Parkeerverlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mia TS
Infopolitie Gast

Parkeerverlichting

Ongelezen bericht door Mia »

Wanneer bent je wettelijk verplicht tot het voeren van parkeerverlichting, buiten de bebouwde kom ?
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Als je geparkeerd staat op de rijbaan, of op parkeerhavens en plaatsen langs auto- en snelwegen bij nacht, of bij slecht zicht.

RVV schreef: Artikel 38
Bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.
Gast TS
Infopolitie Gast

parkeerverlichting

Ongelezen bericht door Gast »

Deze vraag stel ik om het volgende: ik woon in een kleine plaats in midden nederland waar de politie langs een provinciale weg buiten de bebouwde kom, s avonds in het donker staan te flitsen, maar de betreffende flitswagen draagt geen parkeerverlichting, mag ik de betreffende agent daar op aanspreken of hebben zij een uitzonderingspositie?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

De politie heeft vrijstelling van het RVV. Zij hoeven dus bij het uitoefenen van hun taak geen verlichting aan.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Helemaal juist.... :wink:

Maar wilt u dat weten omdat u het zo gevaarlijk vind of om een andere rede.... :?:
Mia TS
Infopolitie Gast

Parkeerlicht

Ongelezen bericht door Mia »

Maar natuurlijk wil ik dat weten omdat ik dat gevaarlijk vind, waarom anders? ze stonden op een onverlichte plaats op de openbare weg in een bocht, ik schrok me rot en was daarom geïnteresseerd in het feit of dat zij zonder verlichting mogen parkeren.
xFritsx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door xFritsx »

Als het inderdaad gevaarlijk is, dan kunnen ze daarop worden aangesproken. De vrijstelling is niet ongelimiteerd. Hij geldt alleen 'voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taken noodzakelijk is' bovendien 'dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd' (wel 'grappig' dat Julio en L.A.W. dit laatste zijn 'vergeten')
Gest TS
Infopolitie Gast

vrijstelling

Ongelezen bericht door Gest »

Politie heeft bij het uitvoeren van zijn/haar taak vrijstelling voor het RVV.

Echter geen vrijstelling van het WVW´94.

Artikel 5 blijft dus ook op hun van toepassing.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Jep, en staat ook al apart in de politieontheffing:
kapiche schreef: Vrijstelling van bepalingen RVV 1990 voor politie

I. in te trekken de beschikking van 16 februari 1977, nummer RVT 11382;
II. aan de regio's (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van de politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.
III. aan de uitoefening van de bevoegdheden, ontleend aan de vrijstelling, de volgende voorschriften verbinden:
a. de veiligheid van het verkeer dient zoveel mogelijk te worden gewaarborgd;
b. van de vrijstelling mag alleen gebruik worden gemaakt voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taken noodzakelijk is.
IV. dat deze beschikking in werking treedt met ingang van de dag waarop de Politiewet 1993 (Stb. 1993, 724) in werking treedt.
Uit een ander antwoord van Kapiche/
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

En hier artikel 5 WvW:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Zijn Julio en ik ook weer ingedekt.... :wink:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het waarborgen van veiligheid is toch net iets anders dan het zich zodanig gedragen dat......
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ben ik zeker met je eens, maar ik ben van mening dat de strekking van alletwee is dat er geen gevaar mag worden veroorzaakt, ook niet tijdens het gebruik van de vrijstellingen van het RVV.
andre TS
Infopolitie Gast

Re: Parkeerlicht

Ongelezen bericht door andre »

Mia schreef:Maar natuurlijk wil ik dat weten omdat ik dat gevaarlijk vind, waarom anders? ze stonden op een onverlichte plaats op de openbare weg in een bocht, ik schrok me rot en was daarom geïnteresseerd in het feit of dat zij zonder verlichting mogen parkeren.
Dit vind ik vreemd, want in een bocht mag er namelijk niet geflitst worden.
posco TS
Infopolitie Gast

Re: Parkeerlicht

Ongelezen bericht door posco »

andre schreef:
Mia schreef:Maar natuurlijk wil ik dat weten omdat ik dat gevaarlijk vind, waarom anders? ze stonden op een onverlichte plaats op de openbare weg in een bocht, ik schrok me rot en was daarom geïnteresseerd in het feit of dat zij zonder verlichting mogen parkeren.
Dit vind ik vreemd, want in een bocht mag er namelijk niet geflitst worden.
Kan iemand mij uitleggen waarom er in een bocht niet geflitst zou mogen worden ? :?:
Is dit technisch niet te doen of laat de apparatuur door de wegconstructie een exacte meting niet toe ?
Gesloten