Hallo, ik volg een chauffeursopleiding bij een rijschool en heb een onbeantwoorde vraag.
Hoe zit het met wisselen van de tachograafschijven als je de ene dag om negen uur 's morgens begint, een gewone rijdag hebt met voldoende rust en pauzes en dan 's avonds om zes uur weer stopt met werken.
De volgende morgen moet je om zes uur 's morgens beginnen voor een gewone werkdag met voldoende rust en pauze's
Nu komt mijn vraag: Wanneer moet ik nu mijn schijf wisselen? Om zes uur of moet ik eerst drie uur rijden en om negen uur een parkeerplaats opzoeken om te wisselen?
Hier krijg ik dus verschillende input......
En ik moet eind van de maand examen doen in administratie, dus .....help
Het is heeel simpel: als je de werkdag aanvangt plaats je de schijf en als je de werkdag beeindigt haal je hem er weer uit. volgende dag als je werkdag weer begintplaats je weer een nieuwe schijf....enzovoort. succes metje examen
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
roadtrain schreef:Het is heeel simpel: als je de werkdag aanvangt plaats je de schijf en als je de werkdag beeindigt haal je hem er weer uit. volgende dag als je werkdag weer begintplaats je weer een nieuwe schijf....enzovoort. succes metje examen
Allereerst bedankt voor je reaktie.
Hoe zit het dan met de regel dat de schijf er 24 uur in moet blijven zitten?
Dit werkt in de praktijk dus niet.......... als je 12 uur gewerkt hebt en je bent daarna 13 uur vrij zal de schijf zichzelf overschrijven dat is dus niet de bedoeling.........(er past maar 24 uur op!) Ook niet als je iedere dag op een andere vrachtauto rijdt, de schijf is immers persoonsgebonden. Dus aan einde werkdag gewoon de schijf eruit! Weekendschijf???? nog nooit van gehoord... praat me bij........
Bij het gebruik van tachograafschijven moeten we wel duidelijk onderscheid maken tussen wetgeving en praktische toepassing.
Wetgeving. Je bent verplicht om de schijf te gebruiken tijdens je dienst. Als je je dienst eindigt, dan houdt die verplichting dus ook op en kun je je schijf eruit halen. Dit zal ook op het examen zo bedoeld worden.
Praktijk. Als je binnenlands vervoer rijdt zal je na elke dienst de schijf er ook uithalen. Je zou wel eens op een andere vrachtauto kunnen rijden de volgende dienst of een andere chauffeur gaat er op rijden. Heb je een eigen vrachtauto dat kun je hem laten zitten tot je volgende dienst en heb je je rust mooi aangetoond. Als je in het buitenland rijdt wordt het zelfs aangeraden om je schijf erin te laten omdat je dan discussie over je rust vermijdt.
Overschrijvingen die een rust betreffen worden niet verbaliseerd. Je kunt een chauffeur niet verplcihten om tijdens zijn nachtrust wakker te worden om zijn schijf te wisselen. Voorts is het ook duidelijk op de schijf te zien. Overschrijvingen van bewegende registraties zijn worden wel aangepakt, maar dat lijkt me duidelijk.
Een weekendschijf bestaat niet.
Maar goed, met de komst van de digitale tachograaf zijn al die problemen verhlopen. Alleen jammer dat we er talloze nieuwe problemen bij krijgen.