Fiets snelheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pascal TS
Infopolitie Gast

Fiets snelheid

Ongelezen bericht door Pascal »

Ik vraag me al jaren af waarom er nog steeds een te lage maximum snelheid op de fietst staat? 30km p/ u dus?
Zelf op mijn mountainbike haal ik dat makkelijk gemiddeld. Laat staan racefiets e.d.. Ik denk een van de weinige landen met zo'n max regel in de wetgeving.
Is toch een belachelijke regel in de wetgeving die zo snel mogelijk moet worden verwijderd of aangepast? Zo krijgen we nooit goeie fietsers in NL :-) En waar kan ik dat voorleggen?

Ik zoek ook de laatste wettelijke fiets eisen, die kan ik niet geheel vinden?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Fiets snelheid

Ongelezen bericht door Julio »

Pascal schreef:En waar kan ik dat voorleggen?
Door lid te worden van een politieke partij...
Pascal schreef:Ik zoek ook de laatste wettelijke fiets eisen, die kan ik niet geheel vinden?
Wettelijk eisen:
<ul><li> Een goedgekeurde rode achterreflector.
<li> In de trappers gele reflectoren. Trappers moeten een stroef oppervlak hebben.
<li>Een goed hoorbare bel.
<li> Het stuur van de fiets moet goed vastzitten.
<li> Twee goed werkende velgremmen of een goed werkende terugtraprem/trommelrem.
<li> Witte of gele zijreflectoren aan de wielen.
<li> Goed werkende verlichting voor en achter</ul>
Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

Een goede organisatie om het voor te leggen is bij uitstek juist de ANWB.

Die behandelen juist dit soort zaken en juist daar kun je dit kwijt en zal er zeker ook met je over gecommuniceerd worden.

Gr
Mo
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Pascal schreef:Ik vraag me al jaren af waarom er nog steeds een te lage maximum snelheid op de fietst staat? 30km p/ u dus?
Zelf op mijn mountainbike haal ik dat makkelijk gemiddeld. Laat staan racefiets e.d.. Ik denk een van de weinige landen met zo'n max regel in de wetgeving.
Is toch een belachelijke regel in de wetgeving die zo snel mogelijk moet worden verwijderd of aangepast? Zo krijgen we nooit goeie fietsers in NL :-)
Een fietser mag in principe net zop hard als hij/zij maar kunt. Hij/zij heeft zich echter wel te houden aan de maximum snelheid die wordt aan gegeven door bord A1.

Afbeelding
wout TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

Pascal schreef:Ik vraag me al jaren af waarom er nog steeds een te lage maximum snelheid op de fietst staat? 30km p/ u dus?
...
...
Ik zoek ook de laatste wettelijke fiets eisen, die kan ik niet geheel vinden?
Er staat geen wettelijke max. snelheid voor de fiets. Behalve bij bord A1 zoals Andre al zei.

verder kan je hier de eisen aan een fiets vinden.
Pascal TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pascal »

Ik was die gast er staat wel degelijk een maximum snelheid op de fiets, zo ook brommer e.d. al zijn die nu wel verschillend geworden.

Ik heb er ooit zelfs een bekeuring voor gehad lang geleden :lol:

En die fiets eisen verschillen weer van wat ik vond, dus niet echt betrouwbaar! En ook erg verouderd als het echt zo is, ik bedoel de ontwikkelingen gaan sneller dan de wetgeving.

Hum ANWB, fietsers en ANWB is vloeken in de kerk :-)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Pascal schreef:Ik was die gast er staat wel degelijk een maximum snelheid op de fiets, zo ook brommer e.d. al zijn die nu wel verschillend geworden.
Als je de antwoorden even goed leest zul je zien dat niet anders is beweerd. Er geldt dus een max. snelheid die staat aangegeven door snelheidsborden. Ontbreken die borden, geldt voor de fietser geen max. snelheid.
Pascal schreef:Ik heb er ooit zelfs een bekeuring voor gehad lang geleden :lol:
Dan zal daar dus een bord hebben gestaan.
Pascal schreef:En die fiets eisen verschillen weer van wat ik vond, dus niet echt betrouwbaar! En ook erg verouderd als het echt zo is, ik bedoel de ontwikkelingen gaan sneller dan de wetgeving.

Hum ANWB, fietsers en ANWB is vloeken in de kerk :-)
Je klacht over wetgeving neerleggen bij de politie is ook vloeken in de kerk. Immers de politie maakt de wetgeving niet, dat doet de politiek.

Overigens: waarom zou het onzin zijn om een max. snelheid voor fietsen op te leggen. Omdat een fietser harder kan? Een gemiddelde auto rijdt 180 km/h maar zal zich ook aan die 30 km/h moeten houden. Waarom zou daar voor de fiets dan een uitzondering voor gemaakt moeten worden? Ik kan daar dus echt geen reden voor bedenken.
Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

Het klopt dat er in bepaalde gedeeltes een maximum snelheid is (maar inderdaad aangegeven door borden). Bij ons is dat in de watergebieden (Ockenburg) en in Meijendal omdat daar prachtige fietspaden zijn. Maar waar tevens ook andere recreanten en dieren rondlopen.
Regelmatig liggen de fietsers (omdat er veel echte mountainbikers en racers rijden vanwege het heuvelachtigelandschap) met de andere recranten te rollebollen.

De ANWB bijt echt niet want is van oorsprong de Wielrijdersbond.
Maar je hebt ook nog de fietsersbond.
Maar de ANWB doet juist de overleggen over snelheid en bebording etc.

Gr
Mo
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

En uiteraard geldt voor fietsers ook art 45 RVV: stapvoets binnen een erf.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

En uiteraard geldt voor fietsers ook art 45 RVV: stapvoets binnen een erf.
Kun je beter langs je fiets gaan lopen, weet je zeker dat je stapvoets "rijdt" :wink:
sylvia TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sylvia »

Nou als iemand niks te doen heeft........moet ie hier es een dagje gaan staan......Auto's met associale snelheid (het is een woonerf) En die fietsers gaan soms ook behoorlijk hard...... :roll:
ik weer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ik weer »

Ik vind dat de max. snelheid voor fietsen dan maar ingesteld moet worden en wel op: 20 km/u. Nu wordt ik op mijn snorfiets regelmatig ingehaald door fietsers en daar heb ik een hekel aan, vandaar. :evil:
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Proef ik hier dan enige afgunst richting de fietser?
Ik alweder TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ik alweder »

Ja en al helemaal als ze je zo aankijken van: "Hehe, ik zit op de fiets en ik ga lekker sneller dan jij." :(
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

spugen ze ook naar je?
Wie rent, bekent!
Gesloten