rotondes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marian van Engen TS
Infopolitie Gast

rotondes

Ongelezen bericht door Marian van Engen »

Waarom is de voorrangsregeling bij rotondes zo verschillend?
Bij de rotondes waar de auto's die rechts af slaan voorrang hebben is het als fietser bijzonder hinderlijk als er geen richting aan gegeven wordt. Mijn tweede vraag is of er geen bordjes bij de afslagen van de rotondes kunnen nomen waar dit op aangegeven wordt.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

In Nederland gebruiken we een aantal verschillende soorten rotondes. Ik dacht zo dat er 5 verschillende types, afhankelijk van de plaats (binnen of buiten de kom), al dan niet aanwezig fietspad, dubbele of enkele rotonde.

Inderdaad is het hinderlijk dat afslaand verkeer geen richting aangeeft.

Om daarvoor bordjes te gaan plaatsen is ietwat overdreven want dan moet je dat bij elke kruising doen. Het is immers gewoon in de wet geregeld dat je bij het verlaten van de rotonde richting aan moet geven.
Als dat gedaan zou worden dan kun je bij een voetgangersoversteekplaats bordjes gaan plaatsen dat overstekende voetgangers vrije doorgang verleend moet worden etc etc.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het handboek wegontwerp beveelt aan - vanuit het streven om tot eenvormigheid van voorrangsregeling bij rotondes te komen - om op de voorrangsrotondes binnen de bebouwde kom fietser in de voorrang te laten vallen. Buiten de bebouwde kom worden zij uit de voorrang gehaald door de aanleg van een separaat fiets/bromfietspad.

Als elke wegbeheerder deze aanbeveling zou opvolgen dan wordt het een stuk eenvoudiger en begrijpelijker. Helaas weten veel wegbeheerders het "beter". Zelfs binnen één gemeente komt het voor dat op sommige rotondes fietsers wel in de voorrang delen en op andere rotondes weer niet.
Ferry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ferry »

Er zijn zelfs rotondes waarop je bij de ene afslag de fietsers wel voor moet laten gaan, en dit bij de volgende afslag weer niet hoeft te doen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ferry schreef:Er zijn zelfs rotondes waarop je bij de ene afslag de fietsers wel voor moet laten gaan, en dit bij de volgende afslag weer niet hoeft te doen.
Op een en dezelfde rotonde?

Lijkt me heel sterk en ik wil het ook alleen geloven als ik er een foto van heb gezien.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Ik moet Ferry gelijk geven Gijs. Ik heb er geen foto van maar bij ons in Best liggen er zo'n stuk of 4.

Deze zijn als volgt:

Je komt over weg A en nadert de rotonde, je wilt:

RECHTSAF, voorang verlenen.
RECHTDOOR, voorang krijgen.
LINKSAF, voorang verlenen.

De zijde waar je de rotonde nadert is ook een stuk waar je voorang krijgt van de fietsers. Steeds om en om dus. :?
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Past goed in duurzaam onveilig. :(
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Mofkap schreef:Past goed in duurzaam onveilig. :(
Ja, was mijn gedachtengang ook.

Deze insteek past in ieder geval, zover ik kan beoordelen, niet in het CROW gebeuren.

Ik ben dus nog steeds benieuwd naar foto's daarvan, niet omdat ik twijfel aan de verhalen van de collega. Ik wil het echter gewoon graag eens zien, hoe dat er uit ziet.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Het is inderdaad erg onduidelijk en onveilig. Het valt tot op heden toch nog erg mee met de ongelukken. :D
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Valt mee met de ongelukken........ik weet het niet hoor. Bij mij in de buurt is het de ene keer heb je voorrang en de andere keer heb je geen voorrang maar moet je het geven.
Vaak genoeg gezien dat ze er bovenop zaten. Meestal is de snelheid laag dus is vaak geen letsel of bijna tot geen schade. Ik denk dat je er daarom weinig over hoort.
Maar dat het mee valt dat betwijfel ik hoor.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ik kan natuurlijk niet over de rest van Nederland praten, maar bij ons op de afdeling valt het echt mee. :wink: Maar ik geloof best dat er, doordat het zo onduidelijk is, wel genoeg ongelukken gebeuren. :cry:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een (mini) rotonde schijnt nog altijd veiliger te zijn dan kruisingen (al dan niet voorzien van verkeerslichten).

We moeten toch niet terug willen naar de tijd dat je bij iedere kruising weer opnieuw voor rood staat te wachten of, als er geen verkeerslichten staan, je jezelf ergens 'tussen moet persen'...

Dat de 'zwakkere' verkeersdeelnemer nog steeds het meeste risico loopt is wel duidelijk, maar ook overal een gelijke indeling van de rotonde's gaat daar niets aan veranderen. De oorzaak ligt namelijk net zozeer bij die zwakke verkeersdeelnemer...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

T-nus TS
Infopolitie Gast

Inderdaad, het is en blijft een kwestie van goed opletten. Iets wat veel fietsers op die rotondes vaak niet doen. Er zijn er die vol in de remmen gaan terwijl ze voorrang hebben en andersom idem.

Maar ik ben het met Koen eens, deze rotondes werken naar mijn idee beter dan de kruisingen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Niet alleen bij rotondes worden vaak fouten gemaakt hoor, ook bij afritten van snelwegen zie je wel eens een fietser verbaasd kijken naar een auto die stopt in de veronderstelling dat de fietser voorang heeft, alleen gebeurt het ook wel eens dat als de fietser verder wil fietsen en van de voorang gebruik maakt dat de automobilist zich net op dat moment bedenkt.

Ik denk dat er sowieso gewerkt moet worden om meer richting te laten geven op de rotonde, zowel voor motors, auto's en fietsers!
Gesloten