Begeleider /Verkeersregelaar Exceptioneel Transport

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
A.C.Blok TS
Infopolitie Gast

Begeleider /Verkeersregelaar Exceptioneel Transport

Ongelezen bericht door A.C.Blok »

Geachte heren (opm. Thijeleo: en dames). :D

Mijn vraagstelling aan u betreft wie is verantwoordelijk gezien het handelen in opdracht van de werkgever.

1e
Als ik als zijnde erkende begeleider vertrek met een transport welke is omschreven in de ontheffing als categorie 1 betekent 2 begeleiders dus alleen ga rijden met zo,n transport ben ik dan in het ergste geval van b.v zwaar letsel en of dodelijke afloop bij een ongeval dan persoonlijk aansprakelijk. ( het is dan een illegaal transport)

2e
Volgens mij ben ik dan een reguliereweggebruiker en niet in de positie als zijnde de begeleider betekent dat ik gezien de W.V.W. strafbaar geacht kan worden en zowel mij rijbewijs als certificaat kan kwijtraken !

Voor mij is het niet duidelijk daar er nog steeds oude richtlijnen gelden maar mijn werkgever zegt dat de transporteur ten alle tijden de verantwoording draagt !

Met dit laatste ben ik het absoluut niet eens mogelijk kunt u mij é.é.a. gezien het voornoemde toelichten.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Kickje...
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, inderdaad... :wink:

Eigenlijk is het antwoord vrij simpel.

De vervoerder vraagt (over het algemeen) de ontheffing aan bij de Dienst Wegverkeer. Deze geeft vervolgens een aantal 'standaard' eisen aan waaronder het transport wel plaats mag vinden (de ontheffing).

Als er nu in strijd met de ontheffing een transport plaatsvindt (de voorgeschreven route wordt niet gevolgd, er rijdt maar 1 epb'er mee ipv 2) dan wordt de aanvrager van de ontheffing hiervoor verantwoordelijk gehouden en uiteraard niet de ingehuurde epb'er. Dat zou ook niet logisch zijn...

Tenzij de epb'er zelf natuurlijk dermate capriolen gaat uithalen, dat het door zijn gedrag gevaarlijk wordt, maar dat is eigenlijk een ander verhaal...

Overigens valt dit onder de economische delicten en kan vrij zwaar bestraft worden.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten