vrachtauto rijbewijs voor prive gebruik (camper)
Moderator: Moderatorteam
-
muileman TS
- Infopolitie Gast
vrachtauto rijbewijs voor prive gebruik (camper)
mijn vrouw wil haar rijbewijs gaan halen voor onze camper.
deze camper weegt 11.000 kg en staat op kenteken als vrachtauto met opbouw camper.
nu zitten we in een groot dilemma en dat is wel rijbewijs ?
het is eigenlijk een omgebouwde stadsbus
maar omdat op kenteken vrachtauto staat dus een vrachtautorijbewijs.
maar nu komt het er is geharewar over het chauffeurs diploma
de rijschool zegt dit moet je eertst halen anders kun je niet afrijden,
doch de agent die bij de opleiding is zegt niet nodig omdat het om prive gebruik gaat wat moeten wij nu.
moet mijn vrouw haar chauffeurs diploma halen voor ongeveer 10 weken per jaar dat zij in onze camper rijdt.
deze camper weegt 11.000 kg en staat op kenteken als vrachtauto met opbouw camper.
nu zitten we in een groot dilemma en dat is wel rijbewijs ?
het is eigenlijk een omgebouwde stadsbus
maar omdat op kenteken vrachtauto staat dus een vrachtautorijbewijs.
maar nu komt het er is geharewar over het chauffeurs diploma
de rijschool zegt dit moet je eertst halen anders kun je niet afrijden,
doch de agent die bij de opleiding is zegt niet nodig omdat het om prive gebruik gaat wat moeten wij nu.
moet mijn vrouw haar chauffeurs diploma halen voor ongeveer 10 weken per jaar dat zij in onze camper rijdt.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Dit klinkt als een typische vraag die in de politie-opleiding wordt gesteld, want voor naar achteren zit hij vol met kuilen en valstrikken.
Daarom zal ik het volgende antwoord geven: kijk eens op de site http://www.rijbewijs.nl.
Daarom zal ik het volgende antwoord geven: kijk eens op de site http://www.rijbewijs.nl.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Nou OK Frans, als ie van jou mag:
http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=22
Als er dus echt een rijschoolhouder is die je dit advies geeft zou ik toch maar naar een andere rijschool uitkijken, want als ze zo'n advies zonder blikken of blozen geven.....
Zonder gekheid, vertel die mensen gewoon dat je vrouw haar groot rijbewijs wil halen en voor de rest niets. Voor de rest hoeft ze ook niets.
http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=22
Als er dus echt een rijschoolhouder is die je dit advies geeft zou ik toch maar naar een andere rijschool uitkijken, want als ze zo'n advies zonder blikken of blozen geven.....
Zonder gekheid, vertel die mensen gewoon dat je vrouw haar groot rijbewijs wil halen en voor de rest niets. Voor de rest hoeft ze ook niets.
En daarom verwachtte ik dus ergens misschien een klein addertje onder het gras. Immers, alle info is terug te brengen tot de basis. Een VA wordt gebruikt voor privé-doeleinden. Voor het rijden heb je inderdaad je vrachtwagenrijbewijs nodig (C) en verder niets.mwb schreef:Als er dus echt een rijschoolhouder is die je dit advies geeft zou ik toch maar naar een andere rijschool uitkijken, want als ze zo'n advies zonder blikken of blozen geven.....
Maar waarom dan die rijschoolhouder op de proppen komt met die eis....kan het me haast niet voorstellen of er moet een addertje zijn....
- rai
- Geslacht:
Zal dat addertje te maken hebben met extra inkomsten voor de rijschool in de vorm van een cursusje CCV-B die toevallig ook door die rijschool gegeven wordt...::Frans::.. schreef:Maar waarom dan die rijschoolhouder op de proppen komt met die eis....kan het me haast niet voorstellen of er moet een addertje zijn....
Weet niet wat zo'n cursus kost, maar zal wel genoeg zijn.....
Voor zo'n cursusje betaalde ik 1985 (ja, 20 jaar geleden) al 1200 keiharde florijnen. Ik kan me niet voorstellen dat het in de loop der jaren goedkoper is geworden. maar inderdaad, dikke kans dat de rijschoolhouder nog even wat extra wilde verdienen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Dit kost het bij een opleidingsinstituut door het rijk erkend.rai schreef:Zal dat addertje te maken hebben met extra inkomsten voor de rijschool in de vorm van een cursusje CCV-B die toevallig ook door die rijschool gegeven wordt...::Frans::.. schreef:Maar waarom dan die rijschoolhouder op de proppen komt met die eis....kan het me haast niet voorstellen of er moet een addertje zijn....![]()
Weet niet wat zo'n cursus kost, maar zal wel genoeg zijn.....
Chauffeursopleiding CCV-B Goederenvervoer
Cursusnummer: 6111
Tempo Maanden Lessen p/m Uren p/w Lesgeld p/m
A 4 7 8 uur 65,50
B 6 5 6 uur 44,50
C 9 3 4 uur 32,00
Dan zijn de prijzen bij een rijschool een keer zo duur.
Gr Theo
Laatst gewijzigd door theo op 30 sep 2005, 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik denk dat mevrouw van Grunsven voor haar paardenauto met living toch ook niet meer heeft dan een normaal vrachtwagenrijbewijs. Althans in de paardensport is dit gebruikelijk als een vrachtwagen ingericht voor het transport voor paarden een TTM heeft van boven de 3500 kg. Lijkt me dat het voor een forse camper niet ander zal zijn.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Iedereen die een voertuig boven 3500 wil besturen dient (m.i.v. 1 oktober 2003) voor het praktijkexamen eerst voor drie theorie examens te slagen:
- Theorie examen C
- Administratie Goederenvervoer
- Techniek
Voor een chauffeursdiploma (Beroeps en Eigen Goederen Vervoer) gelden dezelfde eisen ,alleen is voor de laatste twee examens de stof uitgebreider en zijn de eisen zwaarder.
Voor veetransport geldt sinds kort een extra diplomaeis, ook voor Ankie.
- Theorie examen C
- Administratie Goederenvervoer
- Techniek
Voor een chauffeursdiploma (Beroeps en Eigen Goederen Vervoer) gelden dezelfde eisen ,alleen is voor de laatste twee examens de stof uitgebreider en zijn de eisen zwaarder.
Voor veetransport geldt sinds kort een extra diplomaeis, ook voor Ankie.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Dit heb ik even van de site van een verkeersschool geplukt:
In het kort ziet de procedure om het vrachtautorijbewijs te behalen er als volgt uit:
Je legt 3 theorie-examens (verkeer, autotechniek en administratie goederen vervoer) en een praktijkexamen af bij de CCV;
Na een medische keuring ontvang je een geschiktheidsverklaring van het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR);
Scoor je voldoende met de theorie, dan ontvangt je 3 uitslagformulieren:
Hier mee kunt je praktijkexamen C afleggen:
De geschiktheidsverklaring, de 3 uitslagformulieren van de theorie examens 1 uittreksel, 1 pasfoto en een geldig Nederlands B rijbewijs en eventueel geldig identiteitsbewijs heb je nodig om het praktijkexamen af te leggen.
De theorie
De cursus verkeer bestaat uit 6 avonden van 2 uur les
De cursus techniek bestaat uit 8 avonden van 2 uur les
De cursus administratie bestaat uit 8 avonden van 2 uur les
De praktijk
De praktijklessen kunnen worden genomen in blokken van 2 uur of 4 uur
Ook is het mogelijk om een intest te doen om te weten hoeveel lessen je nodig hebt om voor jou een opleiding op maat te maken.
Belastingvoordeel
Een opleiding tot chauffeur behoort tot de beroepsopleidingen. Dit betekend dat de kosten hiervan aftrekbaar zijn van de belasting. Hierbij kun je denken aan de lessen, boeken en examens.
Natuurlijk krijg je niet het hele bedrag terug, maar wel een gedeelte. Dat is altijd mooi meegenomen.