Diefstal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Megan TS
Infopolitie Gast

Diefstal?

Ongelezen bericht door Megan »

Is het diefstal als een moeder de pinpas van haar 15-jarige dochter afpakt, en met geen mogelijkheid wil terug geven. Met de reden 'je kunt er toch niet mee om gaan'. Op de rekening van de dochter staat geld van een krantenwijk, waarvoor hard is gewerkt. Heeft deze moeder het recht om de pinpas van haar dochter achter te houden? En is dit strafbaar?

Groet,
Megan
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Straks zullen de echte deskundigen nog wel een antwoord toevoegen...... 8)
Maar ik denk niet dat dit onder diefstal valt.
Het is meer 'in bewaring houden' om te voorkomen dat jij de rekening helemaal/gedeeltelijk leeghaald.
Een vorm van bescherming tegen jezelf...........
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Zolang je minderjarig bent zijn de ouders verantwoordelijk voor hun kinderen. Tot je 18e dus en financieel tot je 21e. Kortom zij bepaalt wat goed voor jou is en jij hebt dat maar te doen. Zolang het billijk is en niet onrechtmatig.

Dus als je moeder je pinpas afpakt is dat haar goed recht. Ze is immers 'het bevoegd gezag' in deze.

En moeders doen nooit wat als het niet nodig is en een gegronde reden heeft.

Juridisch gezien dus geen strafbaar feit.
Suus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Suus »

Ik vind het meer een vorm van opvoeden.

Als je nog minderjarig bent, lijkt het mij de bedoeling dat je moeder voor je zorgt en je opvoed. Als je niet met je geld om kan gaan, moet je moeder jou proberen te leren hoe dat wel moet. Desnoods geeft ze je van je eigen geld elke maand zakgeld.
ik TS
Infopolitie Gast

Re: Diefstal?

Ongelezen bericht door ik »

Megan schreef:Is het diefstal als een moeder de pinpas van haar 15-jarige dochter afpakt, en met geen mogelijkheid wil terug geven. Met de reden 'je kunt er toch niet mee om gaan'. Op de rekening van de dochter staat geld van een krantenwijk, waarvoor hard is gewerkt. Heeft deze moeder het recht om de pinpas van haar dochter achter te houden? En is dit strafbaar?

Groet,
Megan
Lijkt mij niet dat dat valt onder diefstal....

Waarschijnlijk vind moeder dat dochter niet goed met geld om kan gaan en dat ze het aan onzinnige dingen besteed?

En dat ze de pas heeft afgepakt omdat ze vind dat er maar een keer gespaard moet worden ofzo

Is een mogelijkheid toch?

Gr.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Toch snap ik Megan wel. Sparen kan altijd nog, uitgeven is het beste wat je met geld kunt doen. Zeker als je daar nog zelf voor gewerkt hebt, kan ik me indenken dat je - zeker op je 15e - vindt dat je daar zelf helemaal over mag beschikken.

Aan de andere kant snap ik de moeder ook wel weer hoor...... ik wil geen kinderen.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

misschien dan een reactie van een vader van een 15jarige.

Ik heb de giropas van mijn zoon in beheer. Zijn pincode heeft hij zelf niet.

Een tijdje geleden waren we op het punt aangekomen dat hij zijn pas en code toch zou krijgen. Hij had laten zien dat hij gedurende langere periode goed met zijn geld om kon gaan. Uiteindelijk haakte hij zelf af.

Bewaar jij hem maar, zei hij. Ik spaar nu lekker door en als ik iets wil kopen waarvan ik vind dat ik het echt nodig heb overleggen we eerst.
Ik laat hem dan eerst een paar dagen afkoelen. Vindt hij daarna nog steeds dat hij het echt moet hebben gaan we het alsnog regelen.
Suus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Suus »

Het ligt er wel aan waar ze dr geld aan uitgeeft..Ik had ook een folderwijk, verdiende iets van 20 euro per week..En waar bleef dat geld? Ik gaf het uit aan de Mc Donalds :D
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

eten in een buitenlandse keuken vind ik goed voor de persoonlijke ontwikkeling
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

The Scorpion schreef:eten in een buitenlandse keuken vind ik goed voor de persoonlijke ontwikkeling
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bakker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bakker »

Waarom spreek je over diefstal? Kan het ook verduistering zijn?
En volgens mij is het gelet op de familierelatie sowieso een klachtdelict, maar of een minderjarige van 15 jaar door de officier van justitie als klager kan worden aangemerkt betwijfel ik. Hij zal dit soort zaken zeker seponeren, juist gelet op de familierelatie.
Kortom: geen strafrechtelijke, maar vooral een pedagogische benadering kiezen.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Zowel verduistering als diefstal kunnen niet van toepassing zijn.
Even buiten het feit om dat hij minderjarig is en dus onder verantwoording van zijn ouders en/of andere aangewezen personen vervalt ontbreekt het namelijk voor deze twee aan een belangrijk iets.
Er i s, ook niet uit het verhaal op te maken, geen sprake van het wederrechtelijk toeëigenen, doch slechts sprake van het onder je houden ten goede van.....
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

@Bakker

Ik zie hier toch echt geen enkel element in om het strafbaar te stellen. Of het nou verduistering of diefstal is. Het is teneerste een minderjarige waarvan het gezag en dus ook het handelen bij de ouders ligt.

en ik weet zeker dat de OvJ geen klachtdelict opneemt....kind is minderjarig en dus einde verhaal.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bakker schreef:Kortom: geen strafrechtelijke, maar vooral een pedagogische benadering kiezen.
En volgens mij is dat nu juist wat in dit topic de hele tijd al gebeurt, totdat je zelf er nog even een draai van verduistering aan wilt geven.
Megan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Megan »

Bedankt voor de antwoorden, hoewel ik hier niets aan heb.. Jammergenoeg. En even ter verduidelijking; het gaat niet om mij maar om mijn beste vriendin.
Gesloten