parkeren voor garage
Moderator: Moderatorteam
-
I. de Meijer TS
- Infopolitie Gast
parkeren voor garage
Ik ben in het blijde bezit van een hoekwoning waarop ook een garage is gebouwd die uitkomt op de openbare weg.
Nu is het helaas zo dat er geregeld buurtbewoners op de parkeerhaven parkeren voor mijn garage.
Tussen garage en parkeerstrook bevindt zich nog een openbaar trottoir.
Ik ben niet in het bezit van een auto, maar het gebeurt regelmatig dat een familielid zijn auto in mijn garage wil parkeren maar er niet in kan omdat er iemand geparkeerd staat.
Ik heb de politie al gewaarschuwd maar die willen niet komen omdat er geen gele streep op de stoeprand staat en er is geen wit kruis op de weg geschilderd.
Maar is het niet zo dat men niet mag parkeren voor een uitrit?
Kunt u mij zekerheid over deze situatie verschaffen en mij gelijk vertellen waar ik dit kan vinden in de Wegenverkeerswet?
Alvast bedankt voor uw antwoorden en de door u genomen moeite.
Nu is het helaas zo dat er geregeld buurtbewoners op de parkeerhaven parkeren voor mijn garage.
Tussen garage en parkeerstrook bevindt zich nog een openbaar trottoir.
Ik ben niet in het bezit van een auto, maar het gebeurt regelmatig dat een familielid zijn auto in mijn garage wil parkeren maar er niet in kan omdat er iemand geparkeerd staat.
Ik heb de politie al gewaarschuwd maar die willen niet komen omdat er geen gele streep op de stoeprand staat en er is geen wit kruis op de weg geschilderd.
Maar is het niet zo dat men niet mag parkeren voor een uitrit?
Kunt u mij zekerheid over deze situatie verschaffen en mij gelijk vertellen waar ik dit kan vinden in de Wegenverkeerswet?
Alvast bedankt voor uw antwoorden en de door u genomen moeite.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
I. de Meijer TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Apart, maar het zou kunnen.
Het feit blijft natuurlijk dat men uw uitrit niet mag blokkeren, ondanks het feit dat er een parkeergelegenheid bestaat.
Lang (heel lang) zeuren bij de gemeente totdat ze een NP teken oid hebben aangebracht...
Het feit blijft natuurlijk dat men uw uitrit niet mag blokkeren, ondanks het feit dat er een parkeergelegenheid bestaat.
Lang (heel lang) zeuren bij de gemeente totdat ze een NP teken oid hebben aangebracht...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Tsja, het is vreemd, maar het kan.
Om kort te gaan: de wegbeheerders (lees: gemeentes) geven vaak toestemming voor de gekste situaties.
Sterker nog, ik woon ook in zo'n straat en ik heb dezelfde ervaring.
Een straat, aan een zijde in de lengte richting parkeerhavens, inclusief uitritten.
In de straat ligt een bocht. Aan de binnenzijde van de bocht staat een hoekwoning met een tuin er naast. Op een goede dag besluit die bewoner naast zijn huis een parkeervak te maken en een uitrit aan te vragen.
De gemeente kent dat toe, wetende dat er netto geen enkele parkeerplaats winst is en de situatie alleen maar gevaar kan opleveren. Want uitzicht heeft de man totaal niet als hij weg rijdt: links en rechts heeft hij hoogstens 10 meter zicht.
Op de parkeerhaven is geen kruis aangebracht.
Als daar 's-avonds mensen op die parkeerhaven gaan staan, is het heel goed mogelijk dat ze niet zien dat ze voor een uitrit parkeren.
En dan komt het: van de politie wordt verwacht dat ze bij conflicten de zaak oplossen. Wat dus nooit voor 100% juridisch juist kan aflopen.
Dus, beste heer de Meijer: als U wilt dat de zaak voor altijd goed wordt opgelost, zou ik U willen adviseren om bij uw gemeente de boel op het bordje van de verkeerswethouder te leggen.
Om kort te gaan: de wegbeheerders (lees: gemeentes) geven vaak toestemming voor de gekste situaties.
Sterker nog, ik woon ook in zo'n straat en ik heb dezelfde ervaring.
Een straat, aan een zijde in de lengte richting parkeerhavens, inclusief uitritten.
In de straat ligt een bocht. Aan de binnenzijde van de bocht staat een hoekwoning met een tuin er naast. Op een goede dag besluit die bewoner naast zijn huis een parkeervak te maken en een uitrit aan te vragen.
De gemeente kent dat toe, wetende dat er netto geen enkele parkeerplaats winst is en de situatie alleen maar gevaar kan opleveren. Want uitzicht heeft de man totaal niet als hij weg rijdt: links en rechts heeft hij hoogstens 10 meter zicht.
Op de parkeerhaven is geen kruis aangebracht.
Als daar 's-avonds mensen op die parkeerhaven gaan staan, is het heel goed mogelijk dat ze niet zien dat ze voor een uitrit parkeren.
En dan komt het: van de politie wordt verwacht dat ze bij conflicten de zaak oplossen. Wat dus nooit voor 100% juridisch juist kan aflopen.
Dus, beste heer de Meijer: als U wilt dat de zaak voor altijd goed wordt opgelost, zou ik U willen adviseren om bij uw gemeente de boel op het bordje van de verkeerswethouder te leggen.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Een NP teken (of een kruis) aanbrengen, heeft wel degelijk zin. Het benadrukt namelijk dat het parkeren voor de uitrit verboden is. Dat het verkeersteken an sich geen juridische status heeft, maakt dus niet uit. Het feit dat het opvalt, is veel belangrijker. 
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Omdat ik dus lees dat meneer wel een garage-uitrit heeft, maar dat op de openbare weg nog steeds een parkeervak ligt lijkt me dat een wezenlijk deel van een proceure is overgeslaan. Namelijk het aanvragen van de uitrit op de openbare weg. Indien u daar toestemming voor heeft zal de gemeente ter plaatse zelfs de schuine kant van het trottoir aanbrengen en tevens het parkeervak moet verwijderen, danwel een andere constructie moeten verzinnen dat men niet meer voor uw uitrit kan en mag parkeren. Tot die tijd is het dus nog geen uitrit (immers, er is geen uitritconstructie.....)

-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast