Mijn hond blaft bij afwezigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Mijn hond blaft bij afwezigheid

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn buren hebben al een paar keer geklaagd dat mijn hond zo veel blaft als ik weg ben. Ze reageert op voorbijgangers, de postbode, etc. Mijn andere buren zeggen overigens dat ze bijna nooit iets horen, hoewel ze vaker thuis zijn. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd op te lossen (TV aanlaten, langer uitlaten, vaker thuisblijven of meenemen) maar dit lijkt allemaal niet voldoende. Voor welke dingen moet ik bang zijn? (1) Kan ik een bekeuring krijgen? (2) Kan de hond in beslag worden genomen? (3) Kan ik uit mijn huis worden gezet?
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

3 vragen.
Vraag A: Ja, U kunt een bekeuring krijgen, als door een agent wordt vastgesteld dat uw hond inderdaad geluidsoverlast veroorzaakt.

Vraag B: Als zich dat herhaalt, kan uw woning door de burgemeester worden aangewezen als een plaats waar geen honden meer mogen worden gehouden. Als gevolg daarvan kan uw hond in beslag worden genomen.

Vraag C: Als U in een huurwoning zit, kan dat uiteindelijk wel. Maar dan is het al wel erg ver gekomen met de overlast. De woningbouw houdt een klachtendossier bij en die kunnen, bij extreme overlast, bij een rechter een uitzettinghsprocedure opstarten. Als u in een koopwoning zit, is dit niet mogelijk.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik zou de 'radiomethode' eens proberen als je die nog niet geprobeerd hebt..........
Deze werkt als volgt:
1) Zet een radio in de ruimte waar de hond zich bevind als hij alleen is.
2) Verbind de radio met een verlengkabel die nog niet op het lichtnet is aangesloten.
3) Zet het volume van de radio niet al te zacht!
4) Ga weg op de manier zoals je dat normaal gesproken ook doet.
5) Vraag of je met de steker van de verlengkabel bij de buren mag zitten.
6) Zodra de hond begint te blaffen, steek je plotseling de steker in het stopcontact.
7) De hond krijgt nu de schrik van zijn leven.
8 ) Haal vervolgens de steker weer uit het stopcontact.
9) Zodra de hond weer enigzins van zich laat horen, steek dan opnieuw de steker in het stopcontact.
10) Herhaal deze procedure zonodig een aantal keren.

Ook kun je de buren in de dagen erna, mocht dit nog nodig zijn, vragen hetzelfde te doen.
Het doel van dit alles is dat de hond zal merken dat elke keer als hij begint te blaffen dit wordt 'afgestraft' met een radio die hard begint te spelen.

Wat je in ieder geval NIET moet doen is naar hem toegaan om hem te bestraffen.
Dan krijgt hij precies de aandacht en aanwezigheid die hij graag wil!
Ookal is die aandacht negatief, dat maakt de hond helemaal niets uit, hij krijgt tenslotte aandacht en daar ging het hem om.

Ook is het fout de hond bij thuiskomst te bestraffen.
Zeker als je dit (te) vaak doet, dan krijgt de thuiskomst iets negatiefs in plaats van iets positiefs.
Want zodra ze thuiskomen krijg ik op mijn donder...........
Succes en vooral doorzetten!!!
De methode die ik hierboven beschrijf is (inderdaad) van Martin Gaus.
Het heeft bij ons destijds in ieder geval goed gewerkt.

Sinds zaterdag hebben we, na vele jaren van geen hond, weer een nieuw huisgenootje. De opvolgster van Dusty die in 1998 overleden is.
Buren zijn middels een mailtje op hoogte gebracht dat hun nachtrust wel eens wat minder zou kunnen zijn; en hebben bij voorbaat al begrip getoond. 8)
De eerste nacht heeft zij gedurende 3 keer 10 minuten flink gejankt/gehuild. :cry:
De tweede nacht, meende ik haar ook maar 3 keer te horen............ maar volgens mijn vrouw is ze maar een half uurtje stil geweest.
In ieder geval een teken dat ik (wel) goed kan slapen. :P

Sinds maandag ookal een aantal keren overdag laten oefenen met alleen zijn en dit steeds verder opbouwen.
Dit heeft tot resultaat dat we de derde nacht helemaal zonder janken/blaffen de nacht doorgekomen zijn.
Vanochtend heeft ze dat weliswaar alweer doorbroken door rond een uur of 5 haar aanwezigheid bekend te maken.
Kan het toch niet laten om even een foto laten zien van onze nieuwe aanwinst:

opm rich

Een aantal antwoorden zijn verplaatst naar de koffiekamer.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor beide antwoorden! Inderdaad is het eerst te bewandelen pad natuurlijk om het de hond af te leren, maar het is ook goed om te weten wat m'n rechten en plichten zijn. Het afleren volgens deze methode wordt denk ik moeilijk omdat het - zoals ik het begrijp - slechts eens in de vier maanden gebeurt. Maar als het inderdaad zo weinig is, betekent dat ook dat het voor hun moeilijk zal worden om een wijkagent overlast te laten constateren.

Bedankt, Jules
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Een anti-blafband aanschaffen kan ook een hoop ellende besparen. Je hebt ze in diverse vormen en het werkt perfect.

Doggieman 8)
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Wat is een anti-blafband ?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

CrashDuck schreef:Wat is een anti-blafband ?
Zoek en gij zult vinden...;)
Ik weer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ik weer »

Ook kun je de buren in de dagen erna, mocht dit nog nodig zijn, vragen hetzelfde te doen.
Het doel van dit alles is dat de hond zal merken dat elke keer als hij begint te blaffen dit wordt 'afgestraft' met een radio die hard begint te spelen.
Ja maar wat nu als de hond van muziek houdt?
lady TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door lady »

Ik weer schreef:

Zet je hem een mp3speler op zijn oren?? :roll: :wink: Zet gewoon zachtjes de radio aan, de meeste honden houden daar wel van..teminste, de mijne blafte niet meer met de radio aan...
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Ik weer schreef:
Andere muzieksoort proberen. Tetter je je hond eerst de oren vol met klassieke muziek, probeer dan eens trance of heavy metal.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik weer schreef:
Het gaat, voor de duidelijkheid, absoluut niet om de muziek!
Het enige wat je ermee wil bereiken is een schrikreactie, daardoor zal hij vrijwel onmiddelijk het geblaf staken.
Daarom moet het volume ook zo hard staan.
Zodra hij stopt met blaffen gaat de muziek weer uit; een paar seconden harde muziek/lawaai kan al genoeg zijn.
Wat je hiermee bereikt dat je dit op afstand kunt doen, zonder dat de hond door heeft dat jij dat doet.............

Krijgt hij jouw te zien, bijvoorbeeld omdat je hem bestraffend komt toespreken, dan is het effect daarvan nul komma nul!!!
Hij heeft dan namelijk bereikt wat hij wil en dat is niet meer alleen zijn; die straf neemt hij op de koop toe.
Dus hij weet, als ik de volgende keer weer begin te blaffen komt er iemand naar mij toe, mooi toch? :P
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Misschien een hondenpsycholoog/hondenluisteraar :wink:

mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Ik neem aan dat je "Fluisteraar" bedoeld...
The One
Superlid
BOA
BOA
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door The One »

I.p.v. de radio kun je ook een ander geluid of stimulans gebruiken, de blafband is een goede, een bel aan een touwtje of afst. bediening ook.

Zo zijn er tal van mogelijkheden..., Succes!

The One
Gast TS
Infopolitie Gast

Ik heb mijn probleem ook op een hondenforum voorgelegd. Daar wordt een blafband door de meesten stellig afgeraden. Voor de duidelijkheid: een blafband kan met stroom, geluid of geur werken. Stroom wordt door de meesten gezien als dierenmishandeling. Verder heb je het risico dat je eindigt met een hond die permanent bang is en al z'n vrolijkheid kwijt is. Dat is misschien niet persé een gevolg, maar als het gebeurt vind ik inderdaad dat het mishandeling was. Verder kan de band ook nog reageren op andere geluiden, bijvoorbeeld een slaande deur, en dan vind ik het ook mishandeling. Bij geluid heb je ook het risico dat de hond vooral stopt doordat hij heel bang wordt. Na verloop van tijd kan hij daar aan wennen en is het probleem weer terug. Ook bij geur kan gewenning optreden. In alle gevallen bestaat het risico dat de hond gefrustreerd raakt en er na verloop van tijd toch doorheen gaat blaffen. Daarom denk ik dat je mensen geen blafband moet adviseren, behalve misschien onder deskundige begeleiding.

De radio-methode van Gaus lijkt me hetzelfde probleem te hebben als een blafband op geluid. Wel is een verschil dat de straf niet automatisch wordt toegediend. Maar ik denk toch dat ik die methode bij nader inzien niet ga toepassen.

Een heel ander verhaal is dat 'normaal' geluid van de radio of TV geluiden van de straat kunnen maskeren en daarmee ook de blaf-reactie op die geluiden. Om die reden liet ik m'n TV al steeds aan staan. Maar sinds kort zijn er op de TV spotjes waarin dat word afgeraden omdat er zo brand kan ontstaan. Daarom had ik hem de laatste paar dagen uitgelaten. Het zou kunnen dat de hond daardoor opeens weer meer is gaan blaffen. Nu zou ik natuurlijk de TV weer aan kunnen laten. Maar ik kan er niet zeker van zijn dat dat genoeg is. En omdat de buren al een paar keren geklaagd hebben denk ik dat de experimenteer-ruimte voorbij is.
Gesloten