onder behandeling is dat is heel zinvol, maar als het kalf verdronken is dempt men de put. Bovendien wil een behandeling nog niet zeggen dat het probleem is opgelost.

Desondanks wens ik u veel sterkte.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Wat ik me trouwens afvraag is hoe mensen het met zo absurd veel alcohol in zijn lijf uberhaupt voor elkaar krijgen om nog te rijden. Mijn hoogste ooit was 1375 ug/l en deze meneer was niet alleen niet in staat om auto te rijden maar kon op geen enkele manier nog op zijn benen staan, praten, lopen etc.etc. We hebben hem letterlijk naar de surveillance-auto moeten dragen. Het heeft tot de volgende dag 16:00 uur geduurd voopr meneer weer zo ver bij zijn positieven was dat ie zelf weer wist hoe hij heette....

Kortom, ik kan me er ook echt helemaal niets bij voorstellen, serieus niet!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

..::Frans::.. schreef:Wat ik me trouwens afvraag is hoe mensen het met zo absurd veel alcohol in zijn lijf uberhaupt voor elkaar krijgen om nog te rijden. Mijn hoogste ooit was 1375 ug/l en deze meneer was niet alleen niet in staat om auto te rijden maar kon op geen enkele manier nog op zijn benen staan, praten, lopen etc.etc. We hebben hem letterlijk naar de surveillance-auto moeten dragen. Het heeft tot de volgende dag 16:00 uur geduurd voopr meneer weer zo ver bij zijn positieven was dat ie zelf weer wist hoe hij heette....

Kortom, ik kan me er ook echt helemaal niets bij voorstellen, serieus niet!
Frans, jij en ik beginnen 's morgens met een snee brood, een alcoholist begint 's morgens al met een hoeveelheid drank, terwijl ze nog niet eens nuchter zijn van de vorige dag. Ik heb een gewoontedrinker met ruim 3,5 promille na een aanrijding, kaarsrecht weg zien lopen uit het ziekenhuis, uiteraard zonder zijn roze papiertje. En dacht je dat ie met dubbele tong sprak... Niet dus, wat rode oogjes en, zoals in veel gevallen, het bekende opgeblazen gezicht. Bij ons gaat het licht uit na zoveel alcohol, bij de andere categorie brand het licht (soms) iets minder fel.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

MotoRon schreef:
.....een gewoontedrinker met ruim 3,5 promille na een aanrijding, kaarsrecht weg zien lopen uit het ziekenhuis,......
Volgens mij ben je dan klinisch dood. Weet je zeker dat het geen zombie was? :)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Mofkap schreef:
MotoRon schreef:
.....een gewoontedrinker met ruim 3,5 promille na een aanrijding, kaarsrecht weg zien lopen uit het ziekenhuis,......
Volgens mij ben je dan klinisch dood. Weet je zeker dat het geen zombie was? :)
Ik had van het NFI de vraag verwacht of ik het lijk ook op wilde sturen, maar ik kreeg hem niet meer te pakken, zo goed liep hij nog :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
smile TS
Infopolitie Gast

nou lijkt mij duidelijk dat ik hier voortaan niet hoef te vragen om een antwoord.je krijgt een of twee serieuze antwoorden en voor de rest alleen oordelen.en ach ja ik moet ook niet proberen in de slachtofferol te duiken want dat is verkeerd.ik ben ook een slachtoffer.van een man die helaas te laat heeft doorgehad dat die een drankprobleem heeft en daar nu hard voor aan het werken is en zijn gezin niet wil proberen in de schulden te steken, zodat zijn twee kinderen hier niet onder hoeven te lijden.en geen gelul over dat had die eerder moeten beseffen voordat die in de auto stapte die avond want dat is allemaal achteraf gepraat en dus lekker makkelijk praten :!:
Gesloten