Tijdelijk parkeerverbod

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
xFritsx
Infopolitie Gast

Tijdelijk parkeerverbod

Bericht door xFritsx » 07 dec 2005, 11:32

Hier (in Amsterdam) komt het regelmatig voor dat er verkeersborden worden geplaatst op grond waarvan het op een bepaalde dag verboden is te parkeren op een of meerdere plaatsen, vaak wordt bovendien melding gemaakt van een “wegsleepregeling”. Dit bijvoorbeeld in verband met een verhuizing, een verbouwing, of werkzaamheden aan de weg. Het valt mij op dat dergelijke borden vaak pas enkele dagen voor de betreffende dag worden geplaatst.

Ik vraag me af hoe het zit als iemand zijn auto ergens parkeert, vervolgens een bord wordt geplaatst met de mededeling dat er enkele dagen later een parkeerverbod zal gelden op die plaats en de eigenaar daar niet van op de hoogte is; bijvoorbeeld omdat hij op reis is, of omdat hij niet dagelijks langs die plaats komt. In principe is er natuurlijk sprake van een overtreding en ik kan me ook goed voorstellen dat parkeerplaatsen soms gebruikt moeten kunnen worden voor andere zaken en dat dit vaak niet eindeloos van van tevoren aangekondigd kan worden. Aan de andere kant lijkt die termijn van een paar dagen mij wel erg kort.

Zijn er regels mbt de aankondiging: is er een minimum termijn voor plaatsing van dergelijke borden en/of worden dergelijke tijdelijke parkeerverboden ergens gepubliceerd? Zo ja, wat zijn die regels, of misschien nog wel makkelijker, waar kan ik ze terug vinden? Zo nee, In hoeverre is de onwetendheid van de eigenaar in genoemde voorbeelden een geldig excuus?

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 07 dec 2005, 11:46

Uiteraard zijn er regels. Borden mogen alleen geplaatst worden na een genomen en gepubliceerd besluit van de wegbeheerder. Na publicatie is er een termijn van 6 weken om bezwaar te maken tegen het besluit.
In de tussentijd mogen de borden echter wel geplaatst worden. Een bezwaar tegen dit soort bebording heeft geen schorsende werking, dus het verbod blijft gewoon van kracht.

In geval van dringende omstandigheden mag de wegbeheerder bebording plaatsen zonder besluit, bijvoorbeeld in geval van wegverzakkingen en daarmee gepaard gaande werkzaamheden. Verhuizingen en verbouwingen vallen daar niet onder, dus daarvoor moet een besluit genomen zijn.

Dit neemt echter niet weg, dat je je moet houden aan de verboden/geboden, ook als de juiste procedure niet is gevolgd. Daarover zijn meerdere uitspraken van rechters, die tot de conclusie komen dat een weggebruiker zich niet hoeft af te vragen of een verbod of gebod terecht geplaatst is, en dat de weggebruiker zich er gewoon aan moet houden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

XFritsx
Infopolitie Gast

Bericht door XFritsx » 07 dec 2005, 12:42

Hartelijk dank voor jouw antwoord. Het gaat mij echter niet om de rechtmatigheid van dergelijke parkeerverboden. Maar om het feit dat mij opvalt dat er vaak slechts enkele dagen zit tussen het plaatsen van dergelijke borden en het in werking treden, waardoor het heel goed mogelijk is dat de eigenaar buiten zijn schuld niet niet op de hoogte is van het parkeerverbod.

Ik heb trouwens nog even verder gezocht, bij andere stadsdelen en ik vond bij stadsdeel Oud-Zuid het volgende:

"Het reserveren van een parkeerplaats voor het plaatsen van een tijdelijke verkeersmaatregel kan nodig zijn voor bijvoorbeeld een verhuiswagen, een kraan voor hijswerkzaamheden, het tijdelijk plaatsen van bedrijfsvoertuigen bij filmen etc.

(...)

Voor het reserveren van parkeerplaatsen zijn drie zaken nodig

De aanvraag van een tijdelijke verkeersmaatregel (een verbod op parkeren) voor de betreffende parkeerplaats. Deze tijdelijke verkeersmaatregel wordt aangegeven met verkeersborden, die 2 x 24 uur geplaatst moeten zijn.

(...)

Om een parkeerplaats te reserveren vraagt u minimaal 5 werkdagen voor de ingangsdatum met een aanvraagformulier tijdelijke verkeersmaatregel/ontheffing RVV aan (...)"

Er wordt verder niets gezegd over publicatie.

Dit blijkt dus te kloppen met mijn verhaal; de enige eis is dat zo'n bord moet daar minimaal 2x24 uur staat. Een bijzonder korte periode dus, te kort in mijn ogen. Ik neem aan dat dit wel binnen de wettelijke regelingen op dit gebied zal vallen en dat onwetendheid geen geldig excuus zal zijn. Ik vraag me nu overigens wel af hoe dit te rijmen is met bovenstaand (bijzonder redelijk en logisch) verhaal van MotoRon.

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 07 dec 2005, 14:16

Ook bij tijdelijke plaatsing van een verkeersbord is dat bord geldig vanaf het moment dat het wordt geplaatst. Dat geldt ook voor een verbod tot stilstaan of een parkeerverbod.

Veelal heeft er voor die tijdelijke borden een vooraankondiging plaatst vòòr de tijd dat het verbod in werking treedt. Bij eigen aanvraag werd mij gezegd dat drie dagen gebruikelijk is.

Of een automobilist het weet is voor beantwoording van de rechtsvraag niet relevant. Ieder is in beginsel verantwoordelijk voor zijn eigen voertuig. De vraag is: behoorde hij het te weten en kon hij het weten?

Een auto ergens parkeren en er een week niet naar omkijken is geen excuus.

Toch heb ik meegemaakt dat de sanctie werd vernietigd en de wegsleepkosten werden terugbetaald. Het betrof een bestuurder die gedurende de tijd dat de borden waren geplaatst, juist die week in het buitenland vertoefde. Hij kon het dus niet weten. Die omstandigheid rechtvaardigde niet het opleggen van een sanctie.

klpd-hd
Infopolitie Gast

Bericht door klpd-hd » 07 dec 2005, 19:50

Het is gebruikelijk (= dus geen richtlijn) dat dergelijke tijdelijke borden een week voorafgaand aan het aanvangsttijdstip worden geplaatst. Op het aanvangsttijdstip worden de dan in het parkeerverbod staande voertuigen door kraanwagens van de Dienst Stadstoezicht verplaatst naar een andere parkeerplaats waar parkeren wel mag. Dit verplaatsen gebeurt kosteloos en levert geen bekeuring op voor de verplaatste auto's.

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 08 dec 2005, 06:49

klpd-hd schreef: Dit verplaatsen gebeurt kosteloos en levert geen bekeuring op voor de verplaatste auto's.
Mag ik je in voorkomend geval als getuige-deskundige oproepen?

posco
Infopolitie Gast

Bericht door posco » 08 dec 2005, 09:43

klpd-hd schreef:Het is gebruikelijk (= dus geen richtlijn) dat dergelijke tijdelijke borden een week voorafgaand aan het aanvangsttijdstip worden geplaatst. Op het aanvangsttijdstip worden de dan in het parkeerverbod staande voertuigen door kraanwagens van de Dienst Stadstoezicht verplaatst naar een andere parkeerplaats waar parkeren wel mag. Dit verplaatsen gebeurt kosteloos en levert geen bekeuring op voor de verplaatste auto's.
Dit kostenloos wegslepen is een pragmatische oplossing (op zich niets mis mee trouwens), maar wat indien er daardoor schade ontstaat ?
Aan den lijve ondervonden op langparkeren Schiphol:
Tijdens onze vakantie bleek het noodzakelijk (KMar indicatie bleek naderhand) te zijn onze -en die van een aantal mede-parkeerders- te verplaatsen naar een andere lokatie. Probleem was echter dat door het verplaatsen ons autoalarm geactiveerd werd en niet uitgezet kon worden. Bij terugkomst wachtte ons een minder leuke ervaring, de auto was niet te openen (accu leeg), wachten op Wegenwacht, de rest laat zich raden.
Na veel bellen zijn de kosten vergoed, echter de verloren tijd ????

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 08 dec 2005, 12:48

posco schreef:
klpd-hd schreef:Het is gebruikelijk (= dus geen richtlijn) dat dergelijke tijdelijke borden een week voorafgaand aan het aanvangsttijdstip worden geplaatst. Op het aanvangsttijdstip worden de dan in het parkeerverbod staande voertuigen door kraanwagens van de Dienst Stadstoezicht verplaatst naar een andere parkeerplaats waar parkeren wel mag. Dit verplaatsen gebeurt kosteloos en levert geen bekeuring op voor de verplaatste auto's.
Dit kostenloos wegslepen is een pragmatische oplossing (op zich niets mis mee trouwens), maar wat indien er daardoor schade ontstaat ?
Aan den lijve ondervonden op langparkeren Schiphol:
Tijdens onze vakantie bleek het noodzakelijk (KMar indicatie bleek naderhand) te zijn onze -en die van een aantal mede-parkeerders- te verplaatsen naar een andere lokatie. Probleem was echter dat door het verplaatsen ons autoalarm geactiveerd werd en niet uitgezet kon worden. Bij terugkomst wachtte ons een minder leuke ervaring, de auto was niet te openen (accu leeg), wachten op Wegenwacht, de rest laat zich raden.
Na veel bellen zijn de kosten vergoed, echter de verloren tijd ????
Voor immateriele zou u een procedure moeten starten die heeft echter een onzekere uitkomst en kost naar verhouding veel (zeker als u bot vangt).

Gesloten