Winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Margreet TS
Infopolitie Gast

Winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Margreet »

Een klant loopt in de supermarkt en stopt opzettelijk een product onder zijn jas. De klant is de betaalmogelijkheid nog niet voorbij, maar wordt wel aan aangehouden op verdenking van diefstal!
Mijn vraag is dus: "mag dat?"
Walter TS
Infopolitie Gast

Re: Winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Walter »

Margreet schreef:Een klant loopt in de supermarkt en stopt opzettelijk een product onder zijn jas. De klant is de betaalmogelijkheid nog niet voorbij, maar wordt wel aan aangehouden op verdenking van diefstal!
Mijn vraag is dus: "mag dat?"
Als ik mij niet vergis mag dat tegenwoordig. Voorheen was het zo dat je na de kassa en buiten de deuren moest zijn ivm voltooien delict.

Nu is het meen ik zo dat ook de poging strafbaar is. Wie dus opzettelijk voor de kassa eea in zijn zak steekt en aangehouden wordt had de intentie dat mee te nemen zonder te betalen. en dus strafbaar.

Maar ik kan er helemaal naast zitten en dan wordt dit zowel gecorrigeerd.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Volgens mij heeft Walter helemaal gelijk. Als je kijkt naar de bestandsdelen van het wetsartikel diefstal (art. 310 strafrecht) kom je het volgende tegen:

Enig goed
Geheel of ten dele aan een ander toebehoren
Wegnemen
Wederrechterlijk toeëigenen

Nou de eerste 3 punten zijn wel duidelijk denk ik, het laatste punt zou alleen voor discussie kunnen zorgen. Want eigen je het goed al toe als je het in je jas steekt ? Kennelijk heeft de Hoge Raad dat wel gedacht.

Antwoord op je vraag moet dus ja zijn.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Balletje is als ik mij het goed kan herinneren gaan rollen met het "pen in borstzak" arrest. Weet niet meer hoe het arrest precies heet.

Met andere woorden naar aanleiding van de casus van TS zou je idd kunnen aanhouden voor de kassa.

Vind het overigens wel een studentenvraag ;)

gr, mashi
Laatst gewijzigd door mashi op 07 okt 2005, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter TS
Infopolitie Gast

zie hier

citaat:
Een redelijke verdenking kan al ontstaan voordat iemand de kassa passeert. De Hoge Raad heeft bepaald dat iemand die een artikel zo goed wegstopt dat het niet meer te zien is, zich schuldig maakt aan een voltooide diefstal. Denk daarbij aan het verstoppen van artikelen in de kleding of in een gesloten tas. Iemand die zich daaraan schuldig maakt, kunt u dus zonder meer aanhouden op verdenking van diefstal.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

mashi schreef: "pen in borstzak" arrest. Weet niet meer hoe het arrest precies heet.
Was dat niet het tandenborstel arrest?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Volgens mij ging het over een pen die iemand in zijn borstzak stopte, maar goed misschien kan iemand het betreffende arrest reproduceren?

mashi
Walter TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef:
mashi schreef: "pen in borstzak" arrest. Weet niet meer hoe het arrest precies heet.
Was dat niet het tandenborstel arrest?
dat ging over DNA materiaal.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Nu komt er nog bij, het "tandpasta arrest"

Landelijk wordt er heel veel tandpasta gestolen uit winkels.
Voor de oplettenden onder ons, is de reden hiervan bekend.

Nu even ter zake: Hoeveel mensen zijn er niet die de boodschappen in hun eigen tasje meenemen naar de kassa en keurig betalen, dat kan dus ook niet meer?

Trouwens het zou te gek zijn als je iets in je binnenzak hebt gestopt, daarmee betrapt wordt en zegt dat je de kassa nog niet voorbij bent, dus best wilt betalen(of het terugleggen).
Als je niet betrapt was, had je toch ook niet betaald?

Vraag me trouwens ook af hoe het met de bewijslast zit als je wordt aangehouden door winkelpersoneel.
Als iemand wordt aangehouden op verdenking en deze laat het voorwerp op de grond vallen en doet vervolgens geheel verbaasd, van wat is dat nou??

Lijkt me nog niet zo'n makkelijke zaak. :scratch:

Volgens mij zijn de antwoorden te simpel. :wink:
Walter TS
Infopolitie Gast

EK schreef:Nu komt er nog bij, het "tandpasta arrest"

Landelijk wordt er heel veel tandpasta gestolen uit winkels.
Voor de oplettenden onder ons, is de reden hiervan bekend.

Nu even ter zake: Hoeveel mensen zijn er niet die de boodschappen in hun eigen tasje meenemen naar de kassa en keurig betalen, dat kan dus ook niet meer?

Trouwens het zou te gek zijn als je iets in je binnenzak hebt gestopt, daarmee betrapt wordt en zegt dat je de kassa nog niet voorbij bent, dus best wilt betalen(of het terugleggen).
Als je niet betrapt was, had je toch ook niet betaald?

Vraag me trouwens ook af hoe het met de bewijslast zit als je wordt aangehouden door winkelpersoneel.
Als iemand wordt aangehouden op verdenking en deze laat het voorwerp op de grond vallen en doet vervolgens geheel verbaasd, van wat is dat nou??

Lijkt me nog niet zo'n makkelijke zaak. :scratch:

Volgens mij zijn de antwoorden te simpel. :wink:
het bewijs is het ARREST! en dat is er!!!!!!

Kan em alleen niet vinden op rechtspraak.nl.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Heb me ook al de krampen gezocht, als ik weer moeten werken (nog steeds vakantie :) ) doen we wel even zoeken via PKN.

gr, mashi
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Kijk hier eens. Het is al eerder op het forum geweest...
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

EK schreef:Nu even ter zake: Hoeveel mensen zijn er niet die de boodschappen in hun eigen tasje meenemen naar de kassa en keurig betalen, dat kan dus ook niet meer?

Dat eerste valt mee, hangt af van de instructies voor het winkelpersoneel [en daar ga ik nu even lekker niet verder op in :D ].
Wat betreft het tweede: met name in supermarkten geldt gewoon dat als er echt gegronde redenen zijn om aan te nemen dat sprake is van winkeldiefstal, men de politie inschakelt, ongeacht of men dan het product laat vallen of niet.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Er wordt niet naar het ARREST gevraagd, maar naar het bewijs ter plaatse!

Laat ze maar komen, zeker voor al die mensen die ooit onterecht zijn verdacht en aan gehouden door winkelpersoneel. Soms heel onbeschoft zelfs.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Anonymous schreef:Er wordt niet naar het ARREST gevraagd, maar naar het bewijs ter plaatse!
Het bewijs kan bijvoorbeeld zijn: getuigenverklaringen. Als meerdere winkelpersoneelsleden dat gezien hebben heeft de potentiele winkeldief geen poot om op te staan.
Gesloten