autogordels
Moderator: Moderatorteam
Onlangs nog een rechtszaak geweest:
Ik had een bromfietser opgeschreven die stil stond voor een verkeerslicht. Hij was opgevoerd en moest op de rollentestbank.
Zijn commentaar was: Ik stond stil. Er was dus geen sprake van besturen oftewel de bekeuring is onterecht.
Mijn reactie was erop:
Omdat hij voor het verkeerslicht stil stond kon hij nog steeds als bestuurder worden aangemerkt, immers was hij degene die handelingen aan het voertuig kon verrichten om op elk moment weg te rijden.
Ik ben daarbij in het gelijk gesteld.
Hierbij dus onderscheid maken tussen bestuurder zijn en rijdend voertuig.
Oftewel ook in een niet rijdend voertuig kun je bestuurder zijn.
Ik had een bromfietser opgeschreven die stil stond voor een verkeerslicht. Hij was opgevoerd en moest op de rollentestbank.
Zijn commentaar was: Ik stond stil. Er was dus geen sprake van besturen oftewel de bekeuring is onterecht.
Mijn reactie was erop:
Omdat hij voor het verkeerslicht stil stond kon hij nog steeds als bestuurder worden aangemerkt, immers was hij degene die handelingen aan het voertuig kon verrichten om op elk moment weg te rijden.
Hierbij dus onderscheid maken tussen bestuurder zijn en rijdend voertuig.
Oftewel ook in een niet rijdend voertuig kun je bestuurder zijn.
Kun je mij dan vertellen welke status die man op dat moment wel heeft. Hij is immers verkeersdeelnemer als hij voor het rode verkeerslicht staat. Het RVV kent feitelijk bekeken maar twee soorten verkeersdeelnemers, namelijk de voetganger en de bestuurder. Onder welke categorie valt deze stilstaande bestuurder dan?funkyduck schreef:dat denk ik ja...thijeleo schreef:Mijn vrije vertaling van jouw vrije vertaling: als de wielen draaien, ben ik bestuurder. Als ik dus voor een verkeerslicht stilsta, ben ik ineens geen bestuurder meer?????
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Ellen TS
- Infopolitie Gast
Kan het toch niet laten om het mobiele bellen voor een verkeerslicht weer ter discussie te stellen!Omdat hij voor het verkeerslicht stil stond kon hij nog steeds als bestuurder worden aangemerkt, immers was hij degene die handelingen aan het voertuig kon verrichten om op elk moment weg te rijden.
Daar spreken ze over rijden, niet over een bestuurder.
Heb, zoals wel vaker, tijdens het stellen van een vraag deze zelf alweer beantwoord!
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Alleen als je heel, heel dronken bent.thijeleo schreef:En daarmee dus geen voetganger, kan dus niet beiden...:D
En daarbij: Als 1 persoon links naast de auto het stuur vasthoudt en duwt en er achter drie personen lopen te duwen, hebben we dan dus 4 bestuurders???
Degene die feitelijk de richting van het voertuig kan bepalen.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
hmm art. 8 is inderdaad rijden en niet besturen..thijeleo schreef:Kun je mij dan vertellen welke status die man op dat moment wel heeft. Hij is immers verkeersdeelnemer als hij voor het rode verkeerslicht staat. Het RVV kent feitelijk bekeken maar twee soorten verkeersdeelnemers, namelijk de voetganger en de bestuurder. Onder welke categorie valt deze stilstaande bestuurder dan?funkyduck schreef:dat denk ik ja...thijeleo schreef:Mijn vrije vertaling van jouw vrije vertaling: als de wielen draaien, ben ik bestuurder. Als ik dus voor een verkeerslicht stilsta, ben ik ineens geen bestuurder meer?????
besturen is na herziening voor mij dan deelnemen aan het verkeer.
zo beter?
- zijlvaart67
- Geslacht:
Klopt, maar je moet dat (zoals Gijs al aangeeft) 'juridisch' lezen...
De definitie die (oud-super PG) Mr Remmelinck ooit gaf, gold voornamelijk (als richtlijn) over de 'beginsituatie' die vaak als onduidelijk wordt ervaren...maar als je voor een verkeerslicht of voor een kruising, staat te wachten ben jij nog steeds diegene die het voertuig in beweging brengt cq houdt...
De Hoge Raad hanteert een dergelijke denkwijze ook wel, maar rekt dit (situatiegebonden) ook nog eens uit. Zelfs mensen die hun auto geparkeerd hebben en uit willen stappen, zijn volgens de HR ook nog steeds bestuurder.
f
Maar op zich wel een heel opvallend arrest. De bestuurder heeft immers zijn eindbestemming bereikt, parkeert en heeft ook niet de bedoeling om nog langer als bestuurder op te treden... En toch is het openen van het portier om uit te stappen, daar nog wel steeds een onderdeel van...
De definitie die (oud-super PG) Mr Remmelinck ooit gaf, gold voornamelijk (als richtlijn) over de 'beginsituatie' die vaak als onduidelijk wordt ervaren...maar als je voor een verkeerslicht of voor een kruising, staat te wachten ben jij nog steeds diegene die het voertuig in beweging brengt cq houdt...
De Hoge Raad hanteert een dergelijke denkwijze ook wel, maar rekt dit (situatiegebonden) ook nog eens uit. Zelfs mensen die hun auto geparkeerd hebben en uit willen stappen, zijn volgens de HR ook nog steeds bestuurder.
Deze bestuurder heeft gewoon een foutje gemaakt. Hij had eerst een kwartiertje de krant moeten gaan lezen, dan was het een hele andere situatie geweest...3.6. Uit de door het Hof gebezigde bewijsmiddelen volgt dat de in de bewezenverklaring omschreven gedraging (het openen van het autoportier) door de verdachte is begaan bij het verlaten van de auto nadat deze door hem in een naast een fietspad gelegen parkeerhaven was geparkeerd. Gelet daarop getuigt 's Hofs oordeel dat de verdachte te dezen kan worden aangemerkt als bestuurder in de zin van art. 179 WVW 1994 niet van een onjuiste rechtsopvatting.
Maar op zich wel een heel opvallend arrest. De bestuurder heeft immers zijn eindbestemming bereikt, parkeert en heeft ook niet de bedoeling om nog langer als bestuurder op te treden... En toch is het openen van het portier om uit te stappen, daar nog wel steeds een onderdeel van...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- zijlvaart67
- Geslacht: