Ik krijg een vraag van iemand die een rijontzegging heeft van 9 maanden, deze luidt als volgt:
Is er nog iets waar ik wel mee mag rijden met een motoraandrijving?
In de WVW staat: motorrijtuigen: Alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning.
Maar nu is er een wetswijziging waarin dus de fiets met trapondersteuning niet meer als motorrijtuig wordt aangemerkt. Valt hier nu ook nog een snorfiets onder? Ik denk namelijk van niet... Maar ik kwam er niet helemaal uit gezien het onderstaande. Kan iemand mij het verlossende antwoord geven?
3°. Een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW. In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid; ea. fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Met vriendelijke groet Mark,
Fiets met trapondersteuning...
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Inderdaad alleen nog de fiets met 'trapondersteuning'. Deze uitzondering is specifiek gemaakt omdat het anders ook gewoon onder de categorie 'motorrijtuigen' zou vallen.
Ervan uitgaande dat u met 'rijontzegging' een OBM bedoelt (Ontzegging tot het besturen van Motorrijtuigen).
Ervan uitgaande dat u met 'rijontzegging' een OBM bedoelt (Ontzegging tot het besturen van Motorrijtuigen).
Artikel 9
1.
Het is degene die weet of redelijkerwijs moet weten dat hem bij rechterlijke uitspraak de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, verboden gedurende de tijd dat hem die bevoegdheid is ontzegd, op de weg een motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Boss TS
- Infopolitie Gast
Bedankt
Koen bedankt voor de reactie, ja ik bedoelde eigenlijk een OBM ja.
Maar nu weet ik in ieder geval zeker wat er met een fiets met trapondersteuning word verstaan. En dus geen snorfiets...
Het staat ook altijd zo duidelijk omschreven in de wet he?
Bedankt, Mark Bosman
Maar nu weet ik in ieder geval zeker wat er met een fiets met trapondersteuning word verstaan. En dus geen snorfiets...
Het staat ook altijd zo duidelijk omschreven in de wet he?
Bedankt, Mark Bosman