Particuliere opsporingsdienst
Moderator: Moderatorteam
-
Kees Kernraket TS
- Infopolitie Gast
Particuliere opsporingsdienst
Kunnen jullie me antwoord geven op de volgende vraag:
Zoals jullie misschien weten is er al een tijdje een organisatie die persoonsgegevens probeert te verzamelen van mensen die zich bezighouden met het illegaal uit wisselen van bestanden (denk hierbij aan kazaa,bittorent,etc). De naam van deze organisatie is Stichting Brein. Dit is een particuliere organisatie, zonder enige officieele status (dus geen buitengewoon opsporingsbeambtenaren of iets dergelijks). Mag dit? Ik vind het dicht in de buurt van Stalking komen. Als deze organisatie een strafbaar feit vaststelt, kan ze toch gewoon aangifte bij de politie doen?
Al afgezien van het feit dat niets aantoont dat deze mensen bekwaam zijn op het gebied van onderzoeksmethodes.
Kan ik bijvoorbeeld een stichting oprichten die mensen gaat opsporen die hun hond buiten de goot laten poepen?
Ik weet dat dit bericht misschien een beetje vergaat, maar het verbaasd mij dat er vanuit de politiekant nooit aanmerkingen op deze organisatie zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat ze met hun gepruts bijvoorbeeld het sporenonderzoek bemoeilijken.
Zoals jullie misschien weten is er al een tijdje een organisatie die persoonsgegevens probeert te verzamelen van mensen die zich bezighouden met het illegaal uit wisselen van bestanden (denk hierbij aan kazaa,bittorent,etc). De naam van deze organisatie is Stichting Brein. Dit is een particuliere organisatie, zonder enige officieele status (dus geen buitengewoon opsporingsbeambtenaren of iets dergelijks). Mag dit? Ik vind het dicht in de buurt van Stalking komen. Als deze organisatie een strafbaar feit vaststelt, kan ze toch gewoon aangifte bij de politie doen?
Al afgezien van het feit dat niets aantoont dat deze mensen bekwaam zijn op het gebied van onderzoeksmethodes.
Kan ik bijvoorbeeld een stichting oprichten die mensen gaat opsporen die hun hond buiten de goot laten poepen?
Ik weet dat dit bericht misschien een beetje vergaat, maar het verbaasd mij dat er vanuit de politiekant nooit aanmerkingen op deze organisatie zijn geweest. Ik kan me voorstellen dat ze met hun gepruts bijvoorbeeld het sporenonderzoek bemoeilijken.
Zij mogen volgens mij deze opsporing doen, zolang ze binnen de limieten blijven van de wet. Ik weet uit ervaring dat Brein vaak op het randje loopt of net over de wet heen gaat en ze zijn er wel eens voor gewaarschuwt.
Gelukkig weten de meeste providers dat ze volgens de wetgeving niet zomaar gegevens over klanten mogen weggeven en hebben deze dreigementen zelden succes!
Gelukkig weten de meeste providers dat ze volgens de wetgeving niet zomaar gegevens over klanten mogen weggeven en hebben deze dreigementen zelden succes!
-
geenstijl TS
- Infopolitie Gast
Het hele verhaal rondom de stichting Brein is er 1 die al eens eerder op het gesloten deel van het forum is behandeld. In het kort komt het erop neer dat zij auteursrechten beschermen. Daar is wetgeving voor die kan worden gehandhaaft, door eigen opsporingsambtenaren (jawel) in dienst van deze stichting. Wat de status is van deze opsporingsambtenaren is ons geheel onbekend, ik kan daar dus geen uitspraak over doen. Wat ik wel weet is dat, op het moment dat er sprake is van enig strafbaar feit (bijvoorbeeld de door u genoemde privacy-wetgeving) er inderdaad gewoon aangifte gedaan kan worden, tegen iedereen, dus ook tegen de stichting Brein. Of er wat uit voortkomt zal een onderzoek moeten uitwijzen.....
Kortom, bij voorbaat ja of nee zeggen is dus niet mogelijk.
Kortom, bij voorbaat ja of nee zeggen is dus niet mogelijk.
Je zal eerder aangifte kunnen doen tegen de persoon wie jou persoonsgegevens heeft verstrekt. Brein probeert het gewoon tegen beter weten in met allerlei dreigementen en sommige (internet-)providers geven daar aan toe! En de provider mag jou gegevens niet verstrekken zonder toestemming of rechterlijk bevel!geenstijl schreef:kan een ander aangegifte doen tegen brein wegens (vermeend) privacyschending. dwz: zal de betreffende ambtenaar deze willen opnemen?
- Falcon
- Roepnaam: Marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Voor zover mij bekend, heeft stichting Brein geen eigen BOA's, maar wordt er samengewerkt (indien nodig!) met de BOA's van de FIOD-ECD...::Frans::.. schreef:Daar is wetgeving voor die kan worden gehandhaaft, door eigen opsporingsambtenaren (jawel) in dienst van deze stichting. Wat de status is van deze opsporingsambtenaren is ons geheel onbekend, ik kan daar dus geen uitspraak over doen.
Verder is stichting Brein niet zomaar een stichting, maar wel degelijk een serieuze gesprekspartner van het OM. Dat ze soms dingen doen die niet helemaal geoorloofd zijn, tsja....
Grtz,
Marcel
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
dus JIJ zit erachter...Falcon schreef:Voor zover mij bekend, heeft stichting Brein geen eigen BOA's, maar wordt er samengewerkt (indien nodig!) met de BOA's van de FIOD-ECD...::Frans::.. schreef:Daar is wetgeving voor die kan worden gehandhaaft, door eigen opsporingsambtenaren (jawel) in dienst van deze stichting. Wat de status is van deze opsporingsambtenaren is ons geheel onbekend, ik kan daar dus geen uitspraak over doen.
Verder is stichting Brein niet zomaar een stichting, maar wel degelijk een serieuze gesprekspartner van het OM. Dat ze soms dingen doen die niet helemaal geoorloofd zijn, tsja....
Grtz,
Marcel
- Falcon
- Roepnaam: Marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Niet verder vertellenWalter schreef:dus JIJ zit erachter...Falcon schreef:Voor zover mij bekend, heeft stichting Brein geen eigen BOA's, maar wordt er samengewerkt (indien nodig!) met de BOA's van de FIOD-ECD...::Frans::.. schreef:Daar is wetgeving voor die kan worden gehandhaaft, door eigen opsporingsambtenaren (jawel) in dienst van deze stichting. Wat de status is van deze opsporingsambtenaren is ons geheel onbekend, ik kan daar dus geen uitspraak over doen.
Grtz,
Marcel
-
Graz1983 TS
- Infopolitie Gast
Als je naar de wet kijkt kan iedereen aangifte doen van een strafbaar feit die daar van op de hoogte is. Ieder opsporingsambtenaar is verplicht jouw aangifte op te nemen.geenstijl schreef:kan een ander aangegifte doen tegen brein wegens (vermeend) privacyschending. dwz: zal de betreffende ambtenaar deze willen opnemen?
161 Wetboek van Strafvordering
ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
163 lid 5 Wetboek van Strafvordering
Tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in artikelen 160 en 161, zijn de opspringsambtenaren, en tot het ontvangen van de aangiften bedoel in artikel 162, de daarbij genoemde ambtenare verplicht.