auto rijden zonder rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Hans D. TS
Infopolitie Gast

auto rijden zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Hans D. »

Wie weet welke groote mijn bekeuring gaat worden, na aanhouding, door politie. Reed in de auto zonder in het bezit te zijn van enig rijbewijs.
Auto is van mijn vrouw, dus wel verzekerd. Ik weet het een ieder keurt dit af, het is ook dom van mij, maar nu ben k nieuwschierig naar de hoogte van de bon.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Hier is niets van te zeggen, de officier van justitie bepaald de hoogte van de boete.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

pfff weet ik niet precies uit mn hoofd.

Trouwens, als u nog twee keer gepakt wordt - zeker in dezelfde auto - binnenkort kan het zomaar zijn dat de auto wordt afgepakt. Het is maar dat u het weet.
Wie rent, bekent!
smokingbeaver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door smokingbeaver »

klopt het ook dat je als je gepakt bent zonder rijbewijs je ook een tijd niet op mag voor je rijbewijs
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

smokingbeaver schreef:klopt het ook dat je als je gepakt bent zonder rijbewijs je ook een tijd niet op mag voor je rijbewijs
Nee, dat is een mythe, klopt dus niet.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De hoogte van de boete is van heel veel factoren afhankelijk, oa van je strafrechtelijke verleden (je antecedenten).

Houdt in ieder geval rekening met een bedrag van minimaal €200,-

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

en voor de zekerheid:

Bij herhaling zal de auto (in overleg met de officier van justitie) mogelijk in beslag genomen worden.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

rich schreef:en voor de herhaling:

Bij herhaling zal de auto (in overleg met de officier van justitie) mogelijk voor de zekerheid in beslag genomen worden.
:wink: :wink:

Enorm krom trouwens. als je op maandagmiddag wordt aangehouden terzake art 8 en blaast een kleine 1000 ug/l en je bent in het geheel niet in het bezit van een rijbewijs...... leuk, verbaal opgemaakt - verder niks. geen 130 >> cbr want je bent niet bekend.
Dinsdag (eind van de dag :lol: ) ben je weer nuchter en mag je dus gewoon afrijden :?
Wie rent, bekent!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar 2 maanden later mag 'ie z'n rijbewijs wellicht toch weer inleveren omdat hij niet meewerkt aan de ema. :wink:

Maar waarom zou je een 'toekomstig' rijbewijsbezitter zwaarder straffen dan een 'normaal art 8?'

Iemand geen rijexamen af laten leggen omdat hij een keer dronken gepakt is, staat niet in verhouding tot de gangbare straffen voor art 8.

Overigens kan je, puur voor de dossiervorming, wel een 130 opmaken voor dergelijke type's. Voor de verkrijging van het rijbewijs maakt het niets uit, maar als ze het eenmaal hebben, staan ze al met 2-0 achter...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

FlyingDutchman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door FlyingDutchman »

U gaat ervan uit, dat de auto verzekerd is, maar dit is niet zo,
De verzekeringspolis heeft als voorwaarde, dat de auto bestuurd wordt door iemand in het bezit van een geldig rijbewijs.
U maakt zich nu zorgen over de hoogte van de boete, maar bedenkt u zich eens wat er gebeurd was als u een ongeluk veroorzaakt zou hebben!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

FlyingDutchman schreef:U gaat ervan uit, dat de auto verzekerd is, maar dit is niet zo,
De verzekeringspolis heeft als voorwaarde, dat de auto bestuurd wordt door iemand in het bezit van een geldig rijbewijs.
U maakt zich nu zorgen over de hoogte van de boete, maar bedenkt u zich eens wat er gebeurd was als u een ongeluk veroorzaakt zou hebben!
Dan wordt de schade aan de andere partij (mits deze geen schuld heeft aan de aanrijding) gewoon door de verzekeraar vergoed. Deze zal echter vervolgens regres plegen op de bestuurder danwel de verzekeringnemer. Verzekeringnemer loopt vervolgens een grote kans op royement en plaatsing op de "zwarte lijst" zodat hij alleen nog bij Rialto verzekeringen mogelijk terecht kan.
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

Onverzekerd door het niet in het bezit van een rijbewijs.

Dat kan neerkomen op je leven lang loonbeslag om iemand die invalide is geworden door een aanrijding met jou door jou onderhouden moet worden.

Inderdaad, daarbij valt de bekeuring van een paar honderd euro bij in het niet.
Thijco TS
Infopolitie Gast

joyrijden

Ongelezen bericht door Thijco »

dit rijden zonder rijbewijs is toch gewoon joy-rijden? en is hier geen aparte wet voor? ik ben hier wel nieuwsgierig naar want ik heb in het verleden ook wel eens in een auto gereden zonder mijn rijbewijs.

Thijco
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Waarom zou dit joyriding zijn. Als de eigenaar van de auto toestemming heeft gegeven dat hij even een pakje shag mag halen met de auto kan ik daar geen joyriding van maken.

Immers je moet dan zonder toestemming rondrijden en daar is hier nog geen sprake van.

Blijft over rijden zonder rijbewijs + de eventuele grote gevolgen bij een aanrijding.
ass.TS TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ass.TS »

Dus je verstand gebruiken of levenslang met een schuldgevoel(en wellicht meer) als je iemand invalide of dood rijdt!

Het antwoord op de vraag ligt al in de vraagstelling, dat weet je toch?

Zoals al eerder gesteld; eerst denken, dan doen.

Helaas in het verkeer gaat dit niet altijd zo.

Hopenlijk heeft deze vraag uzelf ook aan het denken gezet, zo als ik begrijp in ieder geval wel.
Gesloten