Aanklacht intrekken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Sara TS
Infopolitie Gast

Aanklacht intrekken

Ongelezen bericht door Sara »

Enige tijd geleden heb ik een aanklacht ingediend tegen mijn ex wegens mishandeling.
Wegens omstandigheden denk ik er nu over deze in te trekken. Mij is echter verteld dat dat niet meer kan.
Klopt dat?
Walter TS
Infopolitie Gast

Re: Aanklacht intrekken

Ongelezen bericht door Walter »

Sara schreef:Enige tijd geleden heb ik een aanklacht ingediend tegen mijn ex wegens mishandeling.
Wegens omstandigheden denk ik er nu over deze in te trekken. Mij is echter verteld dat dat niet meer kan.
Klopt dat?
huiselijk geweld.
wordt ambthalve vervolgd door de politie.
dus inderdaad..als jij em intrekt gaat de zaak gewoon door.
dat is ter beschermingvan het slachtoffer omdat deze vaak bang is.
jij misschien ook?

zie http://www.huiselijkgeweld.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ben je niet mishandeld of wil je niet meer dat je ex vervolgt wordt, dat zijn namelijk 2 verschillende dingen...;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Je zal een schriftelijk verzoek richting de officier van justitie moeten sturen en daarin een verzoek doen om af te zien van strafvervolging. Uiteraard onder gemotiveerde redenen.

Bedenk wel wat dit betekend. Als je een grens voor jezelf trekt is dat enorm goed. Ga nou niet je grenzen aanpassen of verlagen omdat.......

Je hebt duidelijk een grens aan gegeven en die werd kennelijk overschreden want je hebt aangifte gedaan. Wie geeft jou de zekerheid dat het volgende keer niet nog een keer gebeurd, zeker gezien de grens die jij aangaf kennelijk niet de grens was?

veel wijsheid en succes,

mashi
Walter TS
Infopolitie Gast

@mashi:

denk dat dat in deze niet opgaat. gezien nieuwe beleid OM inzake huiselijk geweld.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

In theorie ben ik het met je eens, maar het om en de praktijk :)

In geval van een ex is het overigens geen huiselijk geweld meer ;)

mashi
Walter TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:In theorie ben ik het met je eens, maar het om en de praktijk :)

mashi
ben ik niet met je eens.
huiselijk geweld gaat heel ver.
ook tussen exen....tenminste zo is het mij verteld tijdens de cursus.

zelfs een ruzie tussen 2 huisgenoten, studentenhuis, kan hieronder weggeschreven worden.

als de behandelend collega in deze zaak de zaak door wil zetten, heeft aangeefster het nakijken. en ik denk dat dat ook nog wel eens in haar voordeel kan zijn.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

volgens mij waren de criteria achter 1 deur. Dus als je een ex hebt en deze woont al enige tijd elders is er geen sprake meer van huiselijk geweld. Bij Huiselijk geweld komt conform de richtlijnen nml ook een soort van relatietherapie kijken (de Waag).

Maar kan er naast zitten ;)

mashi
Walter TS
Infopolitie Gast

Ook ik kan er naast zetten.

Maar als de ex de andere ex meerdere malen mishandeld in de woning van 1 van beiden, dan gaan ze toch voor huiselijk geweld. OF.....het wordt zo genoemd terwijl het gewoon ambshalve vervolgd wordt. Dus wel de vervolging en niet het begeleidingstraject.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ook geweld tussen exen wordt nog beschouwd als geweld in de huiselijke sfeer. Het begrip wordt niet al te nauw genomen.
Net als dat het geweldsprotocol politie niet alleen beperkt is tot politieambtenaren. Ook OV-controleurs en beveiligers kunnen daaronder vallen.

Het intrekken van een aangifte is niet mogelijk. Zoals Maschi aangaf kan je uiteraard de OvJ wel gemotiveerd verzoeken geen strafvervolging in te stellen. Die kan dat verzoek echter ongemotiveerd negeren.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

mashi schreef:In theorie ben ik het met je eens, maar het om en de praktijk :)

mashi

Huiselijk geweld is alsvolgt gedefinieerd:

Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer gepleegd is.

Geweld: Aantasting van de persoonlijke integriteit. Hierbij onderscheiden we geestelijk en lichamelijk geweld (waaronder seksueel geweld).

Huiselijke kring: Er is sprake van huiselijk geweld als de dader afkomstig is uit de ‘huiselijke kring’ van het slachtoffer. De huiselijke kring bestaat uit (ex-)partners, gezinsleden, familieleden en huisvrienden.

Huisvrienden: Personen die een vriendschappelijke band onderhouden met het slachtoffer of met iemand uit de onmiddellijke omgeving van het slachtoffer en die het slachtoffer in huiselijke sfeer ontmoeten.

Zoals je ziet valt er meer onder huiselijk geweld dan je in eerste instantie zou vermoeden. Aangezien het thema een "Hot Item" op de politieke en de justitiele agenda is, is de kans dat een officier van justitie van vervolging afziet, zeer klein, ook al komt een aangever(ster) terug op de aangifte
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ja daar heb ik niets op in te brengen ;)

mashi
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Alleen een klacht is intetrekken binnen 8 dagen maar daar is hiervan geen sprake.

Je zal dus, zoals eerder aangegeven, een brief moeten sturen naar de officier van justitie
Walter TS
Infopolitie Gast

Haaglanden schreef:Alleen een klacht is intetrekken binnen 8 dagen maar daar is hiervan geen sprake.

Je zal dus, zoals eerder aangegeven, een brief moeten sturen naar de officier van justitie
en wat is de meerwaarde van deze posting? wat jij schrijft is toch niks nieuws? kan aan mij liggen hoor.......alles is besproken en dat wordt echt niet anders.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Alleen als de feiten niet kloppen en er in feite geen huiselijk geweld heeft plaatsgevonden(zoals de vraagstelling weergeeft), wat dan?

Is er dan sprake van het doen van een valse aangifte?
Zo ja. vervalt de aanklacht voor de ex dan en wordt de aangever vervolgt?

De praktijk is anders als de theorie, meerdere antwoorden zijn dus mogelijk.

Bekijk een zaak altijd van meerdere kanten of bekijk hem niet.
Gesloten