links inhalen van een file op een tweebaansweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
padre TS
Infopolitie Gast

links inhalen van een file op een tweebaansweg

Ongelezen bericht door padre »

als er iemand op een tweebaansweg aan de linkerzijde langs een file rijdt, op de verkeerde weghelft, is hij dan schuldig als hij tegen iemand aanrijdt? En hoe kan ik dit dan hardmaken voor een verzekeringsmaatschappij. Ik bedoel staat dit ergens zwart op wit achterin een wetboek verscholen?
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Even voor mijn beeld: rijdt hij tegen iemand aan, die in de file staat/langzaam rijdt of rijdt hij tegen een tegenligger aan?

Maar om alvast een voorzet te geven op het antwoord: je geeft zelf aan dat je op de verkeerde weghelft rijdt. Dat kan al aangeven dat je verkeerd zit.
padre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door padre »

hij rijdt tegen een tegenligger die enkele momenten daarvoor uit deze file omgekeerd is. Ik ben trouwens de tegenligger
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

U rijdt dus beiden in dezelfde file, op een 2-baans weg. U gaat uit de file (u keert dus om) en rijdt terug in tegengestelde richting, het andere voertuig komt op dat moment uit de file om deze aan de linkerkant in te halen. Op de linkerbaan (UW rijbaan dus) komt u elkaar tegen en is het frontaal boem ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Padre, het hangt af van het moment van de aanrijding.

U doet het voorkomen alsof u de omkeerbeweging (=bijzondere manoeuvre) al volledig had voltooid en op een normale wijze op de ander weghelft (terug) reed. De aanrijding is dan (semi) frontaal. In dat geval is de inhaler fout.

In het geval dat u nog bezig was met de manoeuvre van het keren en deze manoeuvre nog niet had voltooid dan gaat die vlieger niet op.
Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre moet u alle verkeer dat zich vlak voor, naast of achter u bevindt voor laten gaan, ook de inhaler op de andere weghelft. In dat geval dient u juist rekening te houden met b.v. file inhalende motorrijders en zich vooraf te vergewissen dat de manoeuvre zonder gevaarzetting kan worden uitgevoerd. (Hof Den Haag 2001). In dat geval bent u volledig schuldig aan het ongeval en aansprakelijk voor de daardoor onstane schade.
Gesloten