Ik heb een geldig duits rijbewijs. Met dit rijbewijs mag ik voertuigen besturen tot 7500 kg.
Ik heb ook een geldig nederlands rijbewijs. Met dit rijbewijs mag ik voertuigen (met aanhanger) tot 3500 kg besturen. Ik wil naar het buitenland met een nederlandse bestelbus. De bus weegt ±1800 kg en mag 2000 kg laden, maar ook 2000 kg trekken. Mag ik met mijn duits rijbewijs en nederlands voertuig in het buitenland rijden met een gewicht van bijna 6000 kg? En wat als ik een bus in duisland huur?
Totaalgewicht voertuig met aanhanger
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Duitse rijbewijzen kennen inderdaad een grotere 'verscheidenheid' dan nederlandse rijbewijzen.
Ik begrijp uit uw verhaal dat u over een nederlands rijbewijs beschikt met 'slechts' de categorie B? Al zou dat geen probleem zijn als het duitse rijbewijs gewoon geldig is, maar ik vraag me toch allereerst af of u wel tegelijkertijd over een geldig nederlands en duits rijbewijs kunt beschikken...
Ik weet niet welk rijbewijs u als laatste heeft behaald, maar het kan zo zijn dat het oudste rijbewijs inmiddels al ongeldig is verklaard.
Misschien dat u het eea wat kunt verduidelijken?
Ik begrijp uit uw verhaal dat u over een nederlands rijbewijs beschikt met 'slechts' de categorie B? Al zou dat geen probleem zijn als het duitse rijbewijs gewoon geldig is, maar ik vraag me toch allereerst af of u wel tegelijkertijd over een geldig nederlands en duits rijbewijs kunt beschikken...
Ik weet niet welk rijbewijs u als laatste heeft behaald, maar het kan zo zijn dat het oudste rijbewijs inmiddels al ongeldig is verklaard.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Toen ik in Duitsland woonde heb ik een duitse rijbewijs behaald. Dit is levenslang geldig (en hoeft dus niet verlengd te worden). Later heb ik met dit rijbewijs een nederlandsrijbewijs BE aangevraagd en gekregen. Het is intussen 25 jaar geleden dat ik het duitse rijbewijs heb behaald, maar ik beschik er nog steeds over.zijlvaart67 schreef:Duitse rijbewijzen kennen inderdaad een grotere 'verscheidenheid' dan nederlandse rijbewijzen.
- rai
- Geslacht:
Re: Totaalgewicht voertuig met aanhanger
Martien Vrancken schreef:Ik heb ook een geldig nederlands rijbewijs. Met dit rijbewijs mag ik voertuigen (met aanhanger) tot 3500 kg besturen.
Martien Vrancken schreef:Later heb ik met dit rijbewijs een nederlandsrijbewijs BE aangevraagd en gekregen.
Met een Nederlands rijbeijs BE mag u voertuigen besturen waarvan het trekkend voertuig vermeerderd met het laadvermogen tot 3500 kg rijden.
Hiervoor hoeft u de aanhangwagen niet mee te tellen.
Aangezien u zegt dat u ook (B)E heeft maakt het gewicht van de aanhangwagen niet uit, zolang u maar niet het gewicht overschrijdt wat het trekkende voeruig mag trekken.
Het totale gewicht van 3500 kg is alleen maag van belang voor mensen die niet in het bezit zijn van rijbewijs E, die zijn namelijk gebonden aan dat totale (papieren) gewicht van 3500 kg.
Het enige waar u, in uw geval, op moet letten is dat het trekkende voertuig een voertuig is wat voor NL begrippen een voertuig is wat met categorie B bestuurd mag worden, daarbuiten, doordat u E heeft, hoeft u er alleen maar op te letten dat het daadwerkelijke gewicht (en dus niet het papieren gewicht volgens kentekenbewijs) van de aanhanger niet het gewicht overschrijdt wat het trekkende voertuig mag trekken.
Het gewicht van de totale combinatie is dus niet van belang.
P.s. Ik zou als ik u was even contact opnemen met de Duitse autoriteiten die gaan over het beheer van rijbewijzen.
Aangezien u, nadat u een Duits rijbewijs heeft verkregen, ook een Nederlands rijbewijs heeft aangevraagd, KAN het best zo zijn dat de Duitse autoriteiten uw Duits rijbewijs ongeldig heeft verklaard vanwege het feit dat u een "buitenlands" rijbewijs heeft gekregen.