aantekening op het stafblad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gj TS
Infopolitie Gast

aantekening op het stafblad

Ongelezen bericht door gj »

Wat is het verschil tussen een strafblad hebben, en een aantekening op je strafblad krijgen?? en wanneer krijg je een een strafblad en wanneer een aantekening?. Wat heeft een aantekening voor een gevolgen voor je toekomst??
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

is beiden hetzelfde.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ja, zij die nog geen strafblad hebben zullen een strafblad krijgen en zij die er al een hebben zullen er gewoon wat bijgeschreven krijgen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Is het niet zo dat met een aantekening zij bijvoorbeeld een sepot bedoelen.
Denk bijvoorbeeld aan en winkeldief eerste keer onder de 5 Euro en hij is volwassen.
Bij ons in de regio is dat een sepot. Nu weet ik wel dat als hij een tweede keer gepakt word dan word gelijk de eerste keer wel mee getrokken in het dossier.

Dus dan zie ik het zo de eerste keer een aantekening en de twee keer krijg je een strafblad.
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Mohaa schreef: Denk bijvoorbeeld aan en winkeldief eerste keer onder de 5 Euro en hij is volwassen.
Bij ons in de regio is dat een sepot. Nu weet ik wel dat als hij een tweede keer gepakt word dan word gelijk de eerste keer wel mee getrokken in het dossier.

Dus dan zie ik het zo de eerste keer een aantekening en de twee keer krijg je een strafblad.
Beetje vreemd, een diefstal blijft een diefstal, wat voor een waarde het ook betreft???
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Mohaa schreef: Bij ons in de regio is dat een sepot.
Je bedoeld een reprimande?
gj TS
Infopolitie Gast

nou het zit namelijk zo, m'n kameraden en ik hadden het er over om een zendpiraatje te beginnen. nou kwam de discussie: wat zijn de gevolgen als je wordt opgepakt, en welke gevolgen heeft dit voor je toekomst...

wie kan het ons uitleggen?
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Overtredingen
In het geval van overtredingen van de Telecommunicatiewet heeft de Agentschap Telecom op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Telecommunicatiewet (Tw) twee handhavingsinstrumenten: het strafrecht en het bestuursrecht.

In het strafrecht staat de overtreder centraal, terwijl in het bestuursrecht (het ongedaan maken van) de overtreding centraal staat.

Het bestuursrecht heeft als doel de overtreding ongedaan te maken en herhaling ervan te voorkomen. Dit gebeurt door middel van een bestuurlijke boete of door bestuursdwang.

Met bestuursdwang kan de Agentschap Telecom de overtreding ongedaan (laten) maken op kosten van de overtreder. Een andere vorm van bestuursdwang is de last onder dwangsom. Hierbij krijgt de overtreder de 'last' (opdracht) de overtreding ongedaan te maken of in het vervolg niet meer te begaan. Als de overtreder daaraan geen gehoor geeft, moet hij of zij een dwangsom betalen.

Agentschap Telecom streeft er naar overtredingen van de Tw zoveel mogelijk bestuursrechtelijk af te handelen. Dat doet Agentschap Telecom zelf, namens de Minister van Economische Zaken. Alleen wanneer dit middel niet effectief kan worden ingezet of bij zeer ernstige overtredingen wordt het strafrecht toegepast.

Bij een strafrechtelijke afhandeling van een overtreding wordt door Agentschap Telecom een proces-verbaal opgemaakt en de zendapparatuur in beslag genomen. Het proces-verbaal gaat vervolgens naar het Openbaar Ministerie.

Het Openbaar Ministerie bepaalt of het overgaat tot vervolging van het strafbare feit. De (straf)rechter beoordeelt in dat geval of iemand schuldig is of niet, en bepaalt de strafmaat. Het Openbaar Ministerie kan ook een transactievoorstel doen aan de overtreder. Als de overtreder het transactievoorstel accepteert zal niet tot vervolging worden overgegaan.
Bron
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Het begrip strafblad bestaat officieel niet meer. Van bepaalde overtredingen (meestal misdrijven) en uitspraken van de rechter die boven een bepaalde grens uitkomen wordt een aantekening gemaakt in het justitieel documentatieregister. Die aantekeningen zijn van belang als er een nieuwe strafzaak wordt ingeschreven en als er een verklaring omtrent het gedrag moet worden verstrekt.
Stay safe out there.
gj TS
Infopolitie Gast

dus als ik het goed begrijp word je meestal bestuursrechtelijk bekeurd als je wordt opgepakt, en dit heeft geen gevolgen als je bv later een baan zoekt?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

gj schreef:dus als ik het goed begrijp word je meestal bestuursrechtelijk bekeurd als je wordt opgepakt, en dit heeft geen gevolgen als je bv later een baan zoekt?
Nee, het gros van de (eenvoudige) verkeersovertredingen worden bestuursrechtelijk afgehandeld en bestuursrechtelijke afhandelingen komen niet op het "strafblad".
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Hoelang blijft dit dan staan?
Is er een tijdslimiet voor een strafblad of blijft dit iemand de rest van z'n leven achtervolgen.

b.v. als betrokkene over 15 jaar een bewijs van goed gedrag moet overleggen of bij de overheid wil solliciteren.
Gesloten