Politie decibel controle sportuitlaat auto.
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Politie decibel controle sportuitlaat auto.
Laatst was er in Naarden een grootschalig controle traject van de politie Naarden.
omdat mijn uitlaat volgens een agent teveel geluid produceerde moest ik een decibel test doen.
ik kwam op 81 decibel en met mijn type auto is 80 decibel toegestaan. De agent deed gelukkig niet moeilijk over "die ene decibel"
Wat ik nou niet snap is dat ze de maximum toegestane geluidsproduktie afstemmen met het type auto dat je rijdt. Met mijn opel corsa-tje heb ik een bescheiden bromtoon die geen buren wakker zal schudden wanneer ik een keer laat thuiskom. Maar een BMW daarintegen met een knalpijp dit zeker wel doet en tevens is toegestaan deze uitlaat te dragen ivm het type auto.
krom of niet?
omdat mijn uitlaat volgens een agent teveel geluid produceerde moest ik een decibel test doen.
ik kwam op 81 decibel en met mijn type auto is 80 decibel toegestaan. De agent deed gelukkig niet moeilijk over "die ene decibel"
Wat ik nou niet snap is dat ze de maximum toegestane geluidsproduktie afstemmen met het type auto dat je rijdt. Met mijn opel corsa-tje heb ik een bescheiden bromtoon die geen buren wakker zal schudden wanneer ik een keer laat thuiskom. Maar een BMW daarintegen met een knalpijp dit zeker wel doet en tevens is toegestaan deze uitlaat te dragen ivm het type auto.
krom of niet?
- willem58
- Stamgast
- Berichten: 1439
- Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
- Roepnaam: Willem
- Twitter: @Vrijwil_politie
- Locatie: Westland
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
- Contact:
Re: Politie decibel controle sportuitlaat auto.
"Die ene decibel" kan meer overlast geven dan je zou denken.Danny26 schreef:ik kwam op 81 decibel en met mijn type auto is 80 decibel toegestaan. De agent deed gelukkig niet moeilijk over "die ene decibel"
De verhouding tussen de geluidsintensiteit die net waargenomen kan worden en die als pijnlijk hard wordt ervaren, is 1.000.000.000.000 (10/12).
Een voor de praktijk vrij lastig hanteerbare schaal. Hierom is de (deci) Bel als eenheid ingevoerd. De Bel- schaal is een logaritmische schaal, waarmee de hoorspan van een goed werkend oor wordt verdeeld in 12 stappen. Als grondgetal voor het logaritme is het getal 10 genomen.
Wanneer het geluidsniveau met 1 Bel verhoogt wordt, betekent dat de intensiteit 10 maal zo groot is gemaakt. Het menselijk oor is echter in staat veel kleinere verschillen waar te nemen (tussen de 0.2 en 0.3 Bel).
Hoe luid is geluid?
Aanvaardbaar:
0 dB : gehoordrempel
10 dB : stilte op de hei
20 dB : zacht gefluister
30 dB : rustige tuin
40 dB : zachte conversatie/rustige kamer
50 dB : stofzuiger
60 dB : normale conversatie
70 dB : luide conversatie
80 dB : zware vrachtauto
Schadelijk:
90 dB : passerende motor
100 dB : pneumatische hamer
110 dB disco/popconcert
Zeer schadelijk
120 dB : sterke luidspreker
130 dB : straalmotor
140 dB : geweerschot
Een diender en een kat worden beide niet nat.
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9317
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Politie decibel controle sportuitlaat auto.
Die agent kon ook niet moeilijk doen. Voertuigreglement art 5.2.11, lid 5Danny26 schreef:Laatst was er in Naarden een grootschalig controle traject van de politie Naarden.
omdat mijn uitlaat volgens een agent teveel geluid produceerde moest ik een decibel test doen.
ik kwam op 81 decibel en met mijn type auto is 80 decibel toegestaan. De agent deed gelukkig niet moeilijk over "die ene decibel"
Wat ik nou niet snap is dat ze de maximum toegestane geluidsproduktie afstemmen met het type auto dat je rijdt. Met mijn opel corsa-tje heb ik een bescheiden bromtoon die geen buren wakker zal schudden wanneer ik een keer laat thuiskom. Maar een BMW daarintegen met een knalpijp dit zeker wel doet en tevens is toegestaan deze uitlaat te dragen ivm het type auto.
krom of niet?
Wetstekst
Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.Piet
-
- Infopolitie Gast
De gegevens die worden gebruikt haalt de politie uit het kentekenregister. In dit register staat vermeld hoeveel geluidsproductie een voertuig mag hebben bij een bepaald toerental. Zowel het toerental en de geluidsproductie verschilt bij de diverse voertuigen. Dit is natuurlijk ook erg logisch, standaard uit de fabriek zal een Porsche meer geluid produceren dan een een Fiat Panda, ik noem maar wat.
Tevens de boetes zijn niet gering. Heb je een personenauto met een overschrijding van de geluidsproductie tot 10Db(a) dan mag je al 150 euro afrekenen. Tevens degene die er over heen gaan is het al een OM-transactie en dit gaat je dan gewoon een paar honderd euro kosten.
De reden dat de boetes zo hoog zijn heeft er mee te maken dat het tevens een soort van milieu-feit is. Een en ander is geregeld in de Wet Geluidshinder.
Het heeft ook een zeer gunstig effect. We pakken de daadwerkelijke overlast aan, waar diverse mensen over klagen.
En het is toch erg vervelend als je voertuig teveel geluid produceert en je moet dus een hoge boete betalen en je kentekenbewijs is ingevorderd ivm de 4 weken-regeling.
Tevens de boetes zijn niet gering. Heb je een personenauto met een overschrijding van de geluidsproductie tot 10Db(a) dan mag je al 150 euro afrekenen. Tevens degene die er over heen gaan is het al een OM-transactie en dit gaat je dan gewoon een paar honderd euro kosten.
De reden dat de boetes zo hoog zijn heeft er mee te maken dat het tevens een soort van milieu-feit is. Een en ander is geregeld in de Wet Geluidshinder.
Het heeft ook een zeer gunstig effect. We pakken de daadwerkelijke overlast aan, waar diverse mensen over klagen.
En het is toch erg vervelend als je voertuig teveel geluid produceert en je moet dus een hoge boete betalen en je kentekenbewijs is ingevorderd ivm de 4 weken-regeling.
-
- Infopolitie Gast
Ik wordt er ook vaak gebeld van vragen over dit onderwerp.
De politiecontrolles op sportuitlaten zijn in sommigge gevallen gegrond maar meestal niet:
nu voor de politie en voor de burgers voor eens en altijd duidelijk:
KOOP een type sportuitlaat liefst een ***** sportuilaat is TUV en ECC gekeurd die GESCHIKT IS VOOR HET TYPE AUTO volgens http://www.*****.at.
koop je enkel een EINDdemper van ***** dan alleen de EINDdemper vervangen! LAAT DE OE Middendemper er dan onder! als je deze laat weghalen en vervangen door een stuk losse pijp -> dit zorgt er waarschijnlijk voor dat je dan wel problemen met de goedkeuring krijgt.
Let op de doos als men een sportuitlaat koopt, of er dan tuv en ecc goedkeuring opstaat (staat er OHNE tuv/ecc op dan mag je deze niet op de openbare weg voeren)
Let op het juiste type voertuig bij het juiste type sportuitlaat alle goedkeuringsformulieren zijn te downladen via http://www.*****.at
***** test de uitlaten volgens de juiste richtlijnen en garandeert dat elk type ***** goed is mits juiste type sportuitlaat onder juiste type voertuig en of de andere dempers zijn blijven zitten!
uitzondering geldt niet voor universele dempers, niet geschikt voor openbare weg
bij sommigge modellen zit een klepje die 3 standen heeft, klep kan half open en vol open maar als je dat doet dan vervalt de goedkeuring voor gebruik op de openbare weg..
voor alle aangehoudenden met een ***** kunnen contact met mij opnemen, waarschijnlijk is de boete die je hebt gekregen onterecht, ik kijk of ik het (met de desbetreffende agent) kan regelen. maar dan moet ik wel weten welk type wagen je hebt en wat oe is en niet kijk anders eerst zelf bij bij http://www.*****.at.
De politie kan een meting niet volgens de juiste voorschriften doen (volgens mij artikel 44)
dan klopt die meting niet, indien meting fout wil niet zeggen dat uitlaat niet goed is..
voor meer vragen ik hoor het wel.
Robh,
De politiecontrolles op sportuitlaten zijn in sommigge gevallen gegrond maar meestal niet:
nu voor de politie en voor de burgers voor eens en altijd duidelijk:
KOOP een type sportuitlaat liefst een ***** sportuilaat is TUV en ECC gekeurd die GESCHIKT IS VOOR HET TYPE AUTO volgens http://www.*****.at.
koop je enkel een EINDdemper van ***** dan alleen de EINDdemper vervangen! LAAT DE OE Middendemper er dan onder! als je deze laat weghalen en vervangen door een stuk losse pijp -> dit zorgt er waarschijnlijk voor dat je dan wel problemen met de goedkeuring krijgt.
Let op de doos als men een sportuitlaat koopt, of er dan tuv en ecc goedkeuring opstaat (staat er OHNE tuv/ecc op dan mag je deze niet op de openbare weg voeren)
Let op het juiste type voertuig bij het juiste type sportuitlaat alle goedkeuringsformulieren zijn te downladen via http://www.*****.at
***** test de uitlaten volgens de juiste richtlijnen en garandeert dat elk type ***** goed is mits juiste type sportuitlaat onder juiste type voertuig en of de andere dempers zijn blijven zitten!
uitzondering geldt niet voor universele dempers, niet geschikt voor openbare weg
bij sommigge modellen zit een klepje die 3 standen heeft, klep kan half open en vol open maar als je dat doet dan vervalt de goedkeuring voor gebruik op de openbare weg..
voor alle aangehoudenden met een ***** kunnen contact met mij opnemen, waarschijnlijk is de boete die je hebt gekregen onterecht, ik kijk of ik het (met de desbetreffende agent) kan regelen. maar dan moet ik wel weten welk type wagen je hebt en wat oe is en niet kijk anders eerst zelf bij bij http://www.*****.at.
De politie kan een meting niet volgens de juiste voorschriften doen (volgens mij artikel 44)
dan klopt die meting niet, indien meting fout wil niet zeggen dat uitlaat niet goed is..
voor meer vragen ik hoor het wel.
Robh,
Opmerking van moderator thijeleo
Naam fabrikant tig keer verwijderd, lijkt net iets te veel op reclame.- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9317
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Zou je deze uitspraken nader toe willen lichten. Wat gebeurd niet volgens de juiste voorschriften?robh schreef:voor alle aangehoudenden met een REMUS kunnen contact met mij opnemen, waarschijnlijk is de boete die je hebt gekregen onterecht,
De politie kan een meting niet volgens de juiste voorschriften doen (volgens mij artikel 44)
dan klopt die meting niet, indien meting fout wil niet zeggen dat uitlaat niet goed is..
Piet
-
- Infopolitie Gast
de politie moet een meting volgens de voorschriften doen
in de trand van:
niet in de 5 meter een tergukaatsen de muur
een lantarenpaal op .. meter
microfoon moet daar geplaatst zijn..
geen langsrijdend verkeer/vliegtuig...
ik moet hem dan morgen maar opzoeken en op het forum zetten.
ik heb die info op mijn werk-computer staan...
tot morgen
Robh
in de trand van:
niet in de 5 meter een tergukaatsen de muur
een lantarenpaal op .. meter
microfoon moet daar geplaatst zijn..
geen langsrijdend verkeer/vliegtuig...
ik moet hem dan morgen maar opzoeken en op het forum zetten.
ik heb die info op mijn werk-computer staan...
tot morgen
Robh
-
- Infopolitie Gast
Re: Politie decibel controle sportuitlaat auto.
Als ik mijn motor met mijn vrouw vergelijk, twijfel ik aan de correctheid van deze opsomming.willem58 schreef:
70 dB : luide conversatie
Schadelijk:
90 dB : passerende motor
Ik twijfel zowieso een beetje aan de uitspraken van RobH en als ik niet beter zou weten dan zou ik hier een verkapte reclame-uiting in lezen.
@robh: misschien kun je zonder die metingvoorschriften (die we hier allemaal wel kennen geloof ik en waarvan Gijs eens ooit een heel mooie fotocollage heeft gemaakt) eens uitleggen waarom 80 dB uit een uitlaat van het merk kwik-fit anders is dan 80 dB uit een uitlaat van het merk ***** sportuitlaat en waarom een dB-meter dus bij deze laatste de verkeerde 80dB meet? Naar mijn beleving is de meting namelijk op een dusdanige manier opgesteld dat ie JUIST merk/type etc. onafhankelijk een correcte meting kan doen in een vrij geconditioneerde omgeving (die je zelf al een beetje noemde)
@robh: misschien kun je zonder die metingvoorschriften (die we hier allemaal wel kennen geloof ik en waarvan Gijs eens ooit een heel mooie fotocollage heeft gemaakt) eens uitleggen waarom 80 dB uit een uitlaat van het merk kwik-fit anders is dan 80 dB uit een uitlaat van het merk ***** sportuitlaat en waarom een dB-meter dus bij deze laatste de verkeerde 80dB meet? Naar mijn beleving is de meting namelijk op een dusdanige manier opgesteld dat ie JUIST merk/type etc. onafhankelijk een correcte meting kan doen in een vrij geconditioneerde omgeving (die je zelf al een beetje noemde)
-
- Infopolitie Gast
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9317
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Deze voorschriften ken ik, maar wat hebben die met een ***** te maken?robh schreef:de politie moet een meting volgens de voorschriften doen
in de trand van:
niet in de 5 meter een tergukaatsen de muur
een lantarenpaal op .. meter
microfoon moet daar geplaatst zijn..
geen langsrijdend verkeer/vliegtuig...
ik moet hem dan morgen maar opzoeken en op het forum zetten.
ik heb die info op mijn werk-computer staan...
tot morgen
Robh
Eigenlijk zeg je dus dat de geluidsmetingen die de politie doet niet kloppen. Hier kan een ieder tegen in beroep gaan. maar je helpt alleen de mensen die een *****uitlaat hebben . Of bedoel je dat mensen met een *****uitlaat niet teveel geluid produceren en als dat volgens een meting wel zo is, dat er dan wel een fout gemaakt moet zijn bij de meting?
Piet
-
- Infopolitie Gast
het gaat hier om sportuitlaten, die geregeld onder vuur liggen door het (sport) geluid...::Frans::.. schreef:Ik twijfel zowieso een beetje aan de uitspraken van RobH en als ik niet beter zou weten dan zou ik hier een verkapte reclame-uiting in lezen.
@robh: misschien kun je zonder die metingvoorschriften (die we hier allemaal wel kennen geloof ik en waarvan Gijs eens ooit een heel mooie fotocollage heeft gemaakt) eens uitleggen waarom 80 dB uit een uitlaat van het merk kwik-fit anders is dan 80 dB uit een uitlaat van het merk ***** sportuitlaat en waarom een dB-meter dus bij deze laatste de verkeerde 80dB meet? Naar mijn beleving is de meting namelijk op een dusdanige manier opgesteld dat ie JUIST merk/type etc. onafhankelijk een correcte meting kan doen in een vrij geconditioneerde omgeving (die je zelf al een beetje noemde)
als men een ******* koopt ook goed, ******** en ***** komen uit dezelfde fabriek,
Ik maak hier nu geen reclame voor er word genoeg reclame door de fabrikant zelf gemaakt,
ik ben wel benieuwd naar die fotoshoot van gijs waar is die te vinden?
80DB en 80DB is het zelfde qwa geluidsniveau maar niet qwa "SOUND" ik probeer het uit te legen met muziek zet klasiek op of zet pop muziek op dan kan het qwa geluidsniveua het zelfde zijn maar de "sound" (muziek) is anders remus laat meer een roffel/brom horen dan en een standaard uitlaat zoals romax, bosal is dan naar het gevoel minder DB.
ik hoop dat dit duidelijk is?
ik kom er ook morgen nog op terug.
robh