betaald parkeren op erf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Quinten TS
Infopolitie Gast

betaald parkeren op erf

Ongelezen bericht door Quinten »

Ik ben woonachting in een badplaats in nederland. Als gevolg van het verder uitrollen van betaald parkeren is men nu in de buurt gekomen van het woonerf waar ik woon. In hoeverre is het toegestaan om
A; betaald parkeren in zo'n gebied in te voeren
B; buiten de geeigende plekken te pareken
C; dient politie daar nu al toezicht op te houden
j32 TS
Infopolitie Gast

parkeren

Ongelezen bericht door j32 »

hoi Quinten

Zover mijn kennis een antwoord biedt (slag om de arm houden) mag betaald parkeren ook 'gewoon' ingevoerd worden in een woonerf.
In het woonerf geldt wel de regel dat alleen in de vakken geparkeerd mag worden; maar dit maakt niets uit voor het wel of niet invoeren van betaald parkeren. En handhaving gebeurt inderdaad door opsporingsambtenaren.
j32 TS
Infopolitie Gast

wettekst

Ongelezen bericht door j32 »

en de volgende wettekst hoort erbij:

Artikel 46 RVV
1. Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven. :!:
2. Indien het erf tevens is aangeduid als parkeerschijf-zone, is ten aanzien van het parkeren van voertuigen artikel 25 van toepassing.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

U stelt 3 vragen
Vraag A is het meest uitgebreid te beantwoorden (zie verder)
Vraag B is Nee, in een woon erf mag je alleen parkeren in de vakken
Vraag C is ja.

Dan nu vraag A, want dat is nog maar eens de vraag of het mag.
Immers, gemeenten moeten bij het aanleggen en inrichten van wegen niet zomaar hun gang gaan. Ze moeten zich aan regels houden. Zie daarvoor
http://www.swov.nl .

Een woonerf heeft een bepaalde functie, betaald parkeren ook.
En die 2 bijten elkaar. Een woonerf heeft als functie een straat om in te wonen. Kinderen moeten er vrijuit op straat kunnen spelen.
De gemeente is het hiermee eens, want ze hebben de weg zo ingericht.
Het is op zijn minste vreemd dat diezelfde gemeente vind dat in diezelfde straat toeristen die naar het strand willen moeten kunnen parkeren (want dat leid ik af uit uw vraag).
Tijdens de besluitvormingsprocedure heeft U als bewoner de mogelijkheid om hierover mee te praten en vragen te stellen.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het vervelende is, mwb, dat wegbeheerders juist wel veelal vrijelijk hun gang mogen gaan voor wat betreft wegaanleg en uitvoering.

Ook het invoeren van betaald parkeren binnen een erf staat de gemeente als parkeerbelastingheffer vrij. Alleen het gemeentelijk raambesluit is hiervoor vereist.

De handboeken en publicaties over wegontwerp, wegaanleg en weguitvoering hebben geen officiële wettelijke of dwingende status. Alleen voor de invoering van een 30 of 60km weg of zone worden in BABW en UVS BABW wettelijke vereisten gesteld waaraan de weg(en) moet(en) voldoen m.b.t. tot onder andere de aard en bestemming van de weg en de weginrichting. Maar ook die dwingend verplichte regels worden meestal door wegbeheerder aan de laars gelapt. Er staat immers geen (administratieve) sanctie op overtreding van de regels, noch wordt de wegbeheerder gedwongen om wegen of bebording die in strijd met de regels zijn aangelegd of geplaatst ongedaan te maken. (Mag jij fijn gaan handhaven :evil: ) Maar bouw als burger geen schuurtje zonder vergunning, want dat wordt datzelfde schuurtje met behulp van de sterke arm en op kosten van diezelfde burger vakkundig met de grond gelijkgemaakt. Ordnung muß sein.

In de meeste landen van de EU is weguitvoering een centrale overheids aangelegenheid. Voor het plan voor een weg of het plaatsen van bebording dient vooraf toestemming te worden gevraagd aan en verleend door een centrale instantie. Van de geldende wettelijke regels mag niet worden afgeweken.

Kort gezegd: in Nederland is het een zooitje. De burger wordt opgezadeld met een veelheid aan regels en sancties. De overheid zelf doet maar waar ze zin in heeft.

Hoezo normen en waarden? :cry:
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Inderdaad mofkap,

Maar als een gemeente een beslissing neemt, zal daar een argumentatie achter zitten.
Doen ze dat niet, dan hebben ze een probleem.

Nu liggen er over deze straat dus 2 besluiten.
Eentje, waarin staat dat de straat wordt ingericht als woonerf.
En eentje waarin staat dat in de straat betaald parkeren wordt ingevoerd.

Ik ken deze besluiten inhoudelijk niet, maar stel dat de argumentatie van het tweede besluit niet overeenkomt met de argumentatie van het eerste, en ik teken hierop bezwaar aan en de gemeente doet hier niets mee. Dan stap ik als bewoner naar de bestuursrechter, met een erg sterke zaak.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Misschien wel met een sterke zaak, maar niet wat de handhaving betreft. Die gaat namelijk wel gewoon door... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten