Wapen ter hand nemen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

daap TS
Infopolitie Gast

Wapen ter hand nemen?

Ongelezen bericht door daap »

Hallo,

Ik heb een vraag valt het wapen ter hand nemen onder de noemer geweld aanwenden, ik kan hier namelijk niks over vinden in de AI.
En als ik bijvoorbeeld mijn hand uit voorzorg op mijn wapen leg is dit dan terhand nemen.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Wapen uit het holster nemen is geweld. Dit mag alleen als je daadwerkelijk het wapen mag gebruiken.

Hand op de kolf van het wapen leggen en de knip van het holster open doen is geen geweld.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

PJ schreef:Wapen uit het holster nemen is geweld. Dit mag alleen als je daadwerkelijk het wapen mag gebruiken.

Hand op de kolf van het wapen leggen en de knip van het holster open doen is geen geweld.
gisteren weer geslaagd voor IBT toets geweldbeheersing. wapen uit voorzorg ter hand nemen is aanwenden van geweld en dus niet geweld. Het verschil weet ik ook niet altijd even goed. In ieder geval moet er wel mondeling bij de meerdere dit gemeld worden..
PJ TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
PJ schreef:Wapen uit het holster nemen is geweld. Dit mag alleen als je daadwerkelijk het wapen mag gebruiken.

gisteren weer geslaagd voor IBT toets geweldbeheersing. wapen uit voorzorg ter hand nemen is aanwenden van geweld en dus niet geweld. Het verschil weet ik ook niet altijd even goed. In ieder geval moet er wel mondeling bij de meerdere dit gemeld worden..
Bedoelde ik ook misschien iets verkeerd opgezet. Laatst ook 100% score voor de toeots gehaald :wink:
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Maar je hand op de kolf en de vergrendeling van het holster los klikken is helemaal niets. Pas als je het vuurwapen uit het holster haalt dan is het aanwenden van geweld. Indien je het wapen gericht houdt dan is het gebruik van het vuurwapen. En als je daadwerkelijk schiet natuurlijk ook.

groetjes Kale :wink:
NTAV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door NTAV »

Art 1 lid 3 sub c Ambtsinstructie

Samengevat:

AANWENDEN VAN GEWELD =

Het gebruik van geweld en het dreigen met geweld, waaronder wordt begrepen :het ter hand nemen van een vuurwapen.

Art. 1 lid 3 sub b. Ambtinstructie:

GEWELD =
Elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken (incl dieren)
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: Wapen ter hand nemen?

Ongelezen bericht door mwb »

daap schreef:Hallo,

Ik heb een vraag valt het wapen ter hand nemen onder de noemer geweld aanwenden, ik kan hier namelijk niks over vinden in de AI.
En als ik bijvoorbeeld mijn hand uit voorzorg op mijn wapen leg is dit dan terhand nemen.
Beste Daap.
Dan heb je niet goed gekeken.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Re: Wapen ter hand nemen?

Ongelezen bericht door gvdbor »

mwb schreef:[Beste Daap.
Dan heb je niet goed gekeken.
Deze opmerking is zinloos zolang er niet een verwijzing bij staat waaruit blijkt dat hij niet goed heeft gekeken.
Ellen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ellen »

En namens (student ?????) Daap, bedankt voor de uitgewerkte antwoorden ;)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het ter hand nemen is tevens toegestaan in verband met jouw of andermans veiligheid, indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een situatie ontstaat, waarin je bevoegd bent tot gebruik vuurwapen.
Art. 10 ambtsinstructie schreef: <ol><li>De ambtenaar mag slechts een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange-afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, ter hand nemen:
<ol type=a><li>in gevallen waarin het gebruik van een vuurwapen is toegestaan, of</li>
<li>in verband met zijn veiligheid of die van anderen, indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een situatie ontstaat, waarin hij bevoegd is een vuurwapen te gebruiken.</li></ol></li></ol>
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Even tussendoor (is nu toevallig bij motoron, heb het ook bij anderen gezien): die letters in het geel zijn zwaar irritant om te lezen. Ander kleurtje zou misschien fijner zijn.

verder is het allemaal wel gezegd denk ik
Wie rent, bekent!
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Vind het jammer om te zeggen, maar vind dat de studenten te makkelijk antwoord op vragen krijgen. Is al eens eerder aangegeven maar leeft de laatste tijd weer op.

Een student heeft niets, maar dan ook niets aan een kant en klaar antwoord, af en toe zodanig uitgewerkt dat hij/zij er zelfs een presentatie over zou kunnen geven.

Denk dat we er met zijn allen voor moeten waken dat dit forum voor de student niet standaard een vraag antwoord spelletje gaat worden, daar leren ze niets van, sterker nog ze komen zichzelf zo nog wel eens een keertje tegen.

Een antwoord zou ook een verwijzing naar de juiste wetgeving kunnen zijn, zoals b.v. in deze vraag;" heb je al de Politiewet en de ambtsinstructie bekeken?".

laten we de studenten helpen met het uitpluizen van wet- en regelgeving en handvatten geven om makkelijk dingen op te kunnen zoeken, geen kant en klare presentaties zoals die de laatste tijd nog al eens worden gegeven!

mashi
PJ TS
Infopolitie Gast

Mashi gedeeltelijk ben ik met je eens maar hoe heb jij het vroeger op school gekregen ???

Naar mijn idee hadden wij op school duidelijke boeken waarin je nog eens wat terug kon vinden :wink:

Maar ik zal er op letten om geen school vragen meer te beantwoorden :roll:
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

PJ schreef:Mashi gedeeltelijk ben ik met je eens maar hoe heb jij het vroeger op school gekregen ???

Naar mijn idee hadden wij op school duidelijke boeken waarin je nog eens wat terug kon vinden :wink:

Maar ik zal er op letten om geen school vragen meer te beantwoorden :roll:
In iedere bibliotheek staat de stapel en de koning in iedere regio heeft men voor studenten het zogeheten blackbord en heeft iedere collega de toegang tot het Politie Kennis Net.

Dus naslagwerk is er genoeg ;)

mashi
Roberto TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

En tegenwoordig kan je ook thuis inloggen op blackboard, kan je ook thuis Stapel en de Koning raadplegen.
Gesloten