Bromfietscertificaat
Moderator: Moderatorteam
-
Vincent TS
- Infopolitie Gast
Bromfietscertificaat
Beste lezers ,
als je een theorie-certificaat hebt behaald voor een auto,
mag je dan ook daarmee een bromfietscertificaat aanvragen,
of moet je daar apart theorie voor gaan doen?
ik hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven op
http://www.vincie35 AT hotmail PUNT com
mvgr
Vincent
als je een theorie-certificaat hebt behaald voor een auto,
mag je dan ook daarmee een bromfietscertificaat aanvragen,
of moet je daar apart theorie voor gaan doen?
ik hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven op
http://www.vincie35 AT hotmail PUNT com
mvgr
Vincent
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
Ook de site van het CBR geeft daar geen duidelijkheid over.
Daar staat alleen dat je, als je geen rijbwijs hebt, vrijstelling voor het examen als je bent geboren voor 01 juni 1980.
Je kunt ook contact opnemen met het CBR.
Klik hier voor de telefoonnummers
Daar staat alleen dat je, als je geen rijbwijs hebt, vrijstelling voor het examen als je bent geboren voor 01 juni 1980.
Je kunt ook contact opnemen met het CBR.
Klik hier voor de telefoonnummers
Lijkt mij dat dit wel zou moeten kunnen, wil het niet dat er voor het bromfietscertificaat een geheel eigen theorie-examen is, dus zal mij niets verbazen als het cbr geld wil verdienen en zegt dat je het theorie-examen voor de bromfiets moet doen 
Maar goed, is allemaal gissen, bel gewoon even met het cbr en je weet meteen waar je aan toe bent.
gr, mashi
Maar goed, is allemaal gissen, bel gewoon even met het cbr en je weet meteen waar je aan toe bent.
gr, mashi
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
Maar toch denk ik dat het gelijk staat.
Als je theorie brommer hebt gedaan mag je op een brommer rijden.
Als je theorie auto hebt gedaan mag je pas op voor je examen (praktijk)
Ik bedoel hier mee dat je met beide beschikt over de theoretische kennis welke is aangetoond middels een certificaat. Hierdoor is het volgens mij mogelijk dat je theorie AUTO gelijk staat aan die van een theorie BROMMER
Als je theorie brommer hebt gedaan mag je op een brommer rijden.
Als je theorie auto hebt gedaan mag je pas op voor je examen (praktijk)
Ik bedoel hier mee dat je met beide beschikt over de theoretische kennis welke is aangetoond middels een certificaat. Hierdoor is het volgens mij mogelijk dat je theorie AUTO gelijk staat aan die van een theorie BROMMER
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
En voor de brommer: U wilt hier 120 km/u gaan rijden, mag dat?Stef schreef:Volgens mij heb je bij het auto examen in ieder geval geen vragen of je op het fietspad of op de weg moet rijdenrai schreef:Ik persoonlijk denk, ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, dat het brommer examen er toch anders uit ziet.
(De gemiddelde brommer rijder zal zeggen: Dat kan mijn brommer)
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Voorzover ik de wetgeving nog een beetje in m'n hoofd heb, spreekt men over het hebben van een rijbewijs om van de regeling gebruik te mogen maken.
Het theoriecertificaat, behorende bij de verklaring van geschiktheid voor het verkrijgen van een rijbewijs, hoort daar niet bij.
Ik vrees dat je nog even naast de pot piest...
Het theoriecertificaat, behorende bij de verklaring van geschiktheid voor het verkrijgen van een rijbewijs, hoort daar niet bij.
Ik vrees dat je nog even naast de pot piest...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Hoewel ik dit draadje (meen) goed doorgelezen te hebben, denk ik niet dat ik het goede en/of volledige antwoord al gezien te hebben............
Overigens wel flarden.
Vandaar dat ik het hier alsnog even op een rijtje zet:
- Met een bromfietscertificaat mag je op een brom- of snorfiets rijden.
Als je op 1 juni 1996 de leeftijd van 16 of ouder bereikt had, dan kun je tegen overlegging van een pasfoto en wat geld op het postkantoor of één van de CBR-regiokantoren of theorie-examencentra terecht.
Je moet hier dan een pasfoto afgeven en je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
Je dient het certificaat dus zélf aan te vragen.
Bovendien moeten de kosten á € 14,60 direct worden voldaan.
Het certificaat krijg je dan ongeveer twee weken later thuis gestuurd.
- Een theoriecertificaat voor de auto staat niet gelijk aan een bromfietscertificaat, al hoewel je dan meer moet leren/weten.
Daarom mag je daarmee geen brom- of snorfiets besturen.
Anderzijds moet de toekomstige brom- of snorfietsbestuurder wel een aantal specifieke dingen weten; denk daarbij aan decibellen, vervoer van kind onder de 8 jaar en meer van dit soort zaken.
- Als je reeds in het bezit bent van een rijbewijs - maakt niet uit voor welke categorie - mag je daarmee wel een brom- of snorfiets besturen.
Je dient je rijbewijs dan wel bij je te hebben.
Hopelijk is het nu (helemaal) duidelijk.
Overigens wel flarden.
Vandaar dat ik het hier alsnog even op een rijtje zet:
- Met een bromfietscertificaat mag je op een brom- of snorfiets rijden.
Als je op 1 juni 1996 de leeftijd van 16 of ouder bereikt had, dan kun je tegen overlegging van een pasfoto en wat geld op het postkantoor of één van de CBR-regiokantoren of theorie-examencentra terecht.
Je moet hier dan een pasfoto afgeven en je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
Je dient het certificaat dus zélf aan te vragen.
Bovendien moeten de kosten á € 14,60 direct worden voldaan.
Het certificaat krijg je dan ongeveer twee weken later thuis gestuurd.
- Een theoriecertificaat voor de auto staat niet gelijk aan een bromfietscertificaat, al hoewel je dan meer moet leren/weten.
Daarom mag je daarmee geen brom- of snorfiets besturen.
Anderzijds moet de toekomstige brom- of snorfietsbestuurder wel een aantal specifieke dingen weten; denk daarbij aan decibellen, vervoer van kind onder de 8 jaar en meer van dit soort zaken.
- Als je reeds in het bezit bent van een rijbewijs - maakt niet uit voor welke categorie - mag je daarmee wel een brom- of snorfiets besturen.
Je dient je rijbewijs dan wel bij je te hebben.
Hopelijk is het nu (helemaal) duidelijk.