doorijden na aanrijding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

super TS
Infopolitie Gast

doorijden na aanrijding

Ongelezen bericht door super »

ik heb een vraagje gisteren reed ik in een 30 zone ik reed 30 ik pakte een s bocht toen ik de laatste bocht pakte wou de auto zoals die wel vaker heeft stilvallen en ik vertrap mij en rijd op de voorkant van een geparkeerde auto ik rakkte in paniek en reed weg ik ben toen terug gegaan en heb me laten aanhouden ik heb een verklaring afgelegt en mocht toen weer gaan ik heb de verzekering ingelicht van de schade ik heb alleen noch geen schade rapport van de tegen partij nu is mijn vraag hoe gaat het nou verder men rijbewijs mocht ik houden en nu weet ik niet omdat het een misdaad is en ik nog nooit wat mis heb gedaan in het verkeer tot nu dus wat kan ik verwachten moet ik voor komen? een boete? kunnen ze mijn rijbewijs nog steeds invorderen gr en alvast bedankt
Roland TS
Infopolitie Gast

Re: doorijden na aanrijding

Ongelezen bericht door Roland »

Je bent doorgereden na een aanrijding waarbij schade is ontstaan te hebben veroorzaakt. Dit is niet handig, maar wel begrijpelijk. Vluchtgedrag heet dat. De wetgever heeft daar rekening mee gehouden. Ik ga er vanuit dat je je vrij snel hebt gemeldt.

Doorrijden na een aanrijding waarbij letsel en/of schade is ontstaan is in beginsel strafbaar gesteld in artikel 7 van de wegenverkeerswet.
Artikel 7
1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten, indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
De bespreking vermeldt echter het volgende.
Indien bij het ongeval een ander is gedood of gewond, dan wel schade aan een ander is toegebracht, kan de dader strafvervolging voorkomen, indien hij binnen twaalf uren na het ongeval hiervan vrijwillig kennis geeft aan een opsporingsambtenaar.
Dus, geen zorgen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dat is iets te kort door de bocht Roland.

Als de politie al bezig is met opsporingsactie dan gaat dit niet altijd op.

Was de politie reeds ter plaatse en was hun reeds bekend dat TS was doorgereden dan kan het nog steeds zo zijn dat tegen hem proces-verbaal opgemaakt wordt.

Het is dus aan TS het advies om na te vragen wat de politie er verder mee gaat doen.
Dat kunnen wij hier in dit geval niet vertellen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Roland schreef:Je bent doorgereden na een aanrijding waarbij schade is ontstaan te hebben veroorzaakt. Dit is niet handig, maar wel begrijpelijk. Vluchtgedrag heet dat. De wetgever heeft daar rekening mee gehouden. Ik ga er vanuit dat je je vrij snel hebt gemeldt.

Doorrijden na een aanrijding waarbij letsel en/of schade is ontstaan is in beginsel strafbaar gesteld in artikel 7 van de wegenverkeerswet.
Artikel 7
1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten, indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
De bespreking vermeldt echter het volgende.
Indien bij het ongeval een ander is gedood of gewond, dan wel schade aan een ander is toegebracht, kan de dader strafvervolging voorkomen, indien hij binnen twaalf uren na het ongeval hiervan vrijwillig kennis geeft aan een opsporingsambtenaar.
Dus, geen zorgen.
ps maar wat denk je wat het gaat worden cel voorkomen boete ?
en kan men rijbewijs nog steeds ingevordert worden
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Zorg er eerst voor achter te komen wat er precies wordt opgemaakt, wel of niet proces-verbaal of alleen een registratieset.

Als er pv wordt opgemaakt zal het hoogstwaarschijnlijk een geldboete zijn van tussen de 100 en 300 euro.

Je rijbewijs zal nu niet meer ingevorderd worden.
Gast TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Zorg er eerst voor achter te komen wat er precies wordt opgemaakt, wel of niet proces-verbaal of alleen een registratieset.

Als er pv wordt opgemaakt zal het hoogstwaarschijnlijk een geldboete zijn van tussen de 100 en 300 euro.

Je rijbewijs zal nu niet meer ingevorderd worden.
ik moet wel zeggen dat ik geginnend bestuurder ben en ik heb vanmorgen met de politie gebeld en die zijden dat ze een registratie set zijn aan het maken en hoe weet ik of er proces verbaal van word opgemaakt en hoe lang duurt zo iets normaal want ik wil dit echt wel snel achter de rug hebben
ik las iets van 500 euro boete voor deze misdaa ik hoop gewoon dat die mensen snel de schade hertelt hebben en dat ik snel weet wat ik nu moet doen
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

U bent, zoals u zelf vertelt, aangehouden. Op dat moment wordt u bij de voorgeleiding aan het politiebureau nog eens vertelt waarvan u wordt verdacht.

Alsvorens u als verdachte gehoord wordt, vertelt men u dikwijls nogmaals waarvan u verdacht wordt en doet men u vervolgens de cautie.

Als het goed is weet u dus waar u aan toe bent ;)

Maar u kan bij twijfel natuurlijk altijd kontakt opnemen met de verbalisant die u gehoord heeft.

Beginnend bestuurder, dat kost u een naast een fikse boete een strafpunt op uw rijbewijs en die punten wilt u liever niet sparen ;)

succes en doet u rustig aan met uw roze papiertje!

mashi
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

gvdbor schreef:Dat is iets te kort door de bocht Roland.

Als de politie al bezig is met opsporingsactie dan gaat dit niet altijd op.

Was de politie reeds ter plaatse en was hun reeds bekend dat TS was doorgereden dan kan het nog steeds zo zijn dat tegen hem proces-verbaal opgemaakt wordt.
Artikel 184 WVW: Bij overtreding van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a, is strafvervolging tegen de in dat artikel bedoelde overtreder uitgesloten, indien deze binnen twaalf uren na het verkeersongeval en voordat hij als verdachte is aangehouden of verhoord, vrijwillig van het ongeval kennis geeft aan een van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt.

Dus uit jezelf melden bij een opsp.ambt. binnen de gestelde termijn is een uitsluitingsgrond voor doorrijden na aanrijding. Maar is dat hier wel van toepassing?

TS zegt dat hij zich heeft "laten aanhouden". In dit geval is het de vraag of hier sprake is van vrijwillig kennisgeven van het ongeval. Als de collega's al daderinfo hadden en TS aan de kant zetten en aanhouden, is er in ieder geval geen sprake van "vrijwillig", en zou er dus een pv kunnen volgen voor artikel 7, doorrijding na aanrijding.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

mashi schreef:Beginnend bestuurder, dat kost u een naast een fikse boete een strafpunt op uw rijbewijs en die punten wilt u liever niet sparen ;)
mashi
Even een kleine correctie. Voor het feit artikel 7 WVW worden geen punten gegeven aan beginnend bestuurders. Mocht er iets anders in een pv telaste gelegd worden, kan het uiteraard wel, maar dat begrijp ik niet uit de door TS geschetste situatie.
De richtlijnen voor de beginnend bestuurder: "strafpunten" bij
5 WVW. (alg. gevaarsartikel)
6 WVW. (dood/letsel door aanrijding)
3 WVW. (spookrijden)
19 RVV. (kleven)
20,21,22 of 62 jo. Bord A1 of A3 RVV. (Grove snelheidovertreding. Boven 30 km/h op andere weg of boven 40 km/h op autosnelweg)
overige art. RVV i.v.m. aanrijding waarvan pv moet worden opgemaakt.
Het mogen geen Muldergedragingen zijn.

NB: Ik laat voor het gemak even het alcoholtraject buiten beschouwing.
Laatst gewijzigd door MotoRon op 07 okt 2005, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
AngeliqueBS TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door AngeliqueBS »

super schreef:ik heb een vraagje gisteren reed ik in een 30 zone ik reed 30 ik pakte een s bocht toen ik de laatste bocht pakte wou de auto zoals die wel vaker heeft stilvallen en ik vertrap mij en rijd op de voorkant van een geparkeerde auto ik raakte in paniek en reed weg ik ben toen terug gegaan en heb me laten aanhouden ik heb een verklaring afgelegt en mocht toen weer gaan ik heb de verzekering ingelicht van de schade ik heb alleen noch geen schade rapport van de tegen partij nu is mijn vraag hoe gaat het nou verder men rijbewijs mocht ik houden en nu weet ik niet omdat het een misdaad is en ik nog nooit wat mis heb gedaan in het verkeer tot nu dus wat kan ik verwachten moet ik voor komen? een boete? kunnen ze mijn rijbewijs nog steeds invorderen gr en alvast bedankt
Tjee... kan iemand dit voor mij vertalen zeg? :? :oops: oke, flauwe opmerking van mij ...

Dit kan wel even gaan duren hoor ... het wordt allemaal via de verzekering geregeld en op den duur krijg je hier zelf bericht van.
Je no-claim (als je die al mocht hebben) ben je echter wel kwijt.

Take care & drive carefully ...

O ja, en als je auto een technisch gebrek heeft ... je zegt immers dat hij
'de auto zoals die wel vaker is stilgevallen' dan moet je toch maar even naar een garage om te kijken of dit probleem te verhelpen is.

Heb je samen met de tegenpartij een Europees Schadeformulier ingevuld?
Of is de politie ter plaatse geweest en hebben die de schade afgehandeld (weet niet of zij eigen aparte formulieren hebben of ook het Europees formulier invullen).
TIP: Pak er eens zo'n formulier bij en bekijk hem goed.
In geval van een eventuele aanrijding/schade is het heel erg handig om zo'n formulier goed te kennen.
Sterker nog (ik ben beroepschauffeur) en wij hebben van de TVM (verzekeringsmaatschappij) LES gekregen in het goed invullen van die dingen. Zo belangrijk kan dat dus zijn.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

MotoRon schreef:
mashi schreef:Beginnend bestuurder, dat kost u een naast een fikse boete een strafpunt op uw rijbewijs en die punten wilt u liever niet sparen ;)
mashi
Even een kleine correctie. Voor het feit artikel 7 WVW worden geen punten gegeven aan beginnend bestuurders. Mocht er iets anders in een pv telaste gelegd worden, kan het uiteraard wel, maar dat begrijp ik niet uit de door TS geschetste situatie.
3 WVW. (spookrijden)
19 RVV. (kleven)
20,21,22 of 62 jo. Bord A1 of A3 RVV. (Grove snelheidovertreding. Boven 30 km/h op andere weg of boven 40 km/h op autosnelweg)

Ging er eigenlijk zonder over na te denken zomaar vanuit omdat het hier immers een misdrijf van de WVW betreft. Ik begrijp de aangewezen feiten, maar kan het Openbaar Ministerie in bepaalde gevallen niet bepalen dat een strafpunt wordt toegewezen, de aangewezen feiten zijn immers richtlijnen? Ik zit nog niet goed in de materie van het br. maar aldoende leert men ;)

mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

maar wat is nou het verschil tussen pv en registratieset
in verband met boete voorkomen of weet ik wat
alvast bedankt dat vele reageren want ik voel me er nog steeds shit bij en ik schaam me enorm hoe kon ik nou zo stom zijn
Gast TS
Infopolitie Gast

MotoRon schreef:
mashi
3 WVW. (spookrijden)
19 RVV. (kleven)

bedankt voor het antwoorden en met die punten sparen ik baal er nu al van want ik ben helemaal geen haastige in het verkeer en toch gebeurde het mij
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Een registratieset is een rapport voor de verzekering. Waarin de politie vertelt hoe de aanrijding vermoeddelijk is gebeurd. E.e.a aan de hand van verklaringen en een situatieschets v/d aanrijding. Dus alleen ter bemiddeling in de richting van de Verzekeringsmaatschapijen en de betrokken partijen.

Een Proces-verbaal wil zeggen dat er stukken naar justitie worden gestuurd ivm de gepleegde overtredingen, naar alle waarschijnlijkheid zal een sanctie/boet hierop volgen.

Dus kort gezegd;

Registratieset, geen boete.

Pv, wel boete of in bepaalde gevallen hechtenis, taakstraf, obm, etc.

gr, mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:Een registratieset is een rapport voor de verzekering. Waarin de politie vertelt hoe de aanrijding vermoeddelijk is gebeurd. E.e.a aan de hand van verklaringen en een situatieschets v/d aanrijding. Dus alleen ter bemiddeling in de richting van de Verzekeringsmaatschapijen en de betrokken partijen.

Een Proces-verbaal wil zeggen dat er stukken naar justitie worden gestuurd ivm de gepleegde overtredingen, naar alle waarschijnlijkheid zal een sanctie/boet hierop volgen.

Dus kort gezegd;

Registratieset, geen boete.

Pv, wel boete of in bepaalde gevallen hechtenis, taakstraf, obm, etc.

gr, mashi
wat bedoel je met in bepaalde gevallen
Gesloten