Onduidelijke verkeerssituatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
WeetHetNiet TS
Infopolitie Gast

Onduidelijke verkeerssituatie

Ongelezen bericht door WeetHetNiet »

Tijdens de theorie werd gesproken dat bij het verlaten van een woonerf alle verkeer en voetganger voorrang verleend diende te worden.

Maar nu stond er ook iets als "indien het bord einde woonerf minder dan 30meter van een kruising is geplaatst het verkeer op de kruissing vaakvoorrang moet worden verleend" :shock:

Ik kan dit alleen nergens terugvinden in de WVW.

Vaak krijg ik te maken met onderstaande schets:

Afbeelding

Is dit nu een gelijkwaardig kruispunt? of moet het verkeer dat het woonerf verlaat voorrang verlenen aan al het verkeer op de kruissing?

Alvast bedankt!
WeetHetNiet TS
Infopolitie Gast

Het is zo dat vanaf het bord richting de kruising voorzien is van een normale stoeprand en bijbehorende stoep.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

De in- en uitgangen van een erf moeten reeds door hun constructie als zodanig duidelijk kenbaar zijn. Voorzover de in- en uitgangen bij een kruisende weg door motorvoertuigen kunnen worden gebruikt moeten zij als in- of uitrit zijn uitgevoerd. Het is toegestaan dat de in- en uitgang van een erf vóór een kruisende weg is gesitueerd, mits op een zodanige afstand, met een minimum van 20 meter, van de kruisende weg dat geen misverstand kan bestaan over de op het kruispunt geldende voorrangsregeling

Minimum van 20 meter, dus dit lezende verlaat u nog steeds het woonerf en dient u eenieder voor te laten gaan.

mashi
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Behalve de genoemde afstanden is het minstens zo belangrijk om te weten hoe de situatie eruit ziet als je in de tekening van links komt aanrijden.
Ziet dit er uit als een gewone weg/straat dan gelden daar de normale voorrangsregels.
Dus zoals op de tekening waar de uit- ingang van het erf niet direct grenst aan de doorgaande weg, is er vanuit mijn optiek geen sprake van een in- of uitritconstructie. 8)
WeetHetNiet TS
Infopolitie Gast

Het is een doodnormale kruising alleen bedenk ik me nu dat er een wit kruis op de weg staat zoals aangegeven in onderstaande tekening:

Afbeelding

De wegen die op de kruising uitkomen zijn allemaal van hetzelfde type (er is geen fietssuggestiestrook oid, aan beide kanten van de weg een stoeprand met bijbehorende stoep t.b.v. voetgangers)
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Als ik daar zou rijden en de persoon ik kwestie zou voor mij van rechts komen, (op de tekening zou ik dan zelf van links komen) dan zou ik die bestuurder gewoon voorrang verlenen.
Dit heeft overigens niets met het kruis te maken; dit houdt alleen maar een verzoek in om dit gedeelte vrij te houden in geval van file.
Wettelijk gezien betekend het kruis niets.............. 8)
Gesloten