Moderator: Moderatorteam
Ik mis iets. Is een RDW typegoedkeuring voor een scootmobiel nodig?choppie cop schreef:Tja ik weet niet hoe u dat wil gaan doen maar u gaat de inrichting van het voertuig (scootmobiel) dusdanig wijzigen dat het geen scootmobiel meer is.
Na u aanpassingen dient u het voertuig dus te laten keuren door het RDW welke hem goed- of afkeurd. Daarnaast betitelen zijn hem als ... voertuig en u dient de regels dan in acht te nemen van dat voertuig.
Ik zou zeggen niet aan beginnen en hem gewoon zo laten. Mocht u wat anders willen dan kunt u misschien een Cantra aanschaffen???
Berichten hebben waarschijnlijk gekruist, maar ik denk dat je ongelijk hebt Choppie.choppie cop schreef:Nee maar wel als je daar een verbrandingsmotor op gaat zetten zoals TS aangeeft. Dan is het dus geen scootmobiel meer
Gehandicaptenvoertuigen
Gehandicaptenvoertuigen moeten aan bepaalde voorschriften voldoen wat betreft de afmetingen (niet breder dan 1.10 m.). Voor deze speciale voertuigen gelden dezelfde (verkeers)regels als voor een (electrische) rolstoel of voor een scootmobiel, mits zij bestuurd worden door een "invalide" en beschikken over een parkeerontheffing.
In tegenstelling tot de brommobiel mag een invalidenvoertuig over het fietspad en het trottoir rijden en op de stoep parkeren.
extra accu's kosten heel veel reken ongeveer op 350 e per accu zoals bij mijn scootje is uitgevoerd en ze zijn ook heel zwaar en dat extra gewicht kan hij ook niet hebben en dan nog is de actieradius beperkt in vergelijking met benzinemotor en het aanschaffen van een canta is helemaal onbeschrijflijk duur , deze dingen kosten meer als een gewone auto en hier kun je geen voetgangersgebied op zoals met een scootmobiel .Marceljesse schreef:stomme vraag,
maar is het niet handiger om er een extra accu-partij aan te hangen/bevestigen? Als U toch zoveel wil gaan doen als een benzine motor instaleren dan is een extra accu ook haalbaar denk ik.
zo'n electrisch karretje , ja inderdaad maar dan een die 20km/u gaat , je hebt ze in verschillende types en ik ben geen zij maar een hij ! oftewel willem (bigbill)Unfo schreef:Ze heeft het niet over zo'n 4 wielig karretje maar zo'n electrisch apparaat waar je ook vaak bijvoorbeeld bejaarde mensen op ziet rijden. Deze kunnen niet harder dan 6 kilometer per uur geloof ik.
Topicstarter: Waarom koop je geen invalidewagen zoals ze hierboven beschrijven? Daarmee mag je overal rijden waar je maar wilt (voetgangerzones, trottoirs, rijbanen, fietspaden ed.)en deze werkt op brandstof.
oke moeilijk verhaal geloof ik , en als ik nou een motortje op het aanhangertje bouw en dit de boel laat aanduwen tijdens het rijden ? mag dat dan wel ?bigbill schreef:ik ben invalide en heb een scootmobiel
. deze heeft een actieradius van +/- 40km
. ik wil naast de electrische aandrijving een benzinemotortje (snorbrommer) plaatsen om zo de actieradius te vergroten en op winkelpleinen e.d. toch electrisch te kunnen rijden . het voertuig is eigendom
. wie kan mij vertellen of dit volgens de wet is toegestaan ?
Valt een scootmobiel onder de definitie van het VR?choppie cop schreef:...En mi is het dus geen gehandicaptenvoertuig volgens VR.Wetstekst
Artikel 5.10.45
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en van een binnenspiegel.
Gehandicaptenvoertuigen moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de verplichte binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
De aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld. Deze eis geldt niet voor een spiegel die na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand kan worden teruggebracht.
De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
volgens het rdw zit er geen typegoedkeuring op een scootmobiel dusThunderSTreak schreef:Ik mis iets. Is een RDW typegoedkeuring voor een scootmobiel nodig?choppie cop schreef:Tja ik weet niet hoe u dat wil gaan doen maar u gaat de inrichting van het voertuig (scootmobiel) dusdanig wijzigen dat het geen scootmobiel meer is.
Na u aanpassingen dient u het voertuig dus te laten keuren door het RDW welke hem goed- of afkeurd. Daarnaast betitelen zijn hem als ... voertuig en u dient de regels dan in acht te nemen van dat voertuig.
Ik zou zeggen niet aan beginnen en hem gewoon zo laten. Mocht u wat anders willen dan kunt u misschien een Cantra aanschaffen???
Volgens definitie van het VR is gehandicaptenvoertuig:
voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, en niet zijnde een bromfiets.
Volgens mij valt een scootmobiel met electromotor daar onder en mag deze ook uitgerust zijn met een bezinemotor. Gelet op de invoering van steeds meer hybride voertuigen, kan ik mij dat voor een gehandicaptenvoertuig ook voorstelllen. Zeker als de benzine motor wordt gebruikt voor het opwekken van electrische energie, die op zijn beurt weer dient als aandrijving voor het voertuig (bestaande electromotoren aandrijft/accu oplaadt).