In art. 3 van de Politiewet staan bij lid 1 onder b ook de "andere taken ten dienste van de politie" genoemd. Ik zoek naar een nadere interpretatie van dit begrip, neergelegd in Ministeriële Regelingen o.i.d.
Kan hier b.v. ook de vervoerstaak c.q. de bewakingstaak bij arrestanten of voetbalwedstrijden onder vallen??
interpretatie art. 3 Politiewet
Moderator: Moderatorteam
Artikel 3
1. Ambtenaren van politie in de zin van deze wet zijn:
a. ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;
b. ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de politie;
c. vrijwillige ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak.
Het gaat dus om het begrip "andere taken ten dienste van de politie" zoals onder b bedoeld wordt.
Ik zou daarbij bijvoorbeeld denken aan de onbezoldigde politieambtenaren die niet de politietaken vervullen maar tijdens hun werk wel met bepaalde aspecten van het politiewerk in aanraking kunnen komen en die aspecten dus zelfstandig af kunnen handelen. Zo was ik in mijn douanetijd tevens beëdigd als onbezoldigd ambtenaar van het Korps der Rijkspolitie. Hmm, klinkt toch beter als agent van regio X of Y. Maar goed, onbezoldigd dus maar wel compleet met legitimatiebewijs en met de bedoeling dat dit alleen betrekking had op werkzaamheden die voortvloeiden uit de controles in het opsporingsregister. Dat zou je kunnen zien als het uitvoeren van een taak ten dienste van de politie.
1. Ambtenaren van politie in de zin van deze wet zijn:
a. ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;
b. ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de politie;
c. vrijwillige ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak.
Het gaat dus om het begrip "andere taken ten dienste van de politie" zoals onder b bedoeld wordt.
Ik zou daarbij bijvoorbeeld denken aan de onbezoldigde politieambtenaren die niet de politietaken vervullen maar tijdens hun werk wel met bepaalde aspecten van het politiewerk in aanraking kunnen komen en die aspecten dus zelfstandig af kunnen handelen. Zo was ik in mijn douanetijd tevens beëdigd als onbezoldigd ambtenaar van het Korps der Rijkspolitie. Hmm, klinkt toch beter als agent van regio X of Y. Maar goed, onbezoldigd dus maar wel compleet met legitimatiebewijs en met de bedoeling dat dit alleen betrekking had op werkzaamheden die voortvloeiden uit de controles in het opsporingsregister. Dat zou je kunnen zien als het uitvoeren van een taak ten dienste van de politie.
Stapel & de Koning zegt hierover:
Technische en administratieve ambtenaren
Zij behoren tot het burgerpersoneel bij de politie dat belast is met ondersteunende taken.
Deze liggen vooral op het terrein van de technische middelen, de administratie, de financiën, de personeelsvoorzieningen en andere organisatorische en beheersmatige ondersteuning.
Alleen die ondersteunende ambtenaren die tevens volledige opsporingsbevoegdheid bezitten kunnen een politierang bekleden. Voor de burgerambtenaren geldt dezelfde rechtspositieregeling als voor de executieve politieambtenaren.
In verband met het verschil in taak zijn sommige voorschriften die betrekking hebben op de politiële taakuitvoering op hen echter niet van toepassing.
- rai
- Geslacht:
Berichtje gehad van de TS.
Was blij dat hij verder op weg geholpen was.

Was blij dat hij verder op weg geholpen was.
Dus Leo en Botje, steek die maar in je broekzak.In dat verband ben ik in het bijzonder de heren (of dames??) Botje en Thijeleo dankbaar. Zij hebben mij een heel eind op weg geholpen met hun kennis!
Wilt u hen namens mij erg bedanken?