aansprakelijkheid autogordels na 01-01-2006
Moderator: Moderatorteam
-
Ronnieke TS
- Infopolitie Gast
aansprakelijkheid autogordels na 01-01-2006
Zoals u allen weet veranderen de regels omtrent het vervoeren van kinderen en het gebruik van de autogordels. Ik vraag mij af of de aansprakelijkheidsregels die nu gelden wel van kracht blijven. Dit omdat er in de nieuwe regelgeving niet meer gesproken wordt van een leeftijd van 12 jaar, maar alleen van kinderen en volwassenen.
Re: aansprakelijkheid autogordels na 01-01-2006
Wat bedoelt u precies met "aansprakelijkheidsregels"?Ronnieke schreef:Zoals u allen weet veranderen de regels omtrent het vervoeren van kinderen en het gebruik van de autogordels. Ik vraag mij af of de aansprakelijkheidsregels die nu gelden wel van kracht blijven. Dit omdat er in de nieuwe regelgeving niet meer gesproken wordt van een leeftijd van 12 jaar, maar alleen van kinderen en volwassenen.
TS bedoelt dat op dit moment de bestuurder strafbaar is als hij rondrijdt met een onder 12-jarige zonder gordel. In de nieuwe regeling is een leeftijdsverschil niet meer opgenomen. Wie is nu de bok bij het niet dragen van de gordel door een 12-jarige.
Het antwoord zal zijn dat de bestuurder bekeurd blijft worden, aangezien kinderen onder 12 jaar strafrechtelijk en via de wet Mulder niet vervolgd kunnen worden.
Het antwoord zal zijn dat de bestuurder bekeurd blijft worden, aangezien kinderen onder 12 jaar strafrechtelijk en via de wet Mulder niet vervolgd kunnen worden.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Wat dat betreft verandert er dus helemaal niets.
De aansprakelijkheid van de bestuurder tov kinderen blijft gewoon bestaan.
Een stukje uit de (vermoedelijk) nieuwe regel:
De aansprakelijkheid van de bestuurder tov kinderen blijft gewoon bestaan.
Een stukje uit de (vermoedelijk) nieuwe regel:
Artikel 59
1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en korter dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
8. Het is bestuurders van de in het eerste lid genoemde voertuigen verboden passagiers jonger dan 12 jaren en passagiers die gebruik maken van een rolstoel te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'