autogordels
Moderator: Moderatorteam
-
Rutger Broekhuizen TS
- Infopolitie Gast
autogordels
Als ik met niet draaiende motor met mijn auto stilsta in de berm op een plaats waar dat is toegestaan om bijvoorbeeld even uit te rusten of wat te eten, ben ik dan verplicht om mijn gordel om te hebben?
Hmm, foutje aan mijn ogen dus. Ik las echt "met draaiende motor".rai schreef:Leo, volgens mij bedoeld TS dat ook, althans zo lees ik het.![]()
Rutger Broekhuizen schreef:Als ik met niet draaiende motor met mijn auto stilsta in de berm op een plaats waar dat is toegestaan om bijvoorbeeld even uit te rusten of wat te eten, ben ik dan verplicht om mijn gordel om te hebben?
Waar kan ik trouwens vinden dat, indien de motor niet draait, ik geen gordel hoef te dragen?RVV artikel 59:
1. Bestuurders van een motorvoertuig of bromfiets en de naast hen gezeten passagiers moeten gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel.
Naast de bestuurder gezeten passagiers jonger dan 12 jaren die korter zijn dan 1.50 meter moeten gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Een beetje vrije interpretatie van het 'bestuurder' zijn.
Overigens is dit, zoals je terecht opmerkt, niet helemaal maatgevend want je kan ook je motor laten draaien vanwege de airco en een boek gaan zitten lezen. Of zonder draaiende motor bestuurder zijn...
Maar om discussie's met 'eigenwijze' agenten te voorkomen, lijkt het me wel een praktische oplossing...
Overigens is dit, zoals je terecht opmerkt, niet helemaal maatgevend want je kan ook je motor laten draaien vanwege de airco en een boek gaan zitten lezen. Of zonder draaiende motor bestuurder zijn...
Maar om discussie's met 'eigenwijze' agenten te voorkomen, lijkt het me wel een praktische oplossing...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Vrij vertaald (door mij) wanneer een auto wordt bestuurd (dus rijdt), dan moeten de gordels gebruikt worden en anders niet."Bestuurders van een motorvoertuig of bromfiets en de naast hen gezeten passagiers"
(Dit geldt overigens ook voor het niet-handsfree mobiel bellen) Dit mag als je voor de verkeerslichten stil staat.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
Mijn vrije vertaling van jouw vrije vertaling: als de wielen draaien, ben ik bestuurder. Als ik dus voor een verkeerslicht stilsta, ben ik ineens geen bestuurder meer?????funkyduck schreef:Vrij vertaald (door mij) wanneer een auto wordt bestuurd (dus rijdt), dan moeten de gordels gebruikt worden en anders niet."Bestuurders van een motorvoertuig of bromfiets en de naast hen gezeten passagiers"
(Dit geldt overigens ook voor het niet-handsfree mobiel bellen) Dit mag als je voor de verkeerslichten stil staat.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
dat denk ik ja...thijeleo schreef:Mijn vrije vertaling van jouw vrije vertaling: als de wielen draaien, ben ik bestuurder. Als ik dus voor een verkeerslicht stilsta, ben ik ineens geen bestuurder meer?????funkyduck schreef:Vrij vertaald (door mij) wanneer een auto wordt bestuurd (dus rijdt), dan moeten de gordels gebruikt worden en anders niet."Bestuurders van een motorvoertuig of bromfiets en de naast hen gezeten passagiers"