Aan het eind van praktisch elke werkdag rijd ik vanaf oostelijk Capelle aan den IJssel over de Abram van Rijckevorselweg richting Krimpen aan den IJssel. Dit gebeurt over een drukke rotonde met verkeerslichten. Het verkeer dat richting Krimpen naar links voorsorteert, moet relatief lang wachten op een groene fase. De voorsorteerstrook is in de avondspits dan ook te kort voor de heersende verkeersdruk. Helaas begrijpen maar al te veel mensen dit als een uitnodiging om dan maar niet correct voor te sorteren, maar zich comfortabel in de twee andere rijstroken op te stellen, die rechtdoor en rechtsaf wijzen. Deze stroken hebben een frequentere groene fase, dus met voorbedachten rade sluiten deze mensen de wachtende rij kort, die netjes op de gelegenheid wacht naar links richting Krimpen door te rijden. Het illegale van deze handeling is het moment dat de "kortsluiters" op de eigenlijke rotonde steels naar links opschuiven, in plaats van rechtdoor of rechtsaf, zoals ze eigenlijk staan opgesteld. De fatsoenlijke mensen, die netjes staan te wachten, kunnen alleen beteuterd toekijken en zich groen en geel ergeren, of, nog erger, dit kunstje de volgende dag eveneens uitoefenen en zo het leed vergroten. Het gevaarlijke hieraan is verder de situatie, wanneer alle drie de stroken tegelijk groen krijgen en dus de kortsluiters, zonder acht te slaan op het gevaar, toch hun zin doordrijven en links opschuiven, daarbij de nette burgers verdrijvend en snijdend.
Is aan deze dagelijkse praktijk niets te doen ?
Vals voorsorteren om tijd te winnen
Moderator: Moderatorteam
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Je kunt deze situatie kenbaar maken bij de wegbeheerder. Deze kan mogelijk maatregelen treffen om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen.
Tijdens surveillance worden wij ook wel eens op bepaalde zaken gewezen en die spelen wij weer door aan de verkeersmedewerker aan het bureau. Deze neemt dat mee in de bespreking met de gemeente en als er noodzaak toe is dan worden er maatregelen getroffen.
Het probleem moet dus bij de juiste instantie worden neergelegd want het is voor de politie weinig zinvol om hier voor te gaan bekeuren. Daarmee zal je tijdelijk het probleem oplossen maar waarschijnlijk heeft dit te maken met de inrichting van de weg en zal dit probleem, na het verdwijnen van de politie, gewoon weer opduiken.
Kortom: Er zal gezocht moeten worden naar een structurele oplossing (mocht daarvoor enige aanleiding zijn).
Tijdens surveillance worden wij ook wel eens op bepaalde zaken gewezen en die spelen wij weer door aan de verkeersmedewerker aan het bureau. Deze neemt dat mee in de bespreking met de gemeente en als er noodzaak toe is dan worden er maatregelen getroffen.
Het probleem moet dus bij de juiste instantie worden neergelegd want het is voor de politie weinig zinvol om hier voor te gaan bekeuren. Daarmee zal je tijdelijk het probleem oplossen maar waarschijnlijk heeft dit te maken met de inrichting van de weg en zal dit probleem, na het verdwijnen van de politie, gewoon weer opduiken.
Kortom: Er zal gezocht moeten worden naar een structurele oplossing (mocht daarvoor enige aanleiding zijn).
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
BezigeBij als gast TS
- Infopolitie Gast
Vals voorsorteren
De zogenaamde Algera-corridor, waarop mijn bijdrage doelde, staat volop in de belangstelling van betrokken partijen, zoals de gemeenten Capelle en Krimpen aan den IJssel, de Stadsregio Rotterdam, de Kamer van Koophandel, enz. Er zijn (vergevorderde) plannen om deze corridor te verbreden. Dat lijkt mij een zware investering, gezien het feit dat de wegverbreding alleen zin zal hebben, wanneer tevens de tweebaans brug ook wordt verbreed. Hoe dan ook, dit verandert niets aan het gegeven, dat veel weggebruikers (mis-bruikers ?) lak lijken te hebben aan veiligheid en goed fatsoen. Zij halen bij mij (en waarschijnlijk bij vele anderen) dagelijks het laatste bloed onder de nagels vandaan, wanneer ze mij en anderen weer eens snijden op de rotonde Capelse Plein, omdat ze geen zin hebben gewoon aan te sluiten in de wachtende rij op de voorsorteerstrook.
Elke dag hetzelfde: ik sta te wachten in de rij en zie in mijn spiegel de heren en dames (ja, ook dames, geachte dames !) achter mij aanstormen (50 km/h lijkt te worden begrepen als 50 mijl/h), aanstalten makend om links voor te sorteren, binnen een seconde zich bedenkend, omdat de rij er toch wat lang uitziet en meteen met een soepele stuurbeweging doorstotend op de middelste strook, waar men niet zo lang stilstaat. De clignoteur staat nog steeds naar links te knipperen, dat is immers de gewenste richting, en toch staat men vrolijk op de middelste strook, die ondubbelzinnig naar voren wijst. Wanneer het dan groen wordt, stormt men met de ogen dicht de rotonde op en draait schalks over de doorgetrokken streep naar links, waar ook nog eens (met dank aan de wegbeheerder) een onbedoelde groene golf hen de weg opent om de rotonde gelijk weer te verlaten. Dat daardoor de file op de N210 richting Algera-brug onnnodig snel groeit en de eerlijke weggebruikers extra lang moeten wachten, is een feit dat deze misbruikers niet bijster interesseert. Het snijden van de voertuigen die toevallig gelijktijdig over de eigenlijke linkse strook de rotonde op gaan, is een stijf stukje verkeersonveiligheid dat al helemaal geen misbruiker schijnt te interesseren.
Ik zou een camera-systeem overwegen, dat deze illegale wegbewegingen registreert en beboet. Binnen een jaar, schat ik zo, betaalt het zich wel terug en wanneer de meerderheid heeft geleerd dat men zich maar beter aan de regels kan houden en de inkomsten dalen, kan men het systeem demonteren en ergens anders opnieuw inzetten.
Elke dag hetzelfde: ik sta te wachten in de rij en zie in mijn spiegel de heren en dames (ja, ook dames, geachte dames !) achter mij aanstormen (50 km/h lijkt te worden begrepen als 50 mijl/h), aanstalten makend om links voor te sorteren, binnen een seconde zich bedenkend, omdat de rij er toch wat lang uitziet en meteen met een soepele stuurbeweging doorstotend op de middelste strook, waar men niet zo lang stilstaat. De clignoteur staat nog steeds naar links te knipperen, dat is immers de gewenste richting, en toch staat men vrolijk op de middelste strook, die ondubbelzinnig naar voren wijst. Wanneer het dan groen wordt, stormt men met de ogen dicht de rotonde op en draait schalks over de doorgetrokken streep naar links, waar ook nog eens (met dank aan de wegbeheerder) een onbedoelde groene golf hen de weg opent om de rotonde gelijk weer te verlaten. Dat daardoor de file op de N210 richting Algera-brug onnnodig snel groeit en de eerlijke weggebruikers extra lang moeten wachten, is een feit dat deze misbruikers niet bijster interesseert. Het snijden van de voertuigen die toevallig gelijktijdig over de eigenlijke linkse strook de rotonde op gaan, is een stijf stukje verkeersonveiligheid dat al helemaal geen misbruiker schijnt te interesseren.
Ik zou een camera-systeem overwegen, dat deze illegale wegbewegingen registreert en beboet. Binnen een jaar, schat ik zo, betaalt het zich wel terug en wanneer de meerderheid heeft geleerd dat men zich maar beter aan de regels kan houden en de inkomsten dalen, kan men het systeem demonteren en ergens anders opnieuw inzetten.