Is dit mes legaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Is dit mes legaal?

Ongelezen bericht door Gast »

Heyo, ik had een vraag.
Afbeelding
Is het in Nederland legaal om dit mes onder handbereik (in een broekzak) te hebben op straat?
Het lemmet is 7.6cm lang. Het mes heeft geen veersysteem o.i.d. om open te gaan, maar wordt met de duim geopend, waarna de sluiting vastklikt.

Alvast bedankt :)
Gast TS
Infopolitie Gast

Na wat lezen in het archief zie ik dat er nogal wat vraagtekens gesteld worden bij de noodzaak van het dragen van een mes.
Waarom ik het graag wil dragen is een erg goede vraag natuurlijk, en het antwoord daarop is niet zo heel makkelijk te geven. Het mag uit de vorm duidelijk zijn dat dit soort mes maar met 1 doel is gemaakt, en da's makkelijk te raden. Ik zou echter waarschijnlijk in het soort situatie waarvoor dit mes gemaakt is het _nooit_ trekken en/of gebruiken, tenzij het een situatie zou zijn waarin er écht 100% zeker geen enkele andere uitweg is ('t is te hopen dat ik nooit in zo'n situatie terecht zal komen, moet er niet aan denken en zou waarschijnlijk de rest van mijn leven met een behoorlijk trauma rondlopen)
Noem het maar het 'gevoel van iets grotere veiligheid' dat het dragen ervan oproept, al is dat natuurlijk ook een beetje bullshit.

Ik vraag mij dus gewoon af of het legaal is om het te dragen, de vraag 'waarom' kan ik niet al te goed beantwoorden.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Als het mes twee snijkanten heeft (kan ik op het plaatje niet zien) dan valt deze onder een wapen cat 1 en is het dus verboden om een dergelijk mes te hebben.

Indien 1 snijkant dan kan het mes door feiten en omstandigheden vallen onder cat 4 van de wwm en dan mag je het mes wel hebben maar is het dragen dus verboden.

Ook kan e.e.a. in de Algemene Plaatselijke Verordening geregeld zijn. Zo kan het binnen een door de burgemeester alszodanig aangewezen gebied verboden zijn om een mes bij je te dragen.

Maar waarom wil je uberhaupt met een mes op straat lopen?

gr, mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Het mes heeft 1 snijkant.
Zoals ik in mijn 2e post al aangaf is de vraag 'waarom' nogal lastig te beantwoorden voor mij, aangezien ik écht geen enkele intentie heb het te gebruiken.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Lastig, vind van niet je weet toch waarom je een mes bij je hebt????

Als jij dat mes bij je draagt ter eventuele zelfverdeding, beschik je dus over een wapen in de zin van de wet. Op dat moment kan men een proces-verbaal op maken voor het dragen van een wapen cat IV van de Wet Wapens en Munitie.

Zo nee, laat dan gewoon lekker thuis komen alleen maar problemen van.

mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

'T mes is ook gekocht uit 'verzamel'-oogpunt, gewoon 'voor de leuk'
De hoofdreden voor het dragen zou dan ook zijn 'omdat het kan' en of dat nu zo'n geweldige reden is, ben ik nog niet uit. In ieder geval wel fijn om te weten dat ik'm legaal mee mag nemen om'm aan vrienden te laten zien, want ik ken een aantal mensen die (ook) messen verzamelen :)
Gast TS
Infopolitie Gast

Brr... Geen zin hebben om te registreren veroorzaakt wat dubbelposts zeg...
Nog even voor alle duidelijkheid: Als ik uitga ligt'ie dus sowieso altijd thuis op het kastje/bureau/whatever.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Waarom met uitgaan wel en anders niet?

Als je het mes meeneemt naar je vrienden om te showen, verpak hem dan zodaning dat het mes niet onmiddellijk gebruikt kan worden.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

@ TS

Heb je een wat duidelijkere foto?

Ik vraag mij af of de bovenzijde (gedeelte voorzijde) niet als snijkant aangemerkt kan worden. Op basis van deze foto is dat slecht vast te stellen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

De bovenkant zou misschien met heel veel slijpwerk scherpgemaakt kunnen worden, maar is dat in feite totaal niet. Ik zal zometeen even een fotootje posten.
Gast TS
Infopolitie Gast

Afbeelding
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik vind de foto niet erg duidelijk maar de twijfel blijft bij mij bestaan.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

En wat doen we bij twijfel, mes in beslag nemen en pv opmaken ;)

mashi
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Correct en om het nog simpeler te houden:

Wanneer de politie een mes of een ander wapen aantreft dan is het in 90% van de gevallen zo dat het een niet toegstaan wapen is. Het zij door een directe verbodsbepaling en anders maken feiten en omstandigheden een voorwerp tot een wapen.

rich@infopolitie.nl

thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

yep.

En zowiezo, het dragen van een mes draagt op geen enkele manier bij tot een veiliger gevoel. Immers, een aanvaller komt op je af met zijn vuisten, jij trekt je mes, hij trekt zijn mes, mogelijk trekt hij wel iets veel zwaarders dan een mes en zo zit je binnen seconden in een negatieve geweldsspiraal.

Daarom ook de nodige controles op wapenbezit. Zorg dat niemand een wapen bij zich heeft, dan kan het ook niet negatief uit de hand lopen.
Gesloten