voetgangers oversteekplaats
Moderator: Moderatorteam
-
Dani TS
- Infopolitie Gast
voetgangers oversteekplaats
Vraagje: volgens de politie is mijn vriendin niet gestopt bij een oversteekplaats terwijl er iemand wilde oversteken, nu zou dit natuurlijk kunnen maar wie beslist of diegene inderdaad over wilde steken ik stop 9 van de 10 keer en dan geven sommige voetgangers aan dat ik door kan rijden het is vaak onduidelijk en als de politie de overtreding constateert moet zij dan niet staande gehouden worden.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Hoi Dani
het is natuurlijk moeilijk te bepalen of iemand daadwerkelijk wil oversteken of niet. Misschien gaat die voetganger wel een dansje maken. Maar het gaat erom of die voetganger vermoedelijk over wilde steken. En dat is meestal wel het geval als je komt aanlopen bij een voetgangersoversteekplaats.
En misschien heeft de verbalisant wel staan wachten om te kijken of die voetganger daadwerkelijk wilde oversteken nadat jouw vriendin was doorgereden.
het is natuurlijk moeilijk te bepalen of iemand daadwerkelijk wil oversteken of niet. Misschien gaat die voetganger wel een dansje maken. Maar het gaat erom of die voetganger vermoedelijk over wilde steken. En dat is meestal wel het geval als je komt aanlopen bij een voetgangersoversteekplaats.
En misschien heeft de verbalisant wel staan wachten om te kijken of die voetganger daadwerkelijk wilde oversteken nadat jouw vriendin was doorgereden.
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
Het heeft de voorkeur staande te houden maar is niet noodzakelijk, mits de reden hiervoor dan wel wordt toegelicht.
Vuistregel is: bij twijfel => stoppen.
Zeker gezien de hoge bekeuringen die ervoor staan is dat ook financieel aan te raden.
Ter info: las net dat ditzelfde feit per 1 januari 2006 wordt verhoogd van € 125.- naar € 200.- ...
Vuistregel is: bij twijfel => stoppen.
Zeker gezien de hoge bekeuringen die ervoor staan is dat ook financieel aan te raden.
Ter info: las net dat ditzelfde feit per 1 januari 2006 wordt verhoogd van € 125.- naar € 200.- ...
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De regel is in mijn ogen duidelijk. Ook al heb je twijfel over de intenties van de voetganger bij een VOP: je dient hem/haar voor te laten gaan. Op overtreding staan mijnsinziens terecht zeer hoge boetes gelet op het risico dat verbonden is aan overtreding van deze verkeersregel (dodelijke slachtoffers).Art. 49: Verplichtingen ten opzichte van voetgangers
Bestuurders moeten voor laten gaan:
Blinden, voorzien van geleidestok;
Overige personen, die zich moeilijk voortbewegen;
Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die een voetgangersoversteekplaats (VOP) oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety