Ontheffing voor weg gesloten voor alle motorvoertuigen ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
weidnermo
Infopolitie Gast

Ontheffing voor weg gesloten voor alle motorvoertuigen ?

Ongelezen bericht door weidnermo »

Hallo,

Ik reed als fietser met mijn kinderen over de Tiendweg in Krimpen aan de Lek.
Aan het begin en eind kom je op deze weg de volgende borden tegen:
- C12: Gesloten voor alle motorvoertuigen
- OB: met onderbord uitgezonderd landbouwvoertuigen
Voor een foto van het bord zie Google Maps: 51.898762,4.621564

Maar tot mijn grote verbazing rijdt er nogal wat autoverkeer op deze weg !?
Nu kan ik me best voorstellen dat landeigenaren de auto nemen als ze bijvoorbeeld de paarden of koeien gaan voeren. Een bestuurder van een pick-up truck vertelde dat hij een ontheffing had om naar zijn land te rijden, en wees geërgerd naar zijn voorruit.

Mijn vraag is eigenlijk heel eenvoudig: Kan men een ontheffing hebben om met een auto over een weg te rijden die is gesloten voor alle motorvoertuigen (C12), met onderbord uitgezonderd landbouwvoertuigen ?
NB - Er wordt in het onderbord geen uitzondering gemaakt van bestemmingsvervoer (wat wel logisch zou zijn)…

Met vriendelijke groet,
Marc
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Ontheffing voor weg gesloten voor alle motorvoertuigen ?

Ongelezen bericht door MarcH »

Eenvoudig antwoord: Ja, men kan een ontheffing hebben van bord C12. Zie artikel 87 RVV:

Wetstekst

Artikel 87
Door het bevoegd gezag kan ontheffing worden verleend van de artikelen 3, eerste lid, 4, 5, eerste en tweede lid, 6, eerste, tweede en derde lid, 8, 10, 23, eerste lid, 24, 25, 26, 42, 43, 46, 53, 61b, alsmede artikel 62 voor zover het betreft de verkeerstekens C1, C2, C4, C6 tot en met C21, C22a, D2, D4 tot en met D7, E1 tot en met E3, F7 en de verkeerstekens genoemd in de artikelen 73, 76, 77, 78, 81 en 98.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
venco
Infopolitie Gast

Re: Ontheffing voor weg gesloten voor alle motorvoertuigen ?

Ongelezen bericht door venco »

Ik ken deze weg. Hij grens aan mijn werkgebied.
Er zijn inderdaad een hoop mensen die een ontheffing hebben.

Daarnaast ken ik ook de geërgerde reactie van de boeren/mensen als je naar de ontheffing vraagt.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6123
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Ontheffing voor weg gesloten voor alle motorvoertuigen ?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het staat een ieder vrij om bij een wegbeheerder ontheffing te vragen van bepaalde geboden en verboden. Kwestie van een verzoek indienen.

Zo moet ik met een motortoertocht over enige tijd een bepaalde route volgen.In de buurt van Wageningen zou ik met een groep van 25 tot 35 motoren daartoe dwars door de stad moeten.

In een verzoek is in overleg met de gemeente om wille van de veiligheid de route verlegd naar het buitengebied van Wageningen, waar echter enige straten gesloten waren voor motorvoertuigen op twee wielen en meer dan twee wielen.

Heb nu een ontheffing gekregen om met het konvooi op die datum op een bepaald tijdstip daarlangs te rijden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten