Is dit diefstal of oplichting en hoe nou verder te handelen.
Moderator: Moderatorteam
-
Mamma TS
- Infopolitie Gast
Is dit diefstal of oplichting en hoe nou verder te handelen.
Hallo,
Hierbij even hetgeen mijn dochter heeft meegemaakt en de vraag aan jullie 'Wat is wijsheid' in zo'n geval!
Mijn dochter werd door een kennis gevraagd om een navigatie systeem voor hem te bestellen van 599, - euro bij een postorderbedrijf en ze heeft hier mee ingestemd. Hij had tegen haar gezegd dat ze direct geld kreeg als hij het kwam halen. Op de desbetreffende dag kwam deze persoon zijn nav-man halen en mijn dochter vroeg om betaling, deze persoon zei dat hij even ging passen en meten in zijn auto en dat hij zo terug kwam om te betalen.
Mijn dochter die alleen woont en niet echt als held bekend staat, durfde dit niet te weigeren en liet hem gaan, natuurlijk komt hij terug dacht ze, ja toch........maarrrr....mooi niet, hij heeft zich niet meer laten zien en mijn dochter die zelf ook van een sociaal minimum moet rondkomen, is door dit geval erg in betalingsachterstanden e.d terecht gekomen.
Wat is in dit geval wijsheid, je moet rustig blijven natuurlijk, maar op het moment dat ik het hoorde en nou trouwens weer, tril ik over heel mijn lichaam en spring ik bijna uit mijn vel van boosheid, dat kunnen jullie wel begrijpen zeker!
Hoe kan zij (wij) nou het beste handelen in dit geval.
Hopelijk weten jullie raad.
bij voorbaat dank!
Groeten van een moeder van een zeer gedupeerde dochter
Hierbij even hetgeen mijn dochter heeft meegemaakt en de vraag aan jullie 'Wat is wijsheid' in zo'n geval!
Mijn dochter werd door een kennis gevraagd om een navigatie systeem voor hem te bestellen van 599, - euro bij een postorderbedrijf en ze heeft hier mee ingestemd. Hij had tegen haar gezegd dat ze direct geld kreeg als hij het kwam halen. Op de desbetreffende dag kwam deze persoon zijn nav-man halen en mijn dochter vroeg om betaling, deze persoon zei dat hij even ging passen en meten in zijn auto en dat hij zo terug kwam om te betalen.
Mijn dochter die alleen woont en niet echt als held bekend staat, durfde dit niet te weigeren en liet hem gaan, natuurlijk komt hij terug dacht ze, ja toch........maarrrr....mooi niet, hij heeft zich niet meer laten zien en mijn dochter die zelf ook van een sociaal minimum moet rondkomen, is door dit geval erg in betalingsachterstanden e.d terecht gekomen.
Wat is in dit geval wijsheid, je moet rustig blijven natuurlijk, maar op het moment dat ik het hoorde en nou trouwens weer, tril ik over heel mijn lichaam en spring ik bijna uit mijn vel van boosheid, dat kunnen jullie wel begrijpen zeker!
Hoe kan zij (wij) nou het beste handelen in dit geval.
Hopelijk weten jullie raad.
bij voorbaat dank!
Groeten van een moeder van een zeer gedupeerde dochter
Om te beginnen die kennis benaderen en hem de gelegenheid geven binnen 24 uur te betalen (of een andere wenselijke termijn) daarbij aangeven dat bij gebreke van betaling aangifte wordt gedaan bij politie van oplichting.
Vervolgens dan ook daadwerkelijk aangifte gaan doen en daarbij aangeven dat je je civiele partij wilt stellen. De rechter kan in dat geval opleggen dat de verdachte de som geld terug moet betalen.
Of het allemaal werkt moet de tijd leren. In ieder geval geef je al wel een signaal af dat je niet over je laat lopen.
Vervolgens dan ook daadwerkelijk aangifte gaan doen en daarbij aangeven dat je je civiele partij wilt stellen. De rechter kan in dat geval opleggen dat de verdachte de som geld terug moet betalen.
Of het allemaal werkt moet de tijd leren. In ieder geval geef je al wel een signaal af dat je niet over je laat lopen.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Hoezo oplichting? Samenweefsel van verdichtsels? Valse hoedanigheid?gvdbor schreef:Om te beginnen die kennis benaderen en hem de gelegenheid geven binnen 24 uur te betalen (of een andere wenselijke termijn) daarbij aangeven dat bij gebreke van betaling aangifte wordt gedaan bij politie van oplichting.
inderdaad, samenweefsel van verdichtsels: deze persoon zei dat hij even ging passen en meten in zijn auto en dat hij zo terug kwam om te betalen.SWAT schreef:[Hoezo oplichting? Samenweefsel van verdichtsels? Valse hoedanigheid?
soortgelijk iets hebben we hier momenteel in behandeling, misbruik van vertrouwen of gezag kun je ook als listige kunstgrepen bestempelen is daaruit gebleken.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
2 personen maken een afspraak. Een persoon komt de afspraak niet na. Qua bewijslast zal dit strafrechtelijk gezien een erg lastig verhaal zijn.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Nou zakt me de moed toch weer een beetje in de schoenen, lees ik ineens dat het toch misschien geen oplichting is. Ik had al een briefje getypt voor deze gast en was van plan om deze straks te posten, maar is het nou wel verstandig om dit zo te doen, of zal ik even een paar sterke kerels optrommelen ........... Ik weet het je mag geen eigen rechter spelen, maar een beetje bang maken, dat mag toch wel, of hebben julllie een beter idee? Ik hoor het graag van jullie!
Groeten,
Renske
Groeten,
Renske
bel anders eens met een wetswinkel. die kan je objectieve info geven wat wijs is en wat niet.
Naar mijn idee is het strafrechtelijk zeker wel haalbaar, anderen denken er anders over. Gebeurt vaker en dan is het aan justitie om uit te zoeken wat wijsheid is.
Dat briefje naar die persoon sturen kan sowiso geen kwaad. Als hij vervolgens betaalt is het probleem opgelost. Betaalt hij niet ben je nog steeds net zo ver als op het punt waar je nu bent.
Naar mijn idee is het strafrechtelijk zeker wel haalbaar, anderen denken er anders over. Gebeurt vaker en dan is het aan justitie om uit te zoeken wat wijsheid is.
Dat briefje naar die persoon sturen kan sowiso geen kwaad. Als hij vervolgens betaalt is het probleem opgelost. Betaalt hij niet ben je nog steeds net zo ver als op het punt waar je nu bent.
maar met oplichting/verduistering zit het natuurlijk al heel vaak dicht tegen de civiele kant. Het gaat er natuurlijk ook om wat de opzet van deze persoon is.rich schreef:2 personen maken een afspraak. Een persoon komt de afspraak niet na. Qua bewijslast zal dit strafrechtelijk gezien een erg lastig verhaal zijn.
Als ik het verhaal van Topicstarter lees dan is het gewoon een vooropgezet plan om op deze manier aan het goed te komen, samenweefsel van verdichtsels dus.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Ik begrijp je redenatie maar ook jij weet dat vervolging op basis van deze gegevens waarschijnlijk niet zal plaatsvinden.
Als de verdachte het tactisch speelt dan kan je die verklaring ook al wegstrepen. Voor vervolging zal ook meer nodig zijn dan een verdachte die bekent want deze zal niet alleen op basis van zijn eigen verklaring worden veroordeelt.
Als de verdachte het tactisch speelt dan kan je die verklaring ook al wegstrepen. Voor vervolging zal ook meer nodig zijn dan een verdachte die bekent want deze zal niet alleen op basis van zijn eigen verklaring worden veroordeelt.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Verduistering lijkt mij makkelijker te bewijzen. Het goed is van degene die het feitelijk besteld heeft bij de leverancier. De verdachte zou pas eigenaar worden als hij het aanschafbedrag aan de feitelijke koper zou vergoeden. De verdachte mocht het apparaat alleen meenemen om even te kijken of hij paste in zijn auto en had hem daarna moeten teruggeven.gvdbor schreef:maar met oplichting/verduistering zit het natuurlijk al heel vaak dicht tegen de civiele kant. Het gaat er natuurlijk ook om wat de opzet van deze persoon is.rich schreef:2 personen maken een afspraak. Een persoon komt de afspraak niet na. Qua bewijslast zal dit strafrechtelijk gezien een erg lastig verhaal zijn.
Als ik het verhaal van Topicstarter lees dan is het gewoon een vooropgezet plan om op deze manier aan het goed te komen, samenweefsel van verdichtsels dus.
Ik had gisteren toevallig met justitie een overleg over een andere zaak en heb deze zaak even als casus uitgeprint en meegenomen.
Met alleen de beschikbare gegevens een en ander doorgesproken. Justitie, in de vorm van de parketsecretaris, keek er als volgt tegenaan:
Primair proberen op de civiele kant je gelijk te halen. Aanschrijven en termijn stellen zou daarbij een goede optie zijn.
Vervolgens inderdaad richting verduistering gaan.
Een aangifte daarvan zou met vrucht vervolgd kunnen worden.
Met alleen de beschikbare gegevens een en ander doorgesproken. Justitie, in de vorm van de parketsecretaris, keek er als volgt tegenaan:
Primair proberen op de civiele kant je gelijk te halen. Aanschrijven en termijn stellen zou daarbij een goede optie zijn.
Vervolgens inderdaad richting verduistering gaan.
Een aangifte daarvan zou met vrucht vervolgd kunnen worden.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Als je hem een brief stuurt, kun je toch ook bij hem koffie gaan drinken en hem een zakelijk voorstel doen? Daar is niets strafbaars aan hoor.Anonymous schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb de brief inmiddels verstuurd naar die bewuste persoon. Ik hoop dat hij alsnog met geld op de proppen komt en anders doen we denk ik wel aangifte bij de politie!
Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren.
Groeten,
Renske
Als hij dan vraagt waarom je van elke voorwerp wil weten wat het kost, zeg je gewoon dat je inventariserend bezig bent voor de deurwaarder.
Uiteindelijk zal hij geld geven of je de deur wijzen.
Naar buiten, waar zijn auto staat met jouw navigatieysteem erin.
Bewoner de auto, zeg hem dat iedereen die auto mooi vindt en erg goed kan zien in in het daglicht en ga weg met de mededeling dat het om 7 uur al donker is.
Nou, dan zal de boodschap toch wel aankomen.
En je doet niets strafbaars.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Best een hele goede tip, eigenlijk ijzersterk! Je moet er maar net even opkomen. Alleen ik denk niet dat ik dit nog toe kan passen, hij heeft inmiddels de brief wel ontvangen en zal dus wel niet meer op mijn bezoekje zitten te wachten. Wij wachten nu maar even een paar dagen af en hebben we dan nog niks gehoord, dan doen we aangifte van verduistering.
Zoals ik las in de reactie van gvdbor maken we hiermee een grote kans op succes!
Ik laat t.z.t. nog wel even weten van hoe of wat, als jullie dit op prijs stellen natuurlijk.
Bedankt voor jullie reactie's hoor.
Groetjes,
Renske
Zoals ik las in de reactie van gvdbor maken we hiermee een grote kans op succes!
Ik laat t.z.t. nog wel even weten van hoe of wat, als jullie dit op prijs stellen natuurlijk.
Bedankt voor jullie reactie's hoor.
Groetjes,
Renske