Antwoord is volgens mij wel gegeven hoor. Dit werd er gezegt in antwoord 2 van dit topic:
De tie-rips die de politie gebruik stel ik gelijk met het gebruik van handboeien omdat deze voor hetzelfde doel gebruikt worden.
Is ijzerdraad anders dan de rest dan? Tanden poetsen we ook met allerlei soorten tandpasta, maar ze hebben allemaal het zelfde doel. Dus de antwoorden vind ik duidelijk.
In antwoord 2 stond ook:
Er staat: "De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen."
Voor het vervoer kunnen handboeien gebruikt worden, niet om iemand aan een boom vast te zetten.
Wij burger zijn geen Ambtenaar, dus dat is ook duidelijk.
Verder staat er in de ambtsinstructie van de politie:
Quote:
Artikel 4 Ambtsinstructie
Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar:
a. aan wie dat geweldmiddel rechtens is toegekend voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het geweldmiddel hem is toegekend, en
b. die in het gebruik van dat geweldmiddel is geoefend.
Definitie geweld volgens de ambtsinstructie:
Quote:
Artikel 1 Ambtsinstructie
3. In dit besluit wordt verstaan onder:
b. geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken;
Als je iemand met tie-rips aan een boom vast zet gebruik je de tie-rips niet meer als transportmiddel maar als geweldsmiddel. Je "oefent" geweld uit op deze persoon omdat hij waarschijnlijk niet vrijwillig bij de boom gaat staan. U voert dan een dwangmatige kracht uit. Ga je het dus als geweldsmiddel gebruiken dan zijn de tie-rips niet aan u toegekend en bent u niet geoefend in het gebruik hiervan.
Alles bij elkaar bekeken met de ambtsinstructie zou ik zeggen dat het niet mag.
keymat schreef:Alles bij elkaar bekeken met de ambtsinstructie zou ik zeggen dat het niet mag,
Keymat, je verhaal ziet er best leuk uit, alleen neem je alles over uit de ambtsinstructie.
Alles wat daar in staat is alleen maar van toepassing op de Kmar, Politie en Boa.
Op het moment dat een "burger" dergelijke middelen gaat gebruiken valt hij eventueel gewoon onder het reguliere strafrecht.
Hij heeft helemaal niets van doen met de AI.
keymat schreef:Alles bij elkaar bekeken met de ambtsinstructie zou ik zeggen dat het niet mag,
Keymat, je verhaal ziet er best leuk uit, alleen neem je alles over uit de ambtsinstructie.
Alles wat daar in staat is alleen maar van toepassing op de Kmar, Politie en Boa.
Op het moment dat een "burger" dergelijke middelen gaat gebruiken valt hij eventueel gewoon onder het reguliere strafrecht.
Hij heeft helemaal niets van doen met de AI.
Dat bedoel ik ook, burgers mogen dus dat soort geweld niet toepassen. Alleen abtenaar in functie. Ik had het toch niet verkeerd geformuleerd. Of ben ik nu helemaal krankjorum aan het worden? ? Lees ik iets verkeerds?
keymat schreef:Of moet je dan echt naar het strafrecht?
Ja!
Een burger heeft zich aan een hele berg regels te houden. Die hele berg bestaat o.a. uit strafrecht, strafvordering en alle mogelijke wetten, regelingen, besluiten etc. die van toepassing zijn op burgers.
De ambtsinstructie mag de burger dus overslaan. Deze is eenvoudig niet op hem van toepassing en hoeft hij dus ook niet te lezen om er achter te komen wat hij wel of niet mag in onze samenleving.
De AI heeft dus eigenlijk met grote letters op de voorkant staan:
Alleen van toepassing op bedoelde ambtenaren. Bent u geen ambtenaar, lees dit dan niet, maar sla dit over!
Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar
Dan houd dat toch ook in dat de burger dat niet mag? Als er staat: uitsluitend. Dan toch alleen voor een Ambt?
Dan ga ik toch even letterneuken, het gaat bij dit soort teksten om het precies lezen ervan. Er staat nog een toevoeging achter:
Artikel 4 Ambtsinstructie
Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar:
a. aan wie dat geweldmiddel rechtens is toegekend voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het geweldmiddel hem is toegekend, en
b. die in het gebruik van dat geweldmiddel is geoefend.
Even kort samengevat: Voor een ambtenaar is het uitsluitend toegestaan om een geweldsmiddel te gebruiken als dit geweldsmiddel ook aan hem is toegekend voor de uitvoering van zijn taak (zo is het een surveillant wel toegestaan om geweldsmiddelen te gebruiken, maar bijvoorbeeld niet het vuurwapen want deze is hem niet toegekend), en voor een ambtenaar is het uitsluitend toegestaan om een geweldsmiddel te gebruiken als deze is geoefend in het gebruik van dat geweldsmiddel.
De insteek is goed, de gedachte moet alleen anders. Het is dus niet ambtenaar "wel" en de burger "niet", maar ambtenaar "wel" als voldaan word aan AI 4a en AI 4b.