Is dit mes legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Gesus wat zitten we toch weer eng op 1 lijn met z'n allen.

:)

Mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zo, sorry voor de vertraging, ik moest naar kendo-les (vechtsport is'n heel mooie manier om je te leren beheersen, en ik wil dan ook (nogmaals) benadrukken dat ik geen enkele intentie heb om het mes ooit te trekken)

Over de bovenkant: Als ik er erg hard op duw snijdt het nog steeds niet. De bovenkant is vergelijkbaar met een speelgoedmes of een fijne vijl. Totaal onscherp dus, en als je het scherp wil maken zul je er waarschijnlijk uren en uren aan kwijt zijn.

Het is dus echt niet zo dat ik het persé wíl dragen, het was zelfs relatief duur genoeg om liever thuis te laten :lol: Ik vroeg me alleen af of ik in overtreding was áls ik het droeg, en dat is dus kennelijk nogal afhankelijk van de situatie.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Gast, dat je je er veiliger mee kunt voelen is wel te begrijpen, maar niet goed te keuren. Men zegt wel eens een goed begin begint bij jezelf (of zo iets). Hier gaat dat perfect op. Als iedereen denkt, ik loop alleen met een mes rond maar ik doe er niks mee. Dan loopt straks iedereen mket een mes maar "doet er niks mee" en dan kun je wel raden wat er gebeurt als het een keer fout gaat.

Kortom: niet met een mes op straat gaan. Je vrienden komen het maar thuis bekijken, als het te duur is had je daar eerder over na moeten denk en je krijgt toch geen geld terug als je over straat gaat :wink: en voor je veiligheid heb je het ook al niet nodig want je doet al aan vechtsport.

Succes ermee en neem het advies ter harte,
Thijd
Gast TS
Infopolitie Gast

Met 'te duur' bedoelde ik dus dat dat juist een reden is om het _niet_ mee te nemen :P

Over het veiligheidsgevoel kun je natuurlijk urenlang doorpraten, aangezien we (naar mijn idee) al lang in de neerwaartse spiraal zitten die jij beschrijft, al heb je stiekem wel groot gelijk.

En dan nog een klein stukje offtopic: Kendo is een Japanse vorm van zwaardvechten, die beoefend wordt met een bamboe zwaard die een katana symboliseert. Als ik een katana zou gebruiken om mezelf te verdedigen in'n 'echte' situatie zou ik nog verder van huis zijn denk ik :lol:

Daarover schiet me nu trouwens ook nog een vraag te binnen.
Bij Japanse wapensporten wordt vaak gebruik gemaakt van de boken of zelfs een echte katana. Een boken is een katana, maar dan gemaakt van hardhout.
Nu geloof ik dat dit ingedeeld kan worden in categorie IV, maar nu is mijn vraag:
Als ik van de dojo naar huis loop, zit in de gemiddelde tas voor dit soort dingen een katana danwel boken aan de buitenkant v.d. tas vastgegespt en zou er dus makkelijk uitgetrokken kunnen worden.
Zou ik dan in overtreding zijn als ik op die manier met zo'n wapen naar huis loop?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Deugdelijk verpakt en niet voor onmiddellijk gebruik gereed, anders wordt het gezien als het dragen van een wapen en dat mag niet.

Zoals jij het schetst heb ik mijn bedenkingen bij de manier waarop jij je wapens vervoerd.

M.a.w. als ik jou op straat tegenkom ligt het geheel aan de situatie waarin en de manier waarop ik jou tegenkom.

gr, mashi
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

In onze wijk (niet al te nette buurt) mag je in het kader van een APV bepaling niet eens een zakmesje zichtbaar bij je dragen.
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Kort maar krachtig: verboden
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Haaglanden schreef:Kort maar krachtig: verboden
motivatie?
Gast TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:Deugdelijk verpakt en niet voor onmiddellijk gebruik gereed, anders wordt het gezien als het dragen van een wapen en dat mag niet.

Zoals jij het schetst heb ik mijn bedenkingen bij de manier waarop jij je wapens vervoerd.

M.a.w. als ik jou op straat tegenkom ligt het geheel aan de situatie waarin en de manier waarop ik jou tegenkom.

gr, mashi
Bij een boken is die manier van vervoeren 100% gebruikelijk. Een katana zit uiteraard nog in een schede, maar zou zeker getrokken kunnen worden op die manier. Uiteraard hangt't niet aan je riem ofzo, maar vastgegespt aan een tas op de rug.
Nu lijkt het me vrij logisch dat een geslepen katana op die manier vervoeren op z'n minst 'grijs' is, maar als ik met een sporttas in mijn hand en een kendo-tas op mijn rug zou lopen, zou ik dan op de bon geslingerd worden, of zou de gemiddelde agent dat 'door de vingers zien' ?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Waarom zou een agent iets door de vingers moeten zien als iets strafbaar is?

In eerste instantie moet je ervan uitgaan dat de wetgever het wapenbezit onder de burgers compleet verbiedt. Toch geeft de wetgever bepaalde mensen een uitzonderingspositie maar die moeten dan wel aan een aantal eisen voldoen.

Mensen die zo'n uitzonderingspositie voldoen moeten dus extra voorzichtig zijn om die privileges te behouden.

Ik ben er simpel in, op het vlak van wapenbezit krijgt iedere verdachte van mij een PV aan zijn broek als hij of zij niet naar behoren met de wapens omgaat.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Anonymous schreef:
mashi schreef:Deugdelijk verpakt en niet voor onmiddellijk gebruik gereed, anders wordt het gezien als het dragen van een wapen en dat mag niet.

gr, mashi
Bij een boken is die manier van vervoeren 100% gebruikelijk. Een katana zit uiteraard nog in een schede, maar zou zeker getrokken kunnen worden op die manier. Uiteraard hangt't niet aan je riem ofzo, maar vastgegespt aan een tas op de rug.
Nu lijkt het me vrij logisch dat een geslepen katana op die manier vervoeren op z'n minst 'grijs' is, maar als ik met een sporttas in mijn hand en een kendo-tas op mijn rug zou lopen, zou ik dan op de bon geslingerd worden, of zou de gemiddelde agent dat 'door de vingers zien' ?
Krijg je van mij toch weer hetzelfde antwoord;

Deugdelijk verpakt en niet voor onmiddellijk gebruik gereed, anders wordt het gezien als het dragen van een wapen en dat mag niet.

Oftewel de kans is aanwezig dat een pv wordt opgemaakt.

gr, mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Sorry voor het een tijdje niet reageren ;)
Maar de info is duidelijk, en als ik ooit een katana moet vervoeren zal ik er zeker rekening mee houden. Want ondanks dat het maar 1 minuut lopen is van de dojo naar mijn huis, is het toch zo lullig als ik een pv zou krijgen, of een katana van 800 piek mocht inleveren.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Verstandige keuze ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten