Hi,
We hebben bij ons in de buurt discussie:
We wonen in een wijk waar overal een maximum snelheid van 30 km/h geldt. Er staan hier en daar borden langs de weg om je daaraan te herinneren.
De weg bij ons voor de deur was vroeger 50 km/h en nu dus 30 km/h maar er zijn geen veranderingen zoals drempels aangebracht. Er rijdt, het past net als er geen tegenliggers zijn, een bus.
Nu wordt beweerd dat de politie niemand mag en zal bekeuren die te hard rijdt met als argument dat de weg niet is ingericht als 30 km weg. Borden plaatsen is niet genoeg.
Volgens mij klopt dat niet.
Wie heeft gelijk?
Berend
30 km zone
Moderator: Moderatorteam
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
"De politie" mag iedereen bekeuren als die zich niet aan de verkeersregels houdt.
Het is voor wat betreft het verkeersveiligheidsaspect niet zo verantwoord van een gemeente om een 30weg in te stellen en niet als zodanig in te richten; dan weet je eigenlijk van te voren al dat weinig bestuurders zich aan die snelheidslimiet zullen houden. Maar kennelijk is de rijbaan al zo smal dat een snelheid van 50km/h onverantwoord is.
Het neemt echter niet weg dat het bord er wel staat en dat u zich als weggebruiker aan die maximumsnelheid heeft te houden. Houdt u zich daar niet aan dan kunt u daarvoor worden bekeurd. Of, en zo ja, in welke mate controle plaats zal hebben dat hangt af van de plaatselijke prioriteitsstelling en de beschikbaarheid van personeel.
Het is voor wat betreft het verkeersveiligheidsaspect niet zo verantwoord van een gemeente om een 30weg in te stellen en niet als zodanig in te richten; dan weet je eigenlijk van te voren al dat weinig bestuurders zich aan die snelheidslimiet zullen houden. Maar kennelijk is de rijbaan al zo smal dat een snelheid van 50km/h onverantwoord is.
Het neemt echter niet weg dat het bord er wel staat en dat u zich als weggebruiker aan die maximumsnelheid heeft te houden. Houdt u zich daar niet aan dan kunt u daarvoor worden bekeurd. Of, en zo ja, in welke mate controle plaats zal hebben dat hangt af van de plaatselijke prioriteitsstelling en de beschikbaarheid van personeel.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
In het kader van Duurzaam Veilig mochten wegbeheerders 30 km-zones instellen met een sobere inrichting (plaatsen van borden en aanpak gevaarspunten). Dat hield in dat bv. wegen binnen woonwijken binnen een 30-km-zone gebracht konden worden. Alleen op gevaarspunten moest de wegbeheerder maatregelen nemen, zoals het verbeteren van de zichtbaarheid van kruisingen/aanbrengen van verhoogde kruisingsvlakken.
Inmiddels zitten we in fase 2 en mogen wegbeheerders niet meer volstaan met sobere inrichting. De inrichting van een 30 km-weg of zone moet zodanig zijn dat de snelheid die gereden wordt een logisch gevolg is van de inrichting van de weg.
Inmiddels zitten we in fase 2 en mogen wegbeheerders niet meer volstaan met sobere inrichting. De inrichting van een 30 km-weg of zone moet zodanig zijn dat de snelheid die gereden wordt een logisch gevolg is van de inrichting van de weg.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Sanctie voor een te hard rijdende bestuurder of een wegbeheerder die zich niet aan de regels houdt?Janssen schreef:En wat is de sanctie als dat niet gebeurd?
In Enschede, vlakbij een politiebureau nota bene, ligt een 30km zone waar het zicht op kruisingen erg slecht is en zelfs een voorrangsweg doorheen loopt... (niet zijnde een busbaan).
-
Bim TS
- Infopolitie Gast
MotoRon schreef:Sanctie voor een te hard rijdende bestuurder of een wegbeheerder die zich niet aan de regels houdt?Janssen schreef:En wat is de sanctie als dat niet gebeurd?
In Enschede, vlakbij een politiebureau nota bene, ligt een 30km zone waar het zicht op kruisingen erg slecht is en zelfs een voorrangsweg doorheen loopt... (niet zijnde een busbaan).
Dat van die bestuurder loopt wel los ....
Beter te controleren midden in de nacht, op de Rijksweg waar geen hond rijdt. Flitsen, voor 10 km te hard.
Binnen de 30km zone, waar rond 17.30u iedereen die zelf in de wijk woont met snelheden van om-en-nabij die van het geluid naar huis scheuren is geen sport. In zulke gevallen zie je pas politie als er een kleuter (die net tussen twee geparkeerde auto's uitliep) plat gereden is.
Het ging mij inderdaad om de sanctie richting de gemeente. Zoals ik van Leo begrijp is die er niet.
Het punt waar ik het over heb is een van de slechtst onderhouden straten van Enschede, miljoenen worden geinvesteerd in een weg die nauwelijks gebruikt wordt, en deze... tja.
Ik ga nog maar eens een klacht doen richting de gemeente.
De boetedatabase ken ik, sommige punten zelfs uit eigen ervaring. Al kan ik met een vrolijk gezicht vertellen dat mijn bezwaar tegen een R602 gegrond is verklaard. :lol
Het punt waar ik het over heb is een van de slechtst onderhouden straten van Enschede, miljoenen worden geinvesteerd in een weg die nauwelijks gebruikt wordt, en deze... tja.
Ik ga nog maar eens een klacht doen richting de gemeente.
De boetedatabase ken ik, sommige punten zelfs uit eigen ervaring. Al kan ik met een vrolijk gezicht vertellen dat mijn bezwaar tegen een R602 gegrond is verklaard. :lol