Toch niet achter slot en grendelfunkyduck schreef:Een burger zou dan ook een verdachte mogen opsluiten. (dit zie je toch ook steeds meer in supermarkten waar aparte celletjes zijn voor winkeldieven)
Alternatief: Gebruik handboeien door burgers/particulieren
Moderator: Moderatorteam
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
-
TSp TS
- Infopolitie Gast
Wat is nou handiger dan tyre-rips te gebruiken als burger.
Vooral als je er alleen voor staat.
Vastzetten en dan de politie alarmeren.
Als ik hiermee b.v. een inbreker aan de politie op een verder geweldloze manier kan opleveren?
Mag ik een VE wel vasthouden met gepast geweld?
Kan me nog vanuit de media herinneren dat er ooit iemand aan een boom is vastgebonden in afwachting op de politie.
Wellicht te simpel gedacht, maar wel praktisch.
Als ik hiermee b.v. een inbreker aan de politie op een verder geweldloze manier kan opleveren?
Kan me nog vanuit de media herinneren dat er ooit iemand aan een boom is vastgebonden in afwachting op de politie.
Waarmee je dus praktisch gezien gelijk hebt, alleen wettelijk gezien ongelijk. In de praktijk zou het inderdaad handig zijn, maar de wet vindt dat dat niet moet mogen.EK schreef:Wat is nou handiger dan tyre-rips te gebruiken als burger.
-
keymat TS
- Infopolitie Gast
Misschien handiger, maar toch blijft het geweld, want hij is onder dwang aan die boom vast gemaakt, toch? Dan is het dus wel met geweld!thijeleo schreef:Waarmee je dus praktisch gezien gelijk hebt, alleen wettelijk gezien ongelijk. In de praktijk zou het inderdaad handig zijn, maar de wet vindt dat dat niet moet mogen.EK schreef:Wat is nou handiger dan tyre-rips te gebruiken als burger.
-
ass.TS TS
- Infopolitie Gast
-
keymat TS
- Infopolitie Gast
Re: opsluiten
Een groot meubel-woonwarenhuis heeft een cel gebouwd met alles erop en eraan. Luxe fauteuils, koffie en frisdrank-automaten, tv, kranten en leesmap...en hele grote tralies en een groot slot op de deur. Uitspraak van de rechter was dat dit warenhuis inderdaad verdachten van winkeldiefstal op mogen sluiten zolang er ook continue toezicht was en ze voldoen aan de eis dat ze de verdachte onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Als deze OA dus nog anderhalf uur op zich laat wachten mogen ze de VE daar inderdaad andferhalf uur ophouden. Kortom, ik zou het niet te hard roepen dat de deur niet op slot mag.Thijco schreef:hey thijs,
volgens mij mocht je die mensen apart houden na een aanhouding maar moet je er zelf bij zitten, volgens mij mag je de deur niet op slot maken.
Overigens, en ik heb het alleen in een docu gezien, vond ik dit ook wel enigszins overdreven.....mensen willen dat hok nooit meer uit.....
-
Pino TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Gebruik je er geweld bij? Want dan mag het volgens mij niet, mits er geweld tegen jou word gebruikt.Pino schreef:Ken nog meer alternatieven:
touwtje
ijzergaren
duimboeien
schoenveters
broekriem
:koffie:
Mag dit dan wel of mag er sowieso niets om een VE op deze wijze vast te houden(cq. dit te vergemakkelijken)?
- Airhead
- Roepnaam: Captain
- Geslacht:
Misschien heb je het verkeerd begrepen en filmden ze door het rolluik naar binnen...::Frans::.. schreef:Een groot meubel-woonwarenhuis heeft een cel gebouwd met alles erop en eraan. Luxe fauteuils, koffie en frisdrank-automaten, tv, kranten en leesmap...en hele grote tralies en een groot slot op de deur. Uitspraak van de rechter was dat dit warenhuis inderdaad verdachten van winkeldiefstal op mogen sluiten zolang er ook continue toezicht was en ze voldoen aan de eis dat ze de verdachte onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Als deze OA dus nog anderhalf uur op zich laat wachten mogen ze de VE daar inderdaad andferhalf uur ophouden. Kortom, ik zou het niet te hard roepen dat de deur niet op slot mag.Thijco schreef:hey thijs,
volgens mij mocht je die mensen apart houden na een aanhouding maar moet je er zelf bij zitten, volgens mij mag je de deur niet op slot maken.
Overigens, en ik heb het alleen in een docu gezien, vond ik dit ook wel enigszins overdreven.....mensen willen dat hok nooit meer uit.....
- rai
- Geslacht:
Volgens mij gaat onderstaande stukje, wat op het OM-site staat, onder andere over jouw warenhuis...::Frans::.. schreef:Een groot meubel-woonwarenhuis heeft een cel gebouwd met alles erop en eraan. Luxe fauteuils, koffie en frisdrank-automaten, tv, kranten en leesmap...en hele grote tralies en een groot slot op de deur. Uitspraak van de rechter was dat dit warenhuis inderdaad verdachten van winkeldiefstal op mogen sluiten zolang er ook continue toezicht was en ze voldoen aan de eis dat ze de verdachte onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Als deze OA dus nog anderhalf uur op zich laat wachten mogen ze de VE daar inderdaad andferhalf uur ophouden. Kortom, ik zou het niet te hard roepen dat de deur niet op slot mag.Thijco schreef:hey thijs,
Het is al wel een ouder stukje, maar ja, het gaat om het idee.
Openbaar Ministerie schreef:Winkeldieven niet opsluiten in kooi
Verdachte winkeldieven of veelplegers opsluiten in een kooi mag niet. Ze mogen wel kort in kantoortjes of in andere ruimten worden opgesloten. Ze moeten zo snel mogelijk aan de politie worden overdragen. Hiermee reageert het OM op de aankondiging van Utrechtse winkeliers om winkeldieven in kooien aan het publiek tentoon te stellen.
,,Er zijn geen expliciete regels voor, maar verdachten dien je fatsoenlijk te behandelen. Dat betekent dat je ze niet onder barre omstandigheden mag vasthouden. Net zo min als een slager een winkeldief in een koelcel mag stallen, mag een willekeurige andere winkelier een winkeldief in een kooi aan het publiek tentoonstellen'', aldus het OM in Utrecht.
De kwestie van het opsluiten van winkeldieven is reeds een aantal keren teruggekeerd in de publiciteit. Ook toen heeft het OM het standpunt ingenomen dat het winkeliers is toegestaan dieven en veelplegers die op heterdaad zijn betrapt ergens op te sluiten. Dit moet wel onder normale omstandigheden gebeuren en niet verworden tot een schandpaal. In het dossier 'Eigenhandig optreden' aandacht voor deze eerdere voorvallen.
Hieronder de gezamenlijke reactie van de gemeente Utrecht, de politie en het Openbaar Ministerie in Utrecht op vhet oorstel van de voorzitter van de winkeliersvereniging van Hoog Catharijne:
In winkelcentrum Hoog Catharijne en het stationsgebied zijn het afgelopen anderhalf jaar diverse maatregelen genomen om de overlast van verslaafden, daklozen en de criminaliteit terug te dringen. Deze maatregelen zijn genomen door gemeente, politie en openbaar ministerie in overleg met Corio, NS en Jaarbeurs. Het succesvolle strenge beleid behelst onder meer intensief toezicht, strakke handhaving, gebiedsontzeggingen, versnelde afhandeling door de kantonrechter, aanpak van veelplegers en direct vastzetten. De maatregelen hebben ertoe geleid dat in Hoog Catharijne in de eerste helft van 2003 het aantal overtredingen met 60 procent is gedaald.
De gemeente, politie en openbaar ministerie wijzen de maatregelen die de voorzitter van de winkeliersvereniging voorstelt (om notoire dieven in een voor het publiek zichtbare kooi op te sluiten) af. Volgens de wet mogen burgers mensen die ze op heterdaad betrappen aanhouden, met het doel ze zo snel mogelijk over te dragen aan de politie en niet om ze publiekelijk tentoon te stellen. Korpschef Vogelzang heeft dit ook niet bedoeld met zijn idee van het verspreiden van foto's van veelplegers. Daarbij gaat het om het preventief geven van informatie aan mensen. Verdachten die door winkeliers worden aangehouden worden in de huidige situatie direct opgehaald door de eigen beveiligingsdienst van Corio, die een ruimte heeft om deze mensen vast te houden. Bij een gevaarlijke situatie haalt de politie de verdachten binnen 10 minuten op (prioriteit 1). In andere gevallen is de politie er binnen een half uur omdat de beveiligingsdienst van Corio de verdachten die tijd vasthoudt.
Onderstaand bericht is afkomstig van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP):
Veelplegers in kooi: wie niet horen wil, moet voelen
Utrecht - De winkeliersvereniging van winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht wil notoire veelplegers in kooien opsluiten. Volgens voorzitter H. de Groot is dit nooit de bedoeling geweest, maar rest de winkeliers nu geen andere keuze. ,,Wie niet horen wil, moet voelen'', aldus De Groot.
Volgens hem worden ,,wij, winkeliers continu geprovoceerd en benadeeld door dezelfde mensen, maar we hebben geen mogelijkheden binnen de wet om deze cirkel te doorbreken.'' De winkeliers mogen
dieven weliswaar opsluiten in een ruimte tot de politie ze komt halen, maar veel winkels hebben geen kast of iets dergelijks om ze vast te houden.
Ook is er vaak niet genoeg personeel om op de dief te letten. ,,Je moet zo iemand toch in de gaten houden. Of hij niet iets aan het slopen is en je moet volgens de wet ook op zijn gezondheid
letten.'' Volgens De Groot zou een beveiligingsbeambte in elke winkel een uitkomst bieden, maar dat brengt huizenhoge kosten met zich mee, die niet elke winkelier zich kan veroorloven.
Eemanshoge kooi met spijlen ziet de winkeliersvereniging dan ook als praktische en goedkope oplossing. De dief kan weinig schade aanrichten en je kan hem vanuit alle hoeken in de gaten houden.
,,Het is niet de bedoeling om iemand te kijk te zetten, we zetten die kooi ook niet in de etalage, maar het zal zeker afschrikkend en preventief werken'', legt De Groot uit.
Een meubelzaak in Oldenzaal plaatste vorig jaar al een kooi in de zaak om winkeldieven op te sluiten. Daar bleek dit middel afschrikwekkend te werken, het aantal winkeldiefstallen nam af.
De winkeliersvereniging van Hoog Catharijne overlegt volgens De Groot met de politie over de risico's die de winkeliers lopen, en de ophaaltermijn van de overtreders. Een woordvoerder van de
politie in Utrecht zei woensdag daarvan niets te weten. De Groot verwacht geen problemen, aangezien het is toegestaan overtreders tot de komst van de politie in een ruimte op te sluiten.
De eerste kooien worden al in het eerste kwartaal van dit jaar in een aantal winkels geplaatst. De Groot verwacht zeker opmerkingen van winkelend publiek, maar ,,als we uitleggen dat het
dit is of een prijsverhoging van 10 procent om de beveiliging te kunnen betalen, verwacht ik zeker begrip''. (ANP)
-
Kaat TS
- Infopolitie Gast
Eigenlijk zijn er 3 dingen wat je over het aanleggen van boeien kan bedenken... wat in de ambtsinstructie misschien iets anders staat beschreven.
In dit geval voor de politie, zijn de meningen erover verdeeld als het gaat om, of het een geweldsmiddel is, of een transportmiddel...
Ik denk dat je handboeien gebruikt om puur deze simpele reden:
Het in 'bedwang' houden van ...
Je eigen veiligheid, plus de veiligheid van de persoon in kwestie, en het transporteren van en naar van de VE.
En dan heb ik het nog niet eens over 'vluchtgevaarlijk'....voor of tijdens transport.
De burger is niet geoefend in het aanleggen van boeien, dus mag dat sowieso niet worden aangewend jegens een verdachte.
Als ik buiten mijn werkgebied iemand op heterdaad zou boeien, kan ik nog in de problemen komen omdat ik buiten mijn werk om een 'gewone' burger ben, ongeacht dat ik kan boeien. (ben er in geoefend)
Volgens mij is er over dit onderwerp al eens eerder gesproken, en ik moet zeggen dat ieder die hier zijn antwoord heeft gegeven wel een redelijk punt heeft van spreken....
In dit geval voor de politie, zijn de meningen erover verdeeld als het gaat om, of het een geweldsmiddel is, of een transportmiddel...
Ik denk dat je handboeien gebruikt om puur deze simpele reden:
Het in 'bedwang' houden van ...
Je eigen veiligheid, plus de veiligheid van de persoon in kwestie, en het transporteren van en naar van de VE.
En dan heb ik het nog niet eens over 'vluchtgevaarlijk'....voor of tijdens transport.
De burger is niet geoefend in het aanleggen van boeien, dus mag dat sowieso niet worden aangewend jegens een verdachte.
Als ik buiten mijn werkgebied iemand op heterdaad zou boeien, kan ik nog in de problemen komen omdat ik buiten mijn werk om een 'gewone' burger ben, ongeacht dat ik kan boeien. (ben er in geoefend)
Volgens mij is er over dit onderwerp al eens eerder gesproken, en ik moet zeggen dat ieder die hier zijn antwoord heeft gegeven wel een redelijk punt heeft van spreken....