inbraak?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Liesbeth Huijzers TS
Infopolitie Gast

inbraak?

Ongelezen bericht door Liesbeth Huijzers »

Mijn zoon is een tijd geleden gearresteerd. Hij bevond zich s'avonds met een vriendje op een open schoolplein. Omwonende hebben de politie gebeld omdat zij mijn zoon op het pleintje hebben zien rondhangen. Op het moment dat de politieauto er aan kwam is mijn zoon weggelopen en heeft zich verstopt.( hij was korte tijd hiervoor bijna bekeurd omdat hij op een betonnen vuilcontainer was geklommen) De politieagente had hem gevonden en met een pistool op zn hoofd afgevoerd, en hem beschuldigt van inbraak. Mijn zoon was niet van plan om in te breken! Hij zat daar met een vriendje een blikje cola te drinken. Er zijn geen sporen van inbraak en de school heeft ook geen aanklacht ingediend, maar hij moet nu wel voor de rechter verschijnen, en aangezien hij wegens schoolproblemen onder toezicht staat, ziet het er niet best uit voor hem en wil zijn voogd plaatsing in een gesloten inrichting aan de rechter vragen. Kan dit zomaar?

Een moeder in paniek
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Is dit het verhaal wat uw zoontje verteld heeft ???
Onderstaande stukje komt mij namelijk een beetje heel erg vreemd over.
Liesbeth Huijzers schreef:De politieagente had hem gevonden en met een pistool op zn hoofd afgevoerd
En als daadwerkelijk blijkt dat hij niets met een inbraak te maken heeft zou hij niets te vrezen moeten hebben bij de rechtbank.
Tenzij hij dingen voor u verzwegen heeft en er wel degelijk bewijzen zijn, maar dat moet uit de rechtzaak blijken.
smokingbeaver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door smokingbeaver »

rai schreef:Is dit het verhaal wat uw zoontje verteld heeft ???
Onderstaande stukje komt mij namelijk een beetje heel erg vreemd over.
Liesbeth Huijzers schreef:De politieagente had hem gevonden en met een pistool op zn hoofd afgevoerd
En als daadwerkelijk blijkt dat hij niets met een inbraak te maken heeft zou hij niets te vrezen moeten hebben bij de rechtbank.
Tenzij hij dingen voor u verzwegen heeft en er wel degelijk bewijzen zijn, maar dat moet uit de rechtzaak blijken.

lijk mij ook ik zie oom agent niet snel een wapen trekken

vaak word thuis een ander verhaal verteld dan dat er werkelijk gebeurt is ik zou ff de betreffende agent aan spreken en vragen hoe de vork in de steel zit een verhaal heeft altijd 2 kanten
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Inderdaad, als er een wapen getrokken is(wordt zowizo niet op een hoofd gezet) heeft uw zoon toch echt iets niet verteld.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Beste moeder,

ik begrijp uw bezorgdheid volkomen, maar als uw zoon werkelijk is afgevoerd terwijl de collega zijn/haar vuurwapen had getrokken, dan is er absoluut meer aan de hand. En anders zou de collega een groot probleem hebben, het vuurwapen mag immers slechts onder strikte voorwaarden ter hand genomen worden.

Wat betreft de inbraak...het kan zijn dat er in de buurt van dat schoolplein een inbraak is geweest, en dat uw zoon aan het signalement voldeed, danwel zich verdacht gedroeg. Wat overigens goed mogelijk is als hij zich verstopt voor de politie.

Hier is dus veel meer aan de hand dan wij, en u waarschijnlijk ook, weten.
Laatst gewijzigd door foreverblue op 08 nov 2005, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Vrees dat uw zoon u niet het hele verhaal verteld.

daarnaast durf ik met zekerheid te zeggen dat uw zoon echt niet met een pistool op zijn hoofd door een agent is afgevoerd.

Geen sporen van braak of verbreking en voor de rechter komen??????

Onder toezicht gesteld? in een gesloten inrichting plaatsen?

Er zal ongetwijfeld iets meer aan de hand zijn anders had e.e.a afgedaan kunnen worden met een bekeuring voor verboden toegang voor onbevoegden.
Liesbeth TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik begrijp alle reacties en heb zeker ook een minder objectievere blik daar het hier om mijn kind gaat. De OTS heeft hij gekregen omdat hij behoorlijk wat problemen met leerplicht had. Tijdens deze OTS moest hij voorkomen omdat hij met een vriendje een dixie op het midden van een weg had gezet. Hier heeft hij dan ook taakstraf voor gehad wat ook geheel terecht was. Mijn zoon is een flinke knul en hij was door 2 vrouwelijke agenten gearresteerd. Ik kan mij voorstellen dat als deze in het donker een flink verdacht persoon opmerken dat zij dan hun wapen ter hand nemen. Mijn verwoording was misschien een beetje te maar hij is wel tegen de grond gewerkt en hierbij is een wapen gebruikt. Ik wil mijn zoon helemaal niet als heilig verklaren, maar slecht is hij zeker niet. Of hij wel of niet iets van plan was weet ik niet. Zoiets zal een kind niet toegeven denk ik. Maar hem kennende verdenk ik hem hier niet van, maar ja, ik ben z'n moeder maar :wink: Er waren nergens sporen van braak en het betroft een plein waar een ieder in en uit kan lopen. Ook is er geen aanklacht ingediend door de school. Juist door de OTS dreigt dit toch een beetje uit de hand te lopen. Het lijkt mij dat als hij voor het geen gestraft moet worden , dat het ook met een taakstraf zou kunnen worden afgedaan?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ook nu heb ik nog steeds het gevoel dat er meer is gebeurd dan dat hij een blikje cola zat te drinken en vervolgens "stevig tegen de grond is gewerkt"....

Daar zit nogal een behoorlijk grote stap tussen..... Ik kan wel een paar dingen verzinnen wat die stap zou kunnen zijn, en zelfs dat daardoor het wapen ter hand is genomen, maar dat laat ik even aan de verbeelding van u als ouder over.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het verhaal lezende vermoed ik dat uw zoon minderjarig is. Als een minderjarige aangehouden wordt, zeggen de richtlijnen dat de ouders in kennis gesteld moeten worden. Als dat niet zo is kunt U in ieder geval als ouder navraag doen op het bureau wat er voorgevallen is.

Politiemensen mogen hun wapen ter hand nemen als zij in een situatie kunnen komen waarin daadwerkelijk gebruik van het wapen toegestaan is. De drempel voor het uit het holster halen van het vuurwapen is bij de meeste politiemensen erg hoog. Ik vermoed dat er meer aan de hand geweest is dan uw zoon zelf verteld. Als hij er zelf niet mee komt, kunt u duidelijkheid krijgen door mee te gaan als hij voor de rechter moet komen. Daaraan voorafgaand ontvangt hij in ieder geval een dagvaarding, waarop vermeld staat waarvan hij wordt verdacht.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Liesbeth TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Hij had zich in de bosjes verstopt voor de politieauto. Dat komt inderdaad verdacht over. Enkele tijd voor dit gebeuren heeft hij een bekeuring gehad omdat hij op een betonnen vuilcontainer was geklommen. 45 eurootjes....das veel geld als je van het minimum loon rond moet komen. Ik wil hier niet de zeurpiet uithangen ,maar er wordt tegenwoordig al bekeurt als je in het openbaar een wind laat en kan ik goed begrijpen dat hij de politie uit de weg gaat. Wij wonen ook niet echt in een prettige buurt, waardoor een jongen van die leeftijd al snel verdacht is. Zeker als je je 'verdacht' gedraagt. Of hij nu wel of niets van plan was weet ik niet.....er is in ieder geval niets gebeurd en niets gevonden. Hij word verdacht van poging tot diefstal in/uit vereniging door middel van braak/verbreking/klimming. Ik snap dit toch niet helemaal, als er nergens geen sporen, gereedschappen zijn en er geen aanklacht is ingediend. Dit staat ook de akte die wij hebben ontvangen, dus ik klets echt niet uit mn nek. ' De directeur wenstte geen aangifte te doen'.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Dat van die poging inbraak is heel moeilijk te beantwoorden daar de feiten en/of omstandigheden te mager weergegeven is en u het ook nog eens uit tweede hand heeft vernomen moet de rechter daar uiteindelijk een oordeel over vellen.

Maar over dat vermeend "vuurwapen" wat ter hand is genomen is moet u denk ik toch maar eens een goed gesprek met uw zoon aangaan.
Het is namelijk aan hele strikte regels gebonden wanneer een agent zijn vuurwapen uberhaupt uit zijn holster mag nemen.

Het feit dat hij nogal fors is en de aanhouding is verricht door twee vrouwelijke agenten is absoluut geen reden om dan maar je vuurwapen op iemand te richten.
Al zijn het twee lilliputter-agentjes die tegenover de grootste, breedste en sterkste man staan en hem willen aanhouden, mogen ze nog steeds geen vuurwapen ter hand nemen.

Mocht het wel zo zijn (ik laat het uiteindelijk in het midden) mag u uw zoon ook flink aan de tand voelen wat hij dan gedaan heeft dat het zover heeft moeten komen, want zoals hierboven en door andere collega's omschreven gebeurd dat niet zomaar, omdat hij maar eventjes weg duikt in de bosjes.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Liesbeth schreef:Hij had zich in de bosjes verstopt voor de politieauto. Dat komt inderdaad verdacht over. Enkele tijd voor dit gebeuren heeft hij een bekeuring gehad omdat hij op een betonnen vuilcontainer was geklommen. 45 eurootjes....das veel geld als je van het minimum loon rond moet komen. Ik wil hier niet de zeurpiet uithangen ,maar er wordt tegenwoordig al bekeurt als je in het openbaar een wind laat en kan ik goed begrijpen dat hij de politie uit de weg gaat. Wij wonen ook niet echt in een prettige buurt, waardoor een jongen van die leeftijd al snel verdacht is. Zeker als je je 'verdacht' gedraagt. Of hij nu wel of niets van plan was weet ik niet.....er is in ieder geval niets gebeurd en niets gevonden. Hij word verdacht van poging tot diefstal in/uit vereniging door middel van braak/verbreking/klimming. Ik snap dit toch niet helemaal, als er nergens geen sporen, gereedschappen zijn en er geen aanklacht is ingediend. Dit staat ook de akte die wij hebben ontvangen, dus ik klets echt niet uit mn nek. ' De directeur wenstte geen aangifte te doen'.
*Een aangifte is niet verplicht om een opsporingsonderzoek te starten.

*Een minderjarige word niet voor een beetje baldadigheid onder toezicht gesteld van de RvdK

*Een agent trekt normaal gesproken niet iemand met een wapen op zijn hoofd achter een containter vandaan.

*iemand is niet verdacht omdat hij uit een wijk komt, iemand is verdachte als door feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit vooraf gaat.

Even met de zoon op tafel en maar eens een goed gesprek hebben lijkt mij.
En zeker er maar niet van uit gaan dat de politie het allemaal fout heeft.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

@liesbeth:

Even ter aanvulling: Wellicht denk je dat je terecht bent gekomen op een plek als in "het hol van de leeuw" maar neem van me aan dat we hier niet zitten om de agenten een hand boven het hoofd te houden. Als het namelijk daadwerkelijk is gegaan zoals u zegt dan hebben de 2 agenten iets gedaan waarvan elke politieman of vrouw in nederland weet dat dat zo'n beetje gelijk staat met ontslag op staande voet, een veroordeling en een hele hoop shit.

Wat wij ook allemaal weten is dat jongeren het thuis over het algemeen niet zo nauw nemen met het vertellen van het waargebeurde verhaal, uiteraard aangewakkerd door de publieke opinie dat de politie allemaal etters zijn die niets liever doen dan burgertje pesten.

Neem van mij aan dat de hierboven beschreven reacties allen zeer goedbedoeld zijn. Kortom, ga eens even zitten met uw zoon voor het "ware" verhaal, en vertel hem dan er ook bij dat dat verhaal zowieso op tafel komt als hij moet voorkomen...... (of eerder zelfs met de dagvaarding die hij krijgt)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten