overbelading
Moderator: Moderatorteam
-
h.veldhuis TS
- Infopolitie Gast
overbelading
Vrachtverkeer is gehouden aan een maximaal toelaatbaar gewicht op de openbare weg. In hoeverre is de verlader aansprakelijk voor overbelading?
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: overbelading
Als de verlader degene is die de goederen in de vrachtwagen laad: niet.h.veldhuis schreef:Vrachtverkeer is gehouden aan een maximaal toelaatbaar gewicht op de openbare weg. In hoeverre is de verlader aansprakelijk voor overbelading?
Hi kan immers niet weten hoeveel er in de vrachtwagen kan.
Als de verlader de eigenaar van transportbedrijf is, is hij wel aansprakelijk. Hij geeft bv opdracht om 30 suikerbieten te laden terwijl hij weet dat de vrachtwagen maar 20 ton mag hebben.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
De vervoeder wordt inderdaad aansprakelijk gehouden.
Daarnaast is het ook nogeens een economisch delict wat de hoogte van de boete behoorlijk kan opdrijven...
En de bepalingen die men bedoelt, betreffen oa de bepalingen omtrent overbelading.Artikel 31
Het is verboden beroepsvervoer of eigen vervoer te verrichten met een vrachtauto ten aanzien waarvan in strijd wordt gehandeld met de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bepalingen die zijn vastgesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994.
Daarnaast is het ook nogeens een economisch delict wat de hoogte van de boete behoorlijk kan opdrijven...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
h.veldhuis TS
- Infopolitie Gast
overbelading
Het maximale gewicht van een vrachtwagen inclusief lading bedraagt ca. 50 ton. Bij overschrijding kan de vervoerder rekenen op en boete.
Ik heb begrepen dat in de toekomst niet alleen de vervoerder, maar ook de verlader verantwoordelijk wordt gesteld in geval van overbelading.
Is er al bekend wanneer dir van kracht wordt?
Ik heb begrepen dat in de toekomst niet alleen de vervoerder, maar ook de verlader verantwoordelijk wordt gesteld in geval van overbelading.
Is er al bekend wanneer dir van kracht wordt?
- zijlvaart67
- Geslacht:
Ik wist niet eens dat het van kracht zou worden, laat staan wanneer...
Maar even weer serieus; Ik weet dat daar al heel lang over geruziet wordt.
De vervoerder legt (soms terecht) de schuld bij de verlader en die blijft heerlijk buiten schot...
Ik hoop alleen niet dat ze iets dergelijks ooit invoeren, want dan wordt ik een onderdeel van een 'zwartepietenspel' waar ik geen behoefte aan heb.
Maar misschien dat een ander lid hier recent wat 'kamervragen' over heeft gelezen en daar wat meer van weet?
Maar even weer serieus; Ik weet dat daar al heel lang over geruziet wordt.
De vervoerder legt (soms terecht) de schuld bij de verlader en die blijft heerlijk buiten schot...
Ik hoop alleen niet dat ze iets dergelijks ooit invoeren, want dan wordt ik een onderdeel van een 'zwartepietenspel' waar ik geen behoefte aan heb.
Maar misschien dat een ander lid hier recent wat 'kamervragen' over heeft gelezen en daar wat meer van weet?
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
Er is inderdaad sprake van dat afzenders, verladers en vervoerders allen aansprakelijk worden gesteld. In de wereld van de gevaarlijke stoffen is dit al zo. Dit is daar reeds jaren zo geregeld omdat de chauffeur vaak zelf de goederen niet laadt.
Omdat in het nromale beroepsgoederenvervoer het steeds vaker voorkomt dat de afzender de vrachtauto laadt, wil men er naar toe dat alle betrokkenen aansprakelijk zijn. Wanneer dit wordt ingevoerd, is nog niet bekend. Wel is bekend dat het geen zwartepietenspel wordt, Je krijgt gewoon een proces-verbaal met meerdere verdachten.
Omdat in het nromale beroepsgoederenvervoer het steeds vaker voorkomt dat de afzender de vrachtauto laadt, wil men er naar toe dat alle betrokkenen aansprakelijk zijn. Wanneer dit wordt ingevoerd, is nog niet bekend. Wel is bekend dat het geen zwartepietenspel wordt, Je krijgt gewoon een proces-verbaal met meerdere verdachten.
- zijlvaart67
- Geslacht:
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Een van de maatregelen is de weegbrug die schijnbaar ook bij ons in de toekomst aangelegt gaat worden om zichhzelf te beschermen tegen overbelading die vaak ook door een simpel tikfoutje al vele tonnen extra gewicht geven.
Voorbeeld :
Ik laad een vrachtauto met 21 pakken pulp van elk 1200 kilo= 25.200kg ,nu door een foutje pak ik verkeerde pakken van 1600 kilo(lijken veel op elkaar )21 x 1600= 33.600 kg.
Klein foutje grote gevolgen.......vandaar de weegbrug
Voorbeeld :
Ik laad een vrachtauto met 21 pakken pulp van elk 1200 kilo= 25.200kg ,nu door een foutje pak ik verkeerde pakken van 1600 kilo(lijken veel op elkaar )21 x 1600= 33.600 kg.
Klein foutje grote gevolgen.......vandaar de weegbrug
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast