Al met al een ingewikkelde situatie dus, de reden dat het betreffende voertuig op mijn naam stond is omdat de persoon die deze heeft aangeschaft woonachtig is in Belgie en dus geen auto met nederlands kenteken op zijn naam mag hebben staan. ( volgens het postkantoor)
Dit zou een tijdelijke situatie zijn omdat hij het voertuig van een Belgisch kenteken wilde laten voorzien, op zich een vrij eenvoudige procedure, ik heb hem herhaaldelijk verzocht het kenteken over te laten schrijven mede omdat het een bedrijfsauto betreft en deze meneer regelmatig overtredingen begaat ( door rood licht rijden, zonder gordel rijden, bellen tijdens rijden, te hard rijden etc).
Ik woon in de regio Amsterdam en hij in Belgie en de overtredingen zijn in Valkenswaard en Helmond begaan op een moment dat ik ernstig ziek was( er volgde een ziekenhuisopname op) en zelfs niet eens in staat was een auto te besturen en mij destijds ook niet in die regio bevond. Inmiddels zijn de 2 bekeuringen die hij beloofde te betalen al voorgelegd aan de OVJ waardoor ik nu 2 keer 220 euro moet gaan betalen.
Ik vind dit persoonlijk een beetje misbruik van iemand maken en omdat hij de kentekenpapieren in handen had kon ik ook niks ondernemen, dacht ik.
Uiteindelijk is het voertuig overgeschreven en heb ik wederom maanden moeten wachten op het vrijwaringsbewijs want dat was blijkbaar ook erg veel moeite dat even op te sturen. zal dus wel gewoon een kwestie zijn van eigen schuld dikke bult maar als ik of de een of andere manier toch aangifte kan doen zou ik graag willen weten waarvoor en hoe?
Groetjes Alanis
Misbruik persoonsgegevens of niet?
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Misbruik persoonsgegevens of niet?
Lijkt mij niet relevant. Nergens staat de de (civielrechtelijke) eigenaar ook de (kenteken)houder moet worden en Alanis is geheel vrijwillig de houder geworden.gvdbor schreef:Volgens mij geeft het feitenboekje wel degelijk mogelijkheden:Walter schreef:kort en bondig: heb nl een dergelijk geval vorige week de revue zien passeren. voor de politie is er NIKS aan te doen. het is allemaal puur civiel.Gast schreef:Als je tijdelijk een auto van een ander op je naam hebt staan van b.v. een familielid dan ben je wettelijk gezien de eigenaar toch? Als dat familielid ondanks herhaalde verzoeken verzuimt de auto op zijn eigen naam over te laten schrijven en hij krijgt ook bekeuringen dan draai je daar voor op.![]()
Kan je daar iets tegen doen als je kunt bewijzen dat je op dat moment van de overtreding niet de bestuurder was?? En is het verzuimen van het overschrijven van kentekengegevens ondanks herhaaldelijke verzoeken strafbaar??
Wie weet hier antwoord op??
Groetjes Alanis02
er zit geen enkel strafbaar feit in aangezien het een vrijwillig en onderling gemaakte afspraak is.
Diefstal: nee
Verduistering: nee
Oplichting/bedrog: nee
In al deze 3 mogelijke opties ontbreken de elementen in het geval van TS waardoor en geen sprake is van 1 van de 3 strafbare feiten.
Wijziging van de tenaamstelling: overdracht tussen particulieren
m K 415 a: deel II en het overschrijvingsbewijs niet terstond
aan de nieuwe eigenaar of houder overdragen;
26 lid 1 sub a Kr
m K 415 b: deel I afgeven terwijl het vrijwaringsbewijs en het
oude deel II nog niet is ontvangen;
26 lid 1 sub b Kr
m K 415 c: het ontvangstbewijs afgeven terwijl het
vrijwaringsbewijs en het oude deel II nog niet is
ontvangen;
26 lid 1 sub b jo. 18 Kr
m K 420: als nieuwe eigenaar of houder niet binnen een
week op de voorgeschreven wijze het kentekenbewijs
overschrijven;
26 lid 2 Kr (225 euro boete)
m K 425: het vrijwaringsbewijs en het oude deel II niet
terstond aan de vorige eigenaar of houder afgeven;
26 lid 4 Kr
m K 430: deel I niet terstond aan de nieuwe eigenaar of
houder afgeven na ontvangst van het vrijwaringsbewijs
en het oude deel II;
26 lid 5 Kr
m K 435: het ontvangstbewijs niet terstond aan de nieuwe
eigenaar of houder afgeven na ontvangst van het
vrijwaringsbewijs en het oude deel II;
26 lid 5 jo. 18 Kr
In kentekenreglementtechnisch opzicht is alles correct alleen is Alanis een spijtoptant geworden.
-
Alanis TS
- Infopolitie Gast
misbruik persoonsgegevens of niet?
Tja het lijkt er op dat ik er toch zelf voor op moet draaien, nou ja het zegt natuurlijk genoeg over het "fatsoen"van de andere persoon. Een goeie les dus, nooit een auto van een ander op je eigen naam zetten dus.
In ieder geval, iedereen bedankt voor de antwoorden
Groetjes Alanis
In ieder geval, iedereen bedankt voor de antwoorden
Groetjes Alanis