Hallo ik ben 15 en rijd soms als mijn ouders er niet zijn op mijn vaders scooter.
Is het waar dat als ik aangehouden wordt dat mijn boetes gehalveerd worden?? en dat de scooter niet in beslag wordt genomen??
Ja, je krijgt een gehalveerde boete die naar boven is afgerond.
Overigens wel leuk, want de normale boete voor onder de 16 jaar is € 125,-. Maar omdat je onder de 16 bent krijg je een boete van € 65,-
Ik zou het in ieder geval niet meer doen! Vergeet niet dat je onverzekerd bent en bij een aanrijding veel geld mag gaan betalen. Daarnaast mag je ook een heel eind lopen als je gepakt wordt.
De meeste boetes worden bij betrokkenen < 16 worden gehalveerd.
Dit geldt uiteraard niet voor boetes die betrekking hebben op feiten die alleen gepleegd kunnen worden als je < 16 bent.
mwb schreef:De meeste boetes worden bij betrokkenen < 16 worden gehalveerd.
Dit geldt uiteraard niet voor boetes die betrekking hebben op feiten die alleen gepleegd kunnen worden als je < 16 bent.
Volgens mij hebben ze die boetes van te voren al verdubbeld dus per saldo schiet je er als <16 jarige er niet veel mee op.
Dat wat Andre zegt klopt.
Een 15 jarige op de brommer is 125 euro, afgerond 65 euro.
Een 16 jarige op de brommer zonder certificaat is ook 65 euro.
Grote verschil in deze is wel dat het voor de 16 jarige afgedaan wordt middels WAHV en dus verder geen consequensies heeft daar het een gedraging is.
Voor die 15 jarige KAN het wel gevolgen hebben, daar het gewoon een strafbaar feit, afgedaan middels een politie transactie, dus verdachte is, en strafvordering gewoon van toepassing is.
Waarmee we dus ook weer een stukje antwoord op de vraag hebben.
De brommer KAN dus inbeslag genomen worden, vooral op het moment dat je meerdere keren voor hetzelfde vergrijp gepakt wordt.
Om verder maar niet te spreken over de civielrechelijke kant die er aan kleven op het moment dat jij als 15 jarige een aanrijding veroorzaakt waarbij sprake is van meer dan geringe schede en/of letsel.